Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nikotin från andra plantor än tobak, användbart?  (läst 5077 gånger)

Pengsu

• Västmanland
Nikotin från andra plantor än tobak, användbart?
« skrivet: 05 jun-16 kl 11:42 »
Hej!

Det det finns ju gott om information kring tobaksodling här på Alternativ. Fastän jag själv varken röker eller snusar är jag sugen på att framställa lite på egen hand.

Efter att ha surfat runt kring ämnet fick jag reda på att nikotin finns även i andra växter som potatis och tomat http://www.vidarholen.net/contents/junk/nicotine.html. Denna uppenbarelse fick mig att börja tänka kring om det vore möjligt att torka blad från tomatplantor (som jag har mycket av just nu) och använda i exempelvis cigaretter, men jag hittar inget om det på nätet.

Innehållet av nikotin lär vara väldigt mycket lägre än i tobak. Tror ni ändå att det för en ickerökare skulle ha en liten effekt? Om inte kanske smaken/lukten skulle bli fin?

Med tanke på tomatplantans jämförelsevis små blad skulle det också behövas en stor mängd för att få ut något av det. Kanske blir det nästan inget kvar av dem efter torkning...

Vad tror ni?

/ Pengsu

malarmaster

• Gäst
SV: Nikotin från andra plantor än tobak, användbart?
« Svar #1 skrivet: 05 jun-16 kl 21:54 »
läste du inte texten under? av de växter som räknades upp skulle äggplanta innehålla mest nikotin men för att nå upp till samma som i en enda tobakscigarett  skulle du behöva 10 kg äggplanta. det blir en jävla stor cigarett.
Tomat o potatis innehåller mycket mindre så det lär inte bli någon effekt överhuvudtaget om du skulle prova. ulf

Oodles of Joy

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 01 jul-16 kl 14:17 »
Eftersom de alla är i samma släkte (tobak, tomat, paprika, potatis, äggplanta) så kan du säkert grafta på en tobaksplanta på tomatplantan, men jag har aldrig hört om någon som testat!

Däremot finns det en variant med potatis + tomater.

...Tycker jag.

kurt

« Svar #3 skrivet: 01 jul-16 kl 14:32 »
Eftersom de alla är i samma släkte (tobak, tomat, paprika, potatis, äggplanta) så kan du säkert grafta på en tobaksplanta på tomatplantan, men jag har aldrig hört om någon som testat!

Däremot finns det en variant med potatis + tomater.

Det gjordes redan för 75 år sedan!

Dawson RF, Accumulation of nicotine in reciprocal grafts of tomato
and tobacco. Am J Bot 29:66–71 (1942)

Dela detta:

* Inloggade just nu

486 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser