Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köksgolv  (läst 12026 gånger)

Ulric Eriksson

• Gäst
Re:Köksgolv
« Svar #20 skrivet: 25 apr-07 kl 13:31 »
Pärlspont är så tunt så det behöver ett stabilt chassi. Det gäller både första- och andrasortering.

Köper man andrasortering får man räkna med diverse kvisthål och vankanter. Å andra sidan är det så mycket billigare och man behöver mest korta bitar, så det kan löna sig att såga mellan kvistarna och räkna med en del spill.

A.Viking

« Svar #21 skrivet: 25 apr-07 kl 14:16 »
Jag lyxade till mej och köpte första sortering, men vad hjälpte det?
Apropå kvisthål så tänk på att kvistlacka dom med schellack innan du målar , annars får du fula bruna kådfläckar, men det kanske du visste redan?

louise

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 21 maj-07 kl 09:37 »
Å jag hittade en bild med rutigt målat golv i grått och vitt som du sa Viking!
http://www.did.se/hemmany/articleimages/golv-rutat-webb(1).jpg

Med ett sånt golv blir det inte tjatigt med allt det gråa även om skåp och väggar är i den gråa färgen tänker jag.

Men, borde golvet vara någorlunda jämt för att ha rutor? Det verkar skitsvårt att få det snyggt med raka rutor. Hur gör jag? Och bryta färgen med grönt? Jag är så rädd att jag ska göra konstiga blandningar som blir olika för  varje ny omgång..

davidB

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 21 maj-07 kl 10:48 »
« Senast ändrad: 21 maj-07 kl 10:50 av kioskdavid »
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

A.Viking

« Svar #24 skrivet: 21 maj-07 kl 12:52 »
Hejsan , Lollo!

När jag skriver att jag bryter linoljefärgen med grön umbra är det kanske lite

missvisande , eftersom färgen blir den vackraste grå du kan tänka dig (lite subjekivt

men ändå..).Inte alls grön,- grön umbra är en grå brytfärg!

När jag målar diagonalrutigt gör jag såhär:

Jag sågar ut en kvadrat med måtten 28x28 cm i masonite

Sedan mäter jag upp mitten på rummet , från hörn till hörn , och ritar ut

diagonallinjerna direkt på golvet

I krysset som bildas placerar jag min mall och ritar upp ruta för ruta ,diagonalt, med en synlig penna.

Jag kan inte rekomendera tavelkrita eftersom man lätt suddar ut linjerna när

man kryper omkring på golvet o målar , och det är snyggast om linjerna är skarpa

Sedan blandar jag den grå linoljefärgen : börja med lite grön umbra och öka tills du är

nöjd- provstryk på en brädbit

Sedan brukar jag ha i en aning grön umbra i det vita också , annars blir den för vass

Två penslar behövs för vit o för grå + två akvarellpenslar typ,

Jag målar direkt vitt resp . grått , och kör kanten med en akvarellpensel först

Torka en till två dar och gå på igen

Tre strykningar räcker gott , då håller det minst 100 år

Det blir supervackert! (jag har målat min glasveranda och matrummet så och jag är

supernöjd!

Lycka till: A. Viking :)

P.S. Jag har målat på ett gammalt ojämnt golv , och det blir hur bra som hellst ,snyggare än moderna släta golv - som ser opersonliga och just "nya" ut. Skura det först bara.D.S.
« Senast ändrad: 21 maj-07 kl 12:56 av A.Viking »

louise

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 21 maj-07 kl 13:17 »
neej.. jag vet inte om jag orkar ge mig in på rutor.. Minns att jag en gång målade en stereobänk randig, jag blev aldrig färdig. och då var det ändå bara fyra ben, ca 40 cm lång var som jag målade. Och fult blev det.

Tips på kombination av färg på golv och skåp/vägg? Alltså en färg till golvet och en till resten. Klurar fortfarande på hur jag ska göra så att det inte känns som att man bor i en enformig kompakt låda..

A.Viking

« Svar #26 skrivet: 21 maj-07 kl 14:23 »
När jag målar interiörer brukar jag ha som tumregel att i kök(o hall) ha en mörkare färg på golven , än vägg och skåp Dels ger det mer tyngd åt rummet , dels bli det mer lättskött , och då finns det en hel del justa bruna golvfärger att välja på , t.e.x 60% järnoxidbrunt+40%vitt ,kulturhistoriskt korrekt , och mycket vackert! Sen när det gäller övrig färgsättning kan jag tänka mig att måla skåp och en låg pärlspontbröstning i ljus grå , och här kommer favoriten grön umbra tillbaks ;) den är så himla snygg!

A.Viking som själv är i dekorationsmålartagen idag,hur kul som hellst :D

louise

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 21 maj-07 kl 18:06 »
Ja det har du ju rätt i, att golvet borde vara mörkare. Hm.. Jag ser ju rester av en grå färg på trösklarna, och om golvet ska vara "mellangrått", kan ju skåpen nästan bara bli vita. Lite tråkigt.

Brun å grå har jag lite svårt att föreställa mig, men kanske brunt å nån ockrafärg? fast jag skulle nog vilja att det såg lite svalare å fräschare ut..

Suck suck. Fast kul! det här är baaara lyxproblem!

A.Viking

« Svar #28 skrivet: 21 maj-07 kl 18:28 »
Hej , igen Lollo

Jag kan lova dej att det är snyggt , för den här grå år varm , o du kan ju göra den väldigt ljus. Har för mej att jag sett kombinationen på Gysinge , i nåt av husen. Sen kan du ju pigga upp rummet med en vacker tapet , finns gott om vackra nytryck av gamla mönster idag.
Kul med såna här lyxproblem , tycker jag..

A.Viking , som målat klart för idag , och tänker ägna kvällen åt att sitta i fårhagen med alla nya ulltottar , och njuta av att det äntligen är varmt o soligt här i norr :D

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #29 skrivet: 21 maj-07 kl 20:12 »
Lollo du kanske kan ha köksskåpen ljust gula? När jag växte upp var vi ofta hos min mormors morbror han var över 90 år redan på 60-talet så gissa om jag tyckte han var gammal.  ;) Ja i alla fall så hade han byggt en underbar trävilla mitt i Borgholm runt sekelskiftet någon gång. Allt var original fortfarande runt 1970 och han hade pärlspont i köket i en ljusare gul nyans. Det är alltså en varm ton, kanske bruten med guldockra? Skulle säkert passa fint ihop med grått bruten med grön umbra.  :D
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

louise

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 21 maj-07 kl 20:13 »
Gud vad din dag låter härlig! Själv fick jag ett sammanbrott på gamle orginalets ensilageplast som han brett ut i trädgården, plus alla plastdelar från hans sönderblåsta växthus, så jag har ägnat dagen åt soptippen:)

Vad var det nu jag skulle säga.. Jo, jag har inte tänkt ha nån tapet utan pärlspont över hela väggen. Vet inte om dina kreativa tankar hamnar i andra banor då:)

A.Viking

« Svar #31 skrivet: 21 maj-07 kl 21:36 »
Tillbaks från ulltottarna, och gårdens udda kärlekspar:min nordsvenska häst och min bagge de är sååå    8)8)+ :-* :-*
Jajamensan!Kreativiteten flödar fritt ! Pärlspontvägg - kanonfint , och då
 är jag helt inne på  javill´s  linje, gulockra brutet till ljus varmgul, snyggt, snyggt!
Men tjurskallig som jag är , så vidhåller jag mörkare golv, så inte köket blir så pastellfluffigt! Den bruna färgbrytningen som jag skrev om skulle funka fin-fint :D

Viking

ps:Ensilageplast :P vad ska man ta sig till med eländet? Kreativa byggnadsvårdsideer , någon?
« Senast ändrad: 21 maj-07 kl 21:41 av A.Viking »

louise

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 22 maj-07 kl 10:24 »
ja gult och brunt förstår jag mig mer på. Å definitivt mörkare golv då. Men.. det var ju det här med husets egen orginalfärg, grått på trösklarna.. Å så vill jag gärna ha ett svalare kök än gult.. Tänka tänka..

A.Viking

« Svar #33 skrivet: 22 maj-07 kl 10:59 »
Go-förmiddag Lollo!
Hesitera ej att måla trösklarna i köket i samma färg som golvet,  olikfärgade trösklar och golv ser bara rörigt ut , och originalfärgen finns ju kvar under .
Ny kreativ ide för dagen beträffande dina köksväggar: ljus gråblå , finns färdigblandad i Gysinge , och är både traditionell - framtagen efter en originalvägg i ett kök eller hall tror jag ,-och jättevacker , skiftar efter ljusdagrarna , jag har själv målat med den . Eller deras ljusgrågröna , också den supervacker , en kompis till mej har målat den i just ett kök , själv har jag den i salen. Finns säkert andra fabrikat , men jag tycker att deras färger är bäst , så därför rekomenderar jag dom.
Nu ska jag själv ge mig på ett gammgolv med linoljefärg , och det blir , inte helt oväntat , grönumbra grå ;)

Viking

louise

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 22 maj-07 kl 11:40 »
Nä olika färg på trösklar och golv går ju inte. Det var mer att jag tänkte den där gråa borde vara på golvet också.

Dina färgtips från gysinge är lockande! Färdigblandat och sval färg!

A.Viking

« Svar #35 skrivet: 30 maj-07 kl 11:24 »
 Helt O.T  Men jag måste bara få berömma dej Lollo !Nu har jag varit inne o kollat på din hemsida  Gunnarsbo , ja jädrar vad du gör det bra! Men du måste fortsätta skriva om vad som händer ... väntar med spänning på fortsättningen!
 En MYCKET imponerad Viking :D

louise

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 30 maj-07 kl 12:17 »
Å det är sånt som ger mig energi att fortsätta! Har aldrig haft så många imponerade människor omkring mig som nu. Å där har man slitit på universitet, karriären å allt vad det är. Aldrig varit så sedd som nu. Gör allt för att satsa heltid på det här å lägga ner den dumma karriären.

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #37 skrivet: 30 maj-07 kl 12:26 »
Lollo, du byter ju karriär... precis som jag är på väg att göra. Fem veckor kvar på jobbet, sen semester till mitten av augusti och under den tiden flyttar vi till egen gård. Sen vet man aldrig vad som kan hända... troligen en hel del...  :D

Höns, stickning och pelargoner

louise

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 05 jul-07 kl 19:59 »
Nu vet jag hur köket ska bli! Var i en gammal stationsbyggnad i veckan där de hade en urfin hall på övervåningen. Pärlspont i ljusgrå, fönster+dörrar i nån sorts mörk mintgrön och golvet mörkbrunt. Golvet såg inte målat ut, kanske fernissat eller nåt. Det lyste sekelskifte/slutet 1800 lång väg. Svalt grått men ändå grönt, brunt och murrigt. Gud, hur beskriver man..?

Min ljusbrun-åderimitierade kökskänk blir bara perfekt med de färgerna! Och kanske kan jag behålla ådringen på en av köksdörrarna också, den är nästan likadan som skänken.

Exakt den kombination jag letat efter! Bild kommer om min arbetsgivare tillåter det, bilden är ju tagen i jobbet, upphovsrätt osv.

louise

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 07 jul-07 kl 13:14 »
Fint va?

Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 2 användare
Poe, Tli

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser