Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Årets första svärm infångad  (läst 2640 gånger)

Gilbert

• Gäst
SV: Årets första svärm infångad
« Svar #20 skrivet: 28 maj-16 kl 21:00 »
Nu hade den här drottningen ett nummer och sådant har inte jag bland mina drottningar. Drottningen bantar ner sig ordentligt inför svärmning och kan flyga betydligt längre än det som angivits här. Det syns också långt i förväg vilka samhällen som är stökigare än andra och riskerar svärma. Då verkar man preventivt.
Det finns samhällen jag bytt drottning tre år på raken och det finns samhällen som skött det själv i fem år.

En svärmning betyder i princip lika lite honung som att dela ett samhälle. Då är det bättre att dela i tid och behålla bina samt byta drottningar och börja om.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #21 skrivet: 29 maj-16 kl 09:24 »

En svärmning betyder i princip lika lite honung som att dela ett samhälle. Då är det bättre att dela i tid och behålla bina samt byta drottningar och börja om.

Bättre för vem då, för bina eller biodlaren? ;)

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
« Svar #22 skrivet: 29 maj-16 kl 17:06 »
Hör och häpna: För ovanlighetens skull måste jag erkänna att jag håller med Sten-Åke här. Det är mer än 10 år sedan jag senast hade en svärmning i min egen biodling, men andra biodlares samhällen i grannskapet svärmar friskt nästan varje år.

Två svar finns på detta, Drottningarnas beskaffenhet, och ökning av binas utrymme i RÄTT tid. Här är nog det allra vanligaste felet hos nybörjare och mentorer, man underskattar vikten av att ge Drottningarna tillräckligt utrymme för sin äggläggning.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser