Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jonsered trimmer GR 2036  (läst 7184 gånger)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Jonsered trimmer GR 2036
« Svar #20 skrivet: 15 jun-16 kl 22:07 »
För ca 15 år sedan fick jag betala mellan 600 och 700 kr för spolen vid svänghjulet (alltså inte tändspolen) till en Husqvarnaröjsåg, men det var över disk hos en lokal småmaskinfirma som förmodligen inte var blyg för att göra påslag på nettopriset.

Tännlappen

• -
« Svar #21 skrivet: 16 jun-16 kl 01:04 »
Håkma verkar vara läskigt dyra på reservdelar, tror dom tar runt 1200kr för spole till gr2036...Till min maskin rs45 kostar spolen eller tändmodulen bortåt tvåtusen kronor hos Håkma... Hoppas man inte har en sempryl  ;D ... Röjsågstillverkarna vill väl att man ska köpa ny maskin...Frågan är ju om inte det gamla brytarsystemet var billigare än det nya modulsystemet med allt inbakat...

Tännlappen

• -
« Svar #22 skrivet: 16 jun-16 kl 01:29 »
 :D ...En till som tittat på det där med honing,verkar råda delade meningar om det men enligt denna länk ska det fungera....

http://www.enginebuildermag.com/2002/11/the-smooth-science-of-cylinder-honing/

Tännlappen

• -
« Svar #23 skrivet: 17 jun-16 kl 23:19 »
Håkma verkar vara läskigt dyra på reservdelar, tror dom tar runt 1200kr för spole till gr2036...Till min maskin rs45 kostar spolen eller tändmodulen bortåt tvåtusen kronor hos Håkma... Hoppas man inte har en sempryl  ;D ... Röjsågstillverkarna vill väl att man ska köpa ny maskin...Frågan är ju om inte det gamla brytarsystemet var billigare än det nya modulsystemet med allt inbakat...

Kollade lite extra på Håkma då modul till rs45...Verkar  som dom ersatt tidigare modul med en annan som kostar 1333,35kr + frakt...Går att fixa från Tyskland för ca 1000kr totalt. Verkar hålla samma pris på modul till 2036...Kollade på Motoruf i Tyskland...

DennisCA

• Finland
« Svar #24 skrivet: 21 jun-16 kl 08:34 »
Hårdkrom är just som namnet antyder en beläggning av krom. Mycket hård och ganska ömtålig, föråldrad teknik.
Nikasil består av nickel och kiselkarbid, namnet är en förkortning av beståndsdelarnas engelska namn. Mycket tåligare än krom.

Är det så? Förstått att hårdkrom är extremt slittålig, inte samma som den krom man brukar se på cyklar och bilar.

G-son

• -
« Svar #25 skrivet: 21 jun-16 kl 13:11 »
Det stämmer att den är väldigt slittålig, men samtidigt är den skör. Så länge motorn går "normalt" är livslängden fenomenal, men en nypning, skräp som kommit in i motorn och sådant kan ganska lätt skala bort stora flagor av hårdkromet och då är det kört.

Nikasil är inte lika sprött så det tål mer misshandel, men det lider av samma problem. Det kan släppa från cylindern och handlar det om ett område där kolvringarna behöver kunna täta mot cylindern är det kört. Går skicka iväg cylindrar på omnikasilning, men oftast är en ny cylinder billigare när det handlar om småmotorer.

Dela detta:

* Inloggade just nu

589 gäster, 2 användare
eriksjos, dreadspice1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser