Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mye bra saker uten el  (läst 10583 gånger)

sniffinclose

• -Va, har jag sagt det??!!
    • -
    • leoprodukt
Re:Mye bra saker uten el
« Svar #20 skrivet: 17 sep-04 kl 12:33 »
Nä, det håller inte...
Man får la prioritera. Men jag tycker fortfarande det stora problemet är spindlarna. HU!!! :o
Den glade timmermannen!

Häxan

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 17 sep-04 kl 23:01 »
Ge mej tips, verklighetsanknuta tips Sniff,
Spindlarna dealar jag med om du röjer jordkällaren.
Häxan
« Senast ändrad: 17 sep-04 kl 23:08 av Häxan »

sniffinclose

• -Va, har jag sagt det??!!
    • -
    • leoprodukt
« Svar #22 skrivet: 19 sep-04 kl 21:42 »
Vadårå? Är jag expert på jordkällare nu igen?
Visst fattar jag att det är tufft att rodda familj å firma å hele konkarongen.
Fast jag trodde det var därför man hade eget, för att köpa sig lite mera frihet och tid. Vad är det annars för mening? Rik blir väl ingen på hederligt arbete, den illusionen har du väl ändå inte gått på.
Jag hade iaf eget för att jag inte ville jobba så mycket, men jag har ju extremt låga omkostnader. Så det är kanske inte samma sak…
Nix Häx, jag har tydligen inga tips… Längre…
Sorry!
Den glade timmermannen!

Eulalia

• Gäst
Re:Mye bra saker uten el (& utan pengar:-)
« Svar #23 skrivet: 20 sep-04 kl 10:20 »
Var tog iden om den pengalösa ekonomin vägen?
Byteshandel såklart!

Du behöver nån som röjer en jordkällare? Finns säkert nån därute som gör det mot en gentjänst, t.ex mot att få skjuts att storhandla några ggr, att få bröd bakat eller kanske mot ved. Det är den enkla varianten av byteshandel, en mot en.

Men allra bäst är ju en bytesring, kolla om inte Lets finns in dina trakter.

Yehala

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 20 sep-04 kl 14:11 »
Citera
Måste man ha kylskåp? Nej, definitivt inte

Nej, givetvis inte... I flera år levde jag utan kylskåp... och i mina planer för ett framtida boende ingår inte något kylskåp. Jag var ofta förvånad över hur folk lät sin mat bli gammal och dålig trots att dom hade kylskåp. Nu har jag kylskåp och det är på, eftersom huset är så korkat byggt (modernt) att det inte finns skafferi och andra smarta naturliga lösningar. Jag har t.o.m. varit i debatt med företrädare för Elektrolux på ett internationellt miljöforum... Vi får börja bygga hus som fungerar i samklang med naturen, och inte som nu att vi med mer och mer konstgjorda byggmaterial och apparater bygger oss bort från naturen (och därmed skapar problem om vi t..ex. får strömavbrott)

Häxan

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 24 sep-04 kl 23:34 »
Detta har utvecklats till en mycket intressant diskussion!

Vem kan hjälpa mej att röja jordkällaren????
Och som egen företagare så är jag ju superrik! Vad har jag för problem? Att vara små-företagare innebär inte att ha frihet och tid. Och definitivt (i nuläget) att vara superrik!
Att röja min jordkällare...vem orkar detta? Finns där någon i V-Götaland, på detta nät, som skulle kunna tänka sej att röja min jordkällare gentemot en gentjänst????

Kul om det finns någon som har kunskap och erfarehet om torkning, ett alternativ till både kylskåp och jordkällare.

Byteshandel - inga problem. (om det fanns någon att byta med).

Lycka till alla, Häxan

Neiklot

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 24 sep-04 kl 23:55 »
Detta har utvecklats till en mycket intressant diskussion!
 Att vara små-företagare innebär inte att ha frihet och tid. Och definitivt (i nuläget) att vara superrik!

Ditt problem är följande - Du har valt att bli superrik istället för att ha fritid!

Pengar är blä!

Och är du superrik kan du alltid skänka bort pengar till rädda barnen, eller bjuda taklösa på mat, det brukar jag göra när pengarna lappar över varandra och varar tills nästa lön. :-)

Häxan

• Västergötland
« Svar #27 skrivet: 25 sep-04 kl 00:39 »
Jag är absolut inte super-rik! (KR) Snarare tvärtom.
Som egen företagare står jag  utanför samhällets skyddsnät = jag får inga pengar utbetalt till mej förrutom de jag lyckas få in. Jag har ingen ingen fast månadsinkomst att tryggt se fram emot.
Hur kan jag få fritid Neijlot? Vart kan jag få inkomst ifrån då jag tar mej fritid?
MVH Häxan

Häxan

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 26 sep-04 kl 22:52 »
Ett p.s
Att kommunicera på datan som vi gör är skit bra; mycket givande.  Men det är lätt att det sker förväxlingar, missuppfattningar. Tur att vi kan rätta till.
Jag blev konfunderade över Neiklots svar.. Nu fattar jag.. Jag skrev att jag var superrik... Detta var ironiskt, fast detta framgick ej. Nu fattar jag ditt svar!
Jag eftersöker fritid, till att äta glass på en parkbänk eller att röja i min jordkällare. Men i dagens läge är detta en utopi. Hemma, på min fritid, har jag 3 små underbara pojkar som inte är medgörliga till att jag gör vare sej det ena eller det andra. De ser till att jag har all annan sysselsättning än att röja jordkällare och ordna med allt annat praktiskt som jag vill göra. Som tex spara el: röja jordkällare och förkovra mej och praktisera torkning.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #29 skrivet: 04 okt-04 kl 12:34 »
*blir trött och tittar på länken istället*

Monica

« Svar #30 skrivet: 18 okt-04 kl 23:13 »
Idag fick jag en väldigt intressant broschyr som handlar om gas, vind och solenergi.... finns att rekvirera från www.exergon.se (tack vare tips i länken "värme och matlagning")

Sågaren

• Medelpad
« Svar #31 skrivet: 15 jul-06 kl 12:05 »
nån som har frikraft då??? det har jag. så egentligen skulle vi inte behöva betala nått om v inte slösade lite för mycket.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Filip Skräplund

« Svar #32 skrivet: 28 jul-06 kl 18:41 »
Frikraft, va e de? "Free energy"?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Lasse C

• Priset för skicklighet är ständig övning.
    • Västergötland
    • Fotoalbum
« Svar #33 skrivet: 10 aug-06 kl 11:30 »
Frikraft, va e de? "Free energy"?

Njaaa, knappast fri eller gratis, att döma av de här:
http://www.ltz.se/artikel_standard.php?id=172455&avdelning_1=126&avdelning_2=196
http://www.skatteverket.se/download/18.18e1b10334ebe8bc8000114717/mhl_kap20.pdf

Jag säger som Robert Heinlein: TANSTAAFL! (There Ain´t No Such Thing As A Free Lunch")

Lasse C

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Mye bra saker uten el
« Svar #34 skrivet: 17 feb-15 kl 21:33 »
Jo jag tror jag kan lite om att torka både grönsaker. svamp, frukt och kryddor. Vi har en speciell elektrisk torkmaskin (evermat) som vi använder. Det mesta torkar vi rått och skivat i tunna skivor. När det är tort lägger vi det i glasburkar son vi klätt med tidningspapper utanpå för att det ska förvaras mörkt. För att det inte ska mögla strör vi lite pärlsocker över frukten och grovsalt över grönsaker och svamp. För den som inte har el går det utmärkt att torka i utrymmet under vedspisen, eller i ugnen. 
kretslopp

Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 2 användare (1 dolda)
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser