Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bra sätt att ta bort grov rost (för en som är lat)  (läst 14086 gånger)

DennisCA

• Finland
Bra sätt att ta bort grov rost (för en som är lat)
« skrivet: 12 maj-16 kl 08:17 »
Släpade hem några vinkeljärn som jag tänkte bygga ett svetsbord av, ganska mycket rost på vissa men jag tänkte det gör inget, slipa bort och måla över. Det var ganska sketet att hålla på med vinkelslipen och koppborste dock, borsten är förvisso nästan slut. Men jag funderade på rostlösare i geleform man kunde måla på och sen skölja av. Har ni några tips på sådana? Rustyco är ett märkte jag sett online som finns tillgänligt i Finland. 1l förpackning med gel. Nån som använt?

Ett svart får

• Bohuslän
SV: Bra sätt att ta bort grov rost (för en som är lat)
« Svar #1 skrivet: 12 maj-16 kl 08:21 »
Hellre elektrolys i såna fall, läs lite om det här: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=120134.0

Eller googla, det finns hur mycket som helst att hitta på nätet

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 12 maj-16 kl 08:52 »
Förmodligen är den minst resurskrävande metoden för att få bort grov rost att sandblästra bort den. Vill man inte att det ska damma så mycket kan man våtblästra, det brukar finnas våtblästringstillsatser till högtryckstvätt.

Istället för dyra fabrikshopblandade rostlösare kan man mycket väl beta stålet i lämplig syra utspädd till lagom koncentration (det klassiska i sammanhanget är starka mineralsyror såsom svavelsyra eller saltsyra, men det fungerar med i stort sett vilken syra som helst, även ättiksyra, fosforsyra, myrsyra, citronsyra m fl har rostlösande egenskaper).

DennisCA

• Finland
« Svar #3 skrivet: 12 maj-16 kl 09:15 »
Provade med fosforsyra som är en rostlösare men tyckte det inte det var så effektivt. Att det var så lättflytande var problemet, det mesta rann av, provade även spritättika. Samma problem. Jag har syrorna således men hur gör jag för att fixa viskositeten så jag får något jag kan pensla på som inte rinner och dunstar bort?

Jag vill nu påpeka jag googlar säkert en hel kväll eller mera innan jag brukar göra sånahära trådar annars...

DennisCA

• Finland
« Svar #4 skrivet: 12 maj-16 kl 09:38 »
Saltsyra är annars svårt att få tag på i Finland. Konstigt, skulle verkligen ha behov av det till flera saker.

ensamhet

• Lappland
« Svar #5 skrivet: 12 maj-16 kl 09:43 »

Saltsyra är annars svårt att få tag på i Finland. Konstigt, skulle verkligen ha behov av det till flera saker.

K-RAUTA är väll ett finskt företag?
Jag såg ett reklamblad från dem om saltsyra för ett tag sen.
Om jag mins rätt, så nånting på 50 kr för en liter.

DennisCA

• Finland
« Svar #6 skrivet: 12 maj-16 kl 09:54 »
Kollade K-rauta nån vecka sen då jag sökte och märkte då att ja de har sådant i Sverige men inte i Finland.

DennisCA

• Finland
« Svar #7 skrivet: 12 maj-16 kl 10:08 »
Teknos betongetsningsmedel (vad jag vill ha saltsyran till bl.a.) finns visst och innehåller då saltsyra. Men där är det mer som 150:- per liter. Allt är dyrare här verkar det som, och svårare att få tag i.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #8 skrivet: 12 maj-16 kl 10:14 »
Pensla inte på syrorna, utan lägg ner sakerna som ska avrostas i en plastbalja med lämplig syrablandning.
Fosforsyra ingår t ex i många toalettrengörings- och avkalkningsmedel.
Svavelsyra skulle man kunna ta vara på ur kasserade bilbatterier.

DennisCA

• Finland
« Svar #9 skrivet: 12 maj-16 kl 10:26 »
Orsaken att jag vill pensla på är att sakerna är alldeles, alldeles för stora för sånt...

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 12 maj-16 kl 16:59 »
Kan du inte svänga in till någon ytbehandlingsindustri i närheten och fråga om du får köpa ett par liter saltsyra? Då slipper du få utspädd syra till apotekspriser.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #11 skrivet: 12 maj-16 kl 17:06 »
Hur mycket skiljer det i pris mellan nya och begagnade vinkeljärn? Man vill ju inte köpa en massa dyra medel som gör att det blir dyrare än att köpa nytt

DennisCA

• Finland
« Svar #12 skrivet: 12 maj-16 kl 18:35 »
Om det blir för dyrt så kör jag nog bara med vinkelslipen, jobbar hellre än betalar. Helst slipper man ju undan på båda visen. Vill ju inte lägga för mycket tid eller arbete heller på att försöka hitta alternativa metoder.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #13 skrivet: 12 maj-16 kl 20:08 »
Ett förslag att höja viskositet hos en syra kan vara att förtjocka med cellulosabaserat tapetklisterpulver. Jag vet inte hur starka syror det kan förtjocka, fritt för experiment.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #14 skrivet: 12 maj-16 kl 20:16 »
Om du har tillgång till tryckluft så är en nålhammare ett ypperligt vertyg för rostbortagning.
Effekten liknar blästring, utan enormt dammmåln.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #15 skrivet: 12 maj-16 kl 22:59 »
Om det blir för dyrt så kör jag nog bara med vinkelslipen, jobbar hellre än betalar. Helst slipper man ju undan på båda visen. Vill ju inte lägga för mycket tid eller arbete heller på att försöka hitta alternativa metoder.

Jag har märkt att det rinner iväg mer pengar än man skulle kunna tro på kapskivor, slipskivor och roterande stålborstar när man väl har satt vinkelslipen i arbete.
Att man inte har något emot att arbeta med vinkelslipen är en sak, men att få vibrationsskadade händer, andas in slipdamm hela dagarna och riskera att skada sig pga någon chansning eller misstag i arbetet är en helt annan sak.

DennisCA

• Finland
« Svar #16 skrivet: 13 maj-16 kl 05:37 »
Ja jag har gått igenom ovanstående metoder och kommer nu helt enkelt fram till att nån enkel rostborttagare i gele eller annan tjockflytande form vore bäst, så att det kan ligga på och verka och inte rinna bort. Om det går att laga av typ citronsyra vore det idealt ur pengar/arbete synvinkel. Sen skölj av med högtryckstvätt (hittade ingen blästringstillsats åt min lilla stihl). Det är inte så superviktigt det blir jätterent, bara jag får bort det värsta. Har sett det finns sprayfärger man kan måla rakt över sen som typ Rust-oleum.

Nålhhammare låter också intressant.

TW

• Finland
« Svar #17 skrivet: 13 maj-16 kl 11:08 »

Saltsyra finns i obegränsade mängder i folks gamla slutkörda bilackumulatorer.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #18 skrivet: 13 maj-16 kl 11:25 »
Saltsyra finns i obegränsade mängder i folks gamla slutkörda bilackumulatorer.
Det är svavelsyra du tänker på

DennisCA

• Finland
« Svar #19 skrivet: 13 maj-16 kl 12:52 »
Jo det är så, det har jag inga problem att få tag i via föräldrarna om jag så vill. Också Salpetersyra. Saltsyra verkar det ha blivit svårt med på siståne.

Men igen, mängden arbete att gå runt och tömma ur gamla bilbatterier är över min smärttröskel.

Kommer nog att köra på nålhammaren, tror den kan komma till nytta på andra ställen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

656 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser