Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mye bra saker uten el  (läst 10594 gånger)

Heidi L

• Gäst
Mye bra saker uten el
« skrivet: 19 aug-04 kl 22:27 »
for dere som vil leve uten el. ta en titt på denne lenken. Her er det mange spennende saker og pryler for å leve alternativt. Bare synd den er i USA, vi skulle hatt noe slikt i Skandinavia. Til og med vaskemaskin for å vaske klær, og mye annet.  Jeg fant den på an Amish side.
Her er lenken:
http://www.lehmans.com

sniffinclose

• -Va, har jag sagt det??!!
    • -
    • leoprodukt
Re:Mye bra saker uten el
« Svar #1 skrivet: 29 aug-04 kl 22:30 »
Otroligt snygga prylar.
Det är ju dock så att många av "prydnadssakerna" på våra loppisar faktiskt går att använda, om man än måste fixa till dom lite först.
Sen går ju allt att tillverka! Vi var ju uppenbarligen smartare förr då vi klarade oss utan el, så det är väl bara att vrida klockan tillbaka en smula och tänka smart och o-elektriskt igen...
Fast då kan man ju inte sitta på nätet förståss, och då rasar ju hela världen ihop.
Oops...

/jonas
Den glade timmermannen!

Heidi L

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 30 aug-04 kl 14:13 »
Man må nok ha stabil el for å surfe på internett, og jeg erkjenner at jeg er avhengig av å kunne gjøre det for å utføre min jobb.

Men om man hadde brukt færre saker som krever el, og gått tilbake til å bruke de smarte greiene uten el så kunne verden kanskje hatt noen færre atomkraftverk og gasskraftverk.

Jeg forventer ikke at en familie med små barn i dag skal vaske klær i bekken slik våre oldemødre var tvungne til. Men deet fins mye bra som vi kan bruke og som vi ikke behøver slite oss ut ved å bruke.

Men av og til har vi godt av å slite litt mer.... ;)

sniffinclose

• -
    • leoprodukt
« Svar #3 skrivet: 31 aug-04 kl 17:50 »
Man mår bara bra av att ta i!
Det är den korkade välfärdsmänniskan som tror att våra kroppar är konstruerade för att sitta ner hela dagarna, för att sen idka på friskvård på gymet (och betala för detta!!!???).
Om man hugger sin ved, bakar sitt bröd, tömmer sitt utedass så mår man bra…
Det som suger den moderna människans energi är saker som att starta om datorn ”för att den inte funkar” (!!!???), sitta och glo på tv och liknande ganska innehållslösa saker.
”Barnfamiljen” orkar nog mycket mer än den tror om den bara gjorde vettiga saker under dagtid.
Kanske är jag svartvit, men kontorsmänniskan är den varelse som skapar vår undergång – varje dag.
Tror jag…
I alla fall…

//jonas
Den glade timmermannen!

Häxan

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 31 aug-04 kl 18:33 »
Egen härd är guld värd
Jag tackar dej Heidi för länken till Amish. Såg en Amerikansk film för många år sedan där Amish var med. Har inte kommit ihåg vad de hette, (vad detta har grämt mej). Deras intryck satte djupa spår. Vilket mysigt levene! Ett sånt samhälle vill jag leva i, godhet, repekt, hjälpsamhet.
Vi har skrotat TV, vi har video,dvd. Tycker det är paradoxalt då folk tar bilen till gymmet ex istället för att hugga ved el dyl. Att titta på TV istället för att umgås, göra nåt kul ihop, hjälpa varann med sysslor.
Att ha kunskap, tillveka egna saker är en rikdom - något man inte kan köpa för pengar.

olivia

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 31 aug-04 kl 20:36 »
Nu vandrar jag helt iväg från den elfria trivselsidan som tråden började med.

Tycker det är paradoxalt då folk tar bilen till gymmet ex istället för att hugga ved el dyl.

Åhh, mitt favoritämne när det gäller att klaga på galna stressisar som knappt hinner märka att livet pågår just nu. Jag gillar inte så mycket att klaga på andra men jag får mina ryck nu och då...

Jag och min man bär våra barn i bärsjalar istället för att använda liggvagnar när de är små. Ungefär hälften av alla som kommer fram (och det är många, bärsjalar intresserar väldigt många), påpekar att det ser mysigt ut och vill veta mer. Det har gått så långt att vi tryckt upp visitkort med lite info för vi är lite småtrötta på att varenda dag berätta om vad en bärsjal är. Men den andra hälften kommer med kommentarer om hur otroligt jobbigt det verkar. Den som sist kom med kommentaren var en mamma på en öppen förskola som sedan berättade hur svårt det var att hitta barnvakt för att ensam komma iväg till gymmet "för man måste ju försöka komma i form igen"

Håhå tänkte jag och gick iväg med min 7kilos guldklimp på magen och sparkade lite boll med mina andra juveler och brände en hel hop kalorier.

Jag kände mig som ett ufo i sammanhanget men någon ska väl de andra ha att prata om :)

Heidi L

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 31 aug-04 kl 21:03 »
Kan du forklare en litt forvirret norsk hva en bärsjal er? Er det en sele, eller et sjal?

olivia

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 31 aug-04 kl 22:56 »
En bärsjal (bæretørkler/bæresjal) är ett långt tygstycke som man knyter fast sitt barn för så bra avlastning som möjligt. Ett bärsele blir aldrig riktigt lika anpassat för både barn och bärare så om man använder selen så blir man snabbare trött och orkar inte bära längre.  Det är väldigt ovanligt i Norge än så länge även om det växer snabbt. Men jag känner faktiskt bara till en enda återförsäljare på internet från norge och det är http://www.naturbarn.no/ ifall du vill titta vidare.

Vennlig hilsen
/olivia

Heidi L

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 01 sep-04 kl 08:24 »
Takk for lenken Olivia. Jeg skal sende den til min lillesøster som skal ha barn nummer tre i april. Det må være godt å ha barnet så tett intil seg, og det må være godt for barnet og kjenne kroppskontakt og varme.

Häxan

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 03 sep-04 kl 22:42 »
Har en granne som är elallergisk. Jag länkar gärna frågor om hur hon lever, hur hon gör.
MVH Häxan

Häxan

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 04 sep-04 kl 00:06 »
Självhushållare på gym?????
Årsveden står och väntar,och, -jag kompletterar detta med att gå på gym....??? En kul, komiskt tanke.

Lägg av intrancewetrust! Låtsas inte vara någon du inte är. Kliv av och ta del av denna sida, inföskaffa lärdom, dela med utav de kunskaper du har i detta ofantliga ämne.

Häxan

sniffinclose

• -
    • leoprodukt
« Svar #11 skrivet: 04 sep-04 kl 20:21 »
Å visst är det allt lite kul att startaom datorn också.Som variation alltså ;)

>:-(
Hoppas du skojjar, eller tillhör du dom förledda, som tycker det är ok att ETT företag planterat icke fungerande mjukvara i nästan alla burkar i den industrialiserade världen. Och i uvärlden oxo för den delen.
Nähä så kan det ju inte vara.
Fattar du vad Bill flabbar när han tänker på att han kan få så inihelvete mycket betalt för prylar som inte funkar.
Äh, förresten jag är bara avundsjuk. Ska komma på nåt ännu bättre och lura folk med!
Hm, får se nu - nåt som går på bensin som alla vill ha...
Den glade timmermannen!

Häxan

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 04 sep-04 kl 20:46 »
Heja dej Sniff!
Hur var det med det usprungliga ämnet? Mye bra saker utan el?
Häxan

sniffinclose

• -
    • leoprodukt
« Svar #13 skrivet: 05 sep-04 kl 23:26 »
Alltså, två saker: En vattenkokare (sån där ni vet i plast) och kyl/frys. Behövs det egentligen mer? Elljus kanske? Nä inte vet jag, har dratt in el hela dan. Satt upp åtta uttag och spikat klammer. Här ska förbrukas!!! ;D
Den glade timmermannen!

Heidi L

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 07 sep-04 kl 21:03 »
Nä inte vet jag, har dratt in el hela dan. Satt upp åtta uttag och spikat klammer. Här ska förbrukas!!! ;D

Jeg trodde de fleste forsøker å spare el nå for tiden?

sniffinclose

• -
    • leoprodukt
« Svar #15 skrivet: 08 sep-04 kl 20:59 »
Gjorde mig bara lustig...
Jag sparar nog mer el än dom flesta. Byter man till lågenergilampor, inte låter tv och sån skit stå på i evigheter och har en hyffsat modern kyl/frys blir elräkningen låg. Sanna mina ord!
Personligen kommer jag att satsa på en luft till luft värmeväxlare för att ytterligare sänka kostnaden.
Sen ska jag givetvis bygga mig en härlig vedkamin att sitta och glo in i hela vintern.
Den bästa värmen...
Den glade timmermannen!

Häxan

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 09 sep-04 kl 22:16 »
Hur dumt är man funtad? (-detta är faktiskt riktat till mej själv).
Måste man ha kylskåp? Nej, definitivt inte då man har jordkällare. Och, det finns andra och bättre förvaringsalternativ ex. torkning.
Att städa ur jordkällaren och torka livsmedel har vi inte tid till, vi har fullt upp med att arbeta för att finansiera bla elräkningen.....

manna

• -
« Svar #17 skrivet: 12 sep-04 kl 16:56 »
Häxan: Ja, så där är det ju! Vi arbetar många timmar för att tjäna ihop pengar till de saker som vi anser oss behöva för att spara tid... Ganska vansinnigt.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

sniffinclose

• -
    • leoprodukt
« Svar #18 skrivet: 16 sep-04 kl 20:47 »
Förresten...
Hur många som bor i hus har egentligen kylskåpet brummande hela vintern?
Är inte detta exeptionellt korkat?
Ok, nu har jag ju fördelen av att jag hade ett gammalt trasigt kylskåp stående, som hamnade på verandan - och blev kylskåp - ute!
Jordkällare, det är ju rena lyxen...
Skulle ju i och för sig vara jobbigt med tanke på dom där jävligt stora spindlarna som alltid bor där. Men det kanske bara är jag?
Den glade timmermannen!

Häxan

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 16 sep-04 kl 22:02 »
Tänk vad korkade jag är...
I all denna stress, i allt detta jagande, har jag inte tid att uppskatta sådant som jag har. .... En misskött, oanvänd jordkällare..... ett oanvänt växthus..möljlighet till att odla. Jag har egen skog och mark som jag inte finner tid och ro till att vara ute i och njuta utav. (inte ens i dessa svamp-tider)
Istället för att städa ur växthus etc på dagen - ja då åker jag och jobbar.(!) (och driver in pengar till alla dag-lediga).
Istället för att städa ur jordkällaren då jag kommer hem ifrån jobbet - ja då kokar jag välling, gör kvällsmat, byter blöjor (har 3 blöjbarn), laddar tvättmaskin, sorterar och tar hand om färdigtvättade kläder, (försöker förtvivlat hitta matchande strumpor), laddar diskmaskin, kollar post, (finner inte tid att ta ställning till den just då utan lägger den i en hög, som jag senare mååste ta i) föröker städa undan allt som barnen ständigt röjer och vänder upp och ned på.Hundar har tuggat blöjor(hundar är äckliga med detta) detta ligger utspritt på gården. Letar efter udda skor, får inte glömma stoppa i tidningspapper innuti barnenes våta stövlar. Shitt mjölken är slut: måste komma ihåg att köpa imorrn. Dagmamman skickade med en lapp; var är den; vad stod det på den? Det nalkas åt vintern, vart är kläder? barna har vuxit, vart hittar jag tiden till att köpa nya? (sy kan jag, men hinner inte med)Veden behöver klyvas klart,....OCH som egenföretagare ihop med min man så har jag även dessa bekymmer med mej hem. Detta och mycket annat väntar då jag kommer hem mot kvällskvisten.
Mer och mer önskar jag att istället för att företagare=driva in skatter till samhället, vore en bidragstagare som ej behöver bekymra sej om inkomst, utan tryggt veta att utbetalningsbeloppet finns på mitt konto varje månad. OCH städa ur jordkällaren, odla mina plantor, torka dem (en perfekt förvarings metod som dels bäst förvarar näringsämnen och är minst krångligt och skrymmande i förvarings-synpunkt.
I en strävan efter ett liv som jag vill leva så har jag varit så dum att skaffa getter och grisar uppå allt annat.Detta bidrar till etc, etc
....och så hinner jag  inte med jordkällaren....
Kram Häxan
« Senast ändrad: 16 sep-04 kl 22:11 av Häxan »

Dela detta:

* Inloggade just nu

640 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser