Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  avhärda pumpor och kalebasser  (läst 1833 gånger)

Dagg

avhärda pumpor och kalebasser
« skrivet: 19 maj-16 kl 21:32 »
Hej! Jag har beställt frön från allehanda pumpor, kalebasser och squash. De har växt ruskigt bra inomhus och jag försöker nu avhärda dem lååångsamt...men de tycks inte alls vilja vara utomhus! De bleknar snabbt i solen och ser lika vissna ut som jag känner mig  ;)! Hur gör ni när ni avhärdar växter. HUR långsamt ska det gå??? Ska jag bry mig om deras protester eller fortsätta utsätta dem för sol och vind?

//Dagg

Lena III

• Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: avhärda pumpor och kalebasser
« Svar #1 skrivet: 20 maj-16 kl 08:47 »
Ställ dem i skuggan i början, de har fått solskador. De kommer nog igen med nya blad så småningom dock, så någon katastrof är det nog inte.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Dagg

« Svar #2 skrivet: 20 maj-16 kl 10:21 »
Tack! Vad skönt att höra! Då blir det mys i skuggan för plantorna ett tag  ;D
//Dagg

karsan

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 20 maj-16 kl 21:21 »
Min erfarenhet av gurkväxter säger att de ska ut starkt ljus så fort i kommer upp annars får de långa rangliga halsar och växer inte. Så jag brukar ha dem i korgar och flyttar ut på dan och in på natten.

Fast avhärda långsamt har  jag nog inte prövat.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 20 maj-16 kl 22:19 »
Jag tycker det låter som de har haft det för mörkt inne eller att avhärdningen inte gått till på rätt sätt. Skadade plantor brukar vara svåra att få igång igen. När det gäller pumpa har jag dock måttlig erfarenhet av sådana skador. Jag brukar dra upp dem ute i fiberdukstält med start ca 1-10 maj. I kallaste laget kan det vara för dem, men ibland går det bra. Det går också bra att ha dem inne tills de börjar komma upp.

Gilbert

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 20 maj-16 kl 22:23 »
Skydda med vit presenning ute och det fungerar bra. Våra tomater vi ställde ut i början i ett glasväxthus höll på att förstöras av solen. När de väl hamnat i växthuset med vit presenning så blev de fina och gröna igen.

Det är alltså den intensiva solen som bladen inte klarar av efter att ha stått ljust men helt utan sol tidigare.

Dagg

« Svar #6 skrivet: 30 maj-16 kl 23:05 »
Nästan alla plantorna mår bra igen trots gassande sol och nästan 30 grader...Jag satte ut dem under duk och de tycks repa sig fint! Tack för alla goda råd!

//Dagg

Dela detta:

* Inloggade just nu

353 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser