Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flasklamm  (läst 7890 gånger)

Dolvis

• Östergötland
Re:Flasklamm
« Svar #20 skrivet: 04 maj-07 kl 18:42 »
Min erfarenhet är att man får vara beredd på risken med flasklamm även med en så liten flock som du planerar, men det behöver inte alls bli något varje år. Man kan framför allt förebygga mycket och minimera risken på olika sätt. tex
-välja tackor med bra modersgener (första tackorna man köper bör man veta att de alltid tagit väl hand om lammen, eller om man köper årslamm att deras mödrar gjort det)
- vara noggrann med övervakning i lammningstider - hålla koll på när en lammning är på gång, skilja av tackor inför lammningen, helst försöka övervaka lammningarna, särskilt för förstföderskor, för att kunna rycka in vid komplikationer. Det är oftast när tackan själv eller lammet är medtagen efter en svår lamning som tackan stöter bort lammet.

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #21 skrivet: 04 maj-07 kl 19:28 »
Okej. Jag kan väl använda mina tre stora hästboxar till det och så montera en webbkamera där så jag kan kolla hela tiden. Min man är jätteförtjust i teknik så hans intresse för fåren ökar nog dramatiskt om jag föreslår en webbkamera.  ;)

Givervis måste man vara till dem rent fysiskt ofta, men som komplement.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #22 skrivet: 04 maj-07 kl 19:36 »
Okej. Jag kan väl använda mina tre stora hästboxar till det

Det har jag provat och det fungerade väldigt dåligt !

Fåren i hästboxarna kunde inte se varandra pga av de hela boxväggarna.
Utan bara höra varandra, dom bäääade oavbrutet och försökte hoppa upp med frambenen för att titta ut efter de andra tackorna, i de andra boxarna.
Alldeles för mycket stress blev det av det hela  :-\
Tackorna vill tydligen kunna se varandra för att vara lugna.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #23 skrivet: 05 maj-07 kl 07:31 »
Dela in en av boxarna med hjälp av grindar?  Kamera är väl jättebra, det är högst onödigt att trötta ut sig innan det är dags, så att man somnar ifrån alltihop när man verkligen behövs...  ::)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

chika

• Glad Mamma!!
    • Bohuslän
« Svar #24 skrivet: 05 maj-07 kl 11:33 »
Jag måste få berätta min lilla solskenshistoria! :D
Förra året vid lammningen så stöttes lilla Alice bort från sin mamma,ny som  man är på får så hade jag ju inte hjärta att låta den lilla dö....så jag tog hem henne till mej,hon var då ca 2-3 dagar,hon fick bo i min dotters rum,till kattens förfäran och lycka(?) han tyckte nog hon var rätt söt trots allt!
Alice fick bo hemma hos oss i 10 dagar,sedan var det en kattkorg tillbaka till jobbet och fårflocken,där fick hon bo med sin lammbar som det alltid fanns välling i ,hon blev accepterad av flocken försökte snutta lite från sin mamma,sedan fick de gå i hagen,hon började att smita ut lite,men höll sej till flocken smet in i hagen om man kom för nära,hon är tillgiven till människan men flocken är ändå tryggheten för henne,efter detta flyttade de ut till sin ö och fick leva "vildfårs" liv till höstkanten och nu till det bästa,för en vecka sedan fick hon 2 små bagglamm,pyttesmå för Alice är INTE stor,hon fixade hela förlossningen själv och är en mkt duktig mamma :D dom 2 små har vuxit till sej och blivit riktigt fina..så jag tycker att detta har varit riktigt roligt,allt lyckades!!! :D :D  det finns lite bilder här i gamla trådar om Alice..
Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

anette i bugared

• -
« Svar #25 skrivet: 05 maj-07 kl 11:52 »
Jag har också en söt historia.

För några år sedan lammade våran Maja mitt i värsta aprilsnöstormen, tidigare än beräknat.
Under ett tunt lager snö hittade vi lilla Lycka. Mamma Maja ville inte veta av henne, hon nöjde sig med Loke, brorsan.

Moa, dottern tog in Lycka o värmde henne, gav henne råmjölk o hade henne sedan i sin säng, på sitt rum i tre veckor.

Det gulliga var att lilla Lycka blev rumsren, hon gick på kattlådan ;D ;D.

Det tråkiga var att hon fick flytta hemifrån. Eftersom Moa var hennes "mamma" så  rymde Lycka ur hagen varje gång hon hörde eller såg Moa. (Men hon fick det bra hos min bror i Skåne.)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #26 skrivet: 05 maj-07 kl 14:35 »
och nu till det bästa,för en vecka sedan fick hon 2 små bagglamm,pyttesmå för Alice är INTE stor,hon fixade hela förlossningen själv och är en mkt duktig mamma :D  

Hej Chika.
Jo jag minns lilla Alice, kul att det gått bra trots att hon blev så liten.
Mvh Rosa

tråden om Alice:
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=20;action=display;threadid=8599;start=msg49246#msg49246
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1170 gäster, 4 användare (1 dolda)
Berberis, fri, Häggblomma

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser