Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bänkborrmaskin jin tai...  (läst 3754 gånger)

Humle

• Västerbotten
Bänkborrmaskin jin tai...
« skrivet: 09 maj-16 kl 22:10 »
Hej köpte en begagnad bänkborrmaskin idag av märket jin tai ztq 4113. Den är gjord 1993. Googlade och hittade inte en träff :D! Nån som råkar känna till något om den? Troligen nån "Kina"-borr men jämfört med dagens Kina-borr så verkar den lite bättre i vissa avseenden. T.ex. svarvade metalltrissor för drivremmen istället för dagens gjutna plasttrissor. Motorn är enligt skylten bara på 180w dock!
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Ett svart får

• Bohuslän
SV: Bänkborrmaskin jin tai...
« Svar #1 skrivet: 09 maj-16 kl 22:19 »
Du får nog ta en bild och lägga upp, för den kan ha sålts under andra namn

Humle

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 10 maj-16 kl 10:58 »
Ja men så kan det vara, googlade och hittade många snarlika men ingen identisk.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 10 maj-16 kl 12:06 »
Ser ut som en ganska standardiserad kinamaskin från 90-talet. Samma konstruktion tillverkades i Taiwan på 70- och 80-talet, och kanske i Japan ännu tidigare. Skulle lika väl ha kunnat heta t ex Cotech, Bruksbo, Meec eller Biltema, men med olika färg. Och om den hade varit gjort efter ca 1996 då EU:s maskindirektiv började gälla, så skulle den ha haft ett rappligt plastskydd för chucken, som går av första eller andra gången man försöker fälla upp det.

Lite ovanligt att den har en helkapslad motor med utvändig fläktkåpa och kylflänsar, men det är ingen nackdel.
Effekten 180 W är inte så mycket att säga om, på asynkronmotorer som det rör sig om i detta fall är det ju mekanisk effekt avgiven på axeln som avses, men på handborrmaskiner mm är det tillförd elektrisk effekt som står på typskylten. Och på sådana maskiner är verkningsgraden ofta inte ens 50 %.
Det har hänt att vårdslösa personer har lyckats bryta sönder bordet på såna där maskiner, men de håller bra för normala användare.
En irriterande sak är att originaldrivremmen ofta har ett hårt ställe, så det blir vibrationer i maskinen varje gång det passerar förbi en av remskivorna. En del kilremmar av kvalitetsmärken är tillverkade på ett annat sätt utan hårt ställe, och sådana är att föredra i sådana här maskiner.

Humle

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 10 maj-16 kl 17:26 »
Tack för informationen som vanligt Torbjörn :D. Jag ska mäta hur mycket el den drar vid drift. Funderar på om det finns nån drivrem på OK/biltema som kan passa. Ska mäta och se.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 10 maj-16 kl 19:30 »
Remmar som säljs som fläktrem i biltillbehörsbranschen är inte ett dugg bättre än originalremmen. Chansen att få tag på bra kilremmar utan hårda ställen är bättre på industrigummifirmor, Rubber co och liknande.

Humle

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 11 maj-16 kl 10:01 »
Kan väl säga som så att remkåpans passform är sisådär, verkar va tänkte att motorn ska sitta längre bak. Va kanske designad för en annan motor?

Kom jag hade en "verktygsapp" i telefonen där fanns en vibrometer som mäter vibrationer. Före och efter mitt försök att justera motorn och bytte gummibustningar.

Efter:
(speglad bild)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #7 skrivet: 11 maj-16 kl 10:14 »
Är inte motorfästet flyttbart för att fungera som remspännare, så det är därför man har tagit till ett rejält hål i kåpan?  Det kan ju också tänkas att samma kåpa används även på en större borrmaskin.

Humle

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 14 maj-16 kl 15:18 »
Var och kände på Julas billigaste för 800 kr som jag prutade ner denna till och fy den var hemsk! Ännu tunnare gjutjärn och glapp i axeln på flera millimeter :o.

Kollade strömförbrukningen och den maxade 210w men låg på 147w på tomgång. Ska kolla om förbrukningen ökar med borrdiametern.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #9 skrivet: 14 maj-16 kl 20:12 »
Var och kände på Julas billigaste för 800 kr som jag prutade ner denna till och fy den var hemsk! Ännu tunnare gjutjärn och glapp i axeln på flera millimeter :o.

Kollade strömförbrukningen och den maxade 210w men låg på 147w på tomgång. Ska kolla om förbrukningen ökar med borrdiametern.

Vet du om din effektmätare visar skenbar eller aktiv effekt? De allra enklaste effektmätarna mäter bara spänning och ström och multiplicerar beloppen utan att ta hänsyn till effektfaktorn (fasförskjutning, övertoner mm), vilket ofta leder till en mycket högre visning än den verkliga effekten när man mäter på t ex elmotorer med dålig effektfaktor.

fredde e

• Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 14 maj-16 kl 21:22 »
Borrar Du med en större borr och trycker hårdare, lägg en träbit eller så under bordet. Som Torbjörn skrev, är hållfastigheten på bordet lite klent. Det går ganska lätt av bak vid stolpen.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Radar

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 15 maj-16 kl 10:40 »
Vad är det för applikation du änvänder för att mäta vibrationer?
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Humle

• Västerbotten
« Svar #12 skrivet: 15 maj-16 kl 14:01 »
Appen heter Tool Box (free) i google play.

Radar

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 15 maj-16 kl 16:12 »
Tackar.
Den kommer jag troligen att få användning av i många projekt.

Radar

• Jämtland
« Svar #14 skrivet: 15 maj-16 kl 17:17 »
Men vilken besvikelse!!
För att kunna använda den verktygslådan måste jag köpa en nyare telefon.
Men min nuvarande fungerar ju fortfarande som den ska. Så än så länge får jag klara mig utan.
Det skulle väl visserligen kanske kunna gå att få den till att fungera i min sambos telefon. Men då blir hon utan, jag har två, och skulle även bli tvungen att ta emot hennes samtal.

Dela detta:

* Inloggade just nu

661 gäster, 3 användare
Nataks, Be, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser