Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köksgolv  (läst 12005 gånger)

louise

• Gäst
Köksgolv
« skrivet: 20 apr-07 kl 09:38 »
Nån gång ska jag ju renovera köket och slita upp plastmattan. I alla andra rum är målet att ha obehandlade trägolv men det känns praktiskt omöjligt i köket. Vill så gärna ha det "antikvariskt riktigt" och inte lacka, men går det att undvika? Vad finns det för smarta lösningar?

Ulva

• Vill man älska någon, får man börja med sig själv.
    • Finland
Re:Köksgolv
« Svar #1 skrivet: 20 apr-07 kl 11:52 »
Hejsan

Vi hade ett 1700-talstorp, som sommarhus, där la vi in trägolv som inte behandlades. Med plåt framför vedspisen och trasmattor kors och tvärs gick det utmärkt. Framför diskbänken där det kan hända våta olyckor vek jag en lång matta dubbel. Skönt att stå på vid disk och så stoppades spillet av mattan så man kunde hinna rädda golvet.

Funkade bra tills Ulle tömde ut en färgburk./Ulva
If you want, then start to laugh
If you must, then start to cry
Be yourself don't hide. Just belive in destiny.

Våmhuskullan

• -
« Svar #2 skrivet: 20 apr-07 kl 12:03 »
Här har det också lagts platsmattor på trägolv...
uppe är det nu skurgolv i två rum...bara renskrapade och såpaskurade alltså.
rengöres med såpavatten(inte varmt) några gånger om året bara. luktar unerbart. dock ska man kanske ha lite koll så det inte torkar ut och stickorna kommer..
Ett rum uppe är det oljemålat vitt trägolv.. detta är valt pga lathet att skrapa rent den gamla färgen på golvet  :-[
nere ligger platsmattor kvar och ingen färg på trägolvet...jippi!
mattor ska tas bort och golv ska skuras ordentligt med såpa
Jag tänkte ha båtlack i just hallen...det blir ju kraftigt nedsmutsat där...och vi får in mycket smuts, grus, sand från gården..

det man bör tänka på med golv är väl vad rummet används till...såpaskurat är skönt att gå på och stöter bort viss del smuts.. men jag skulle kanske inte valt det i en hall...där blött i kombination med smuts kan dra in sig och se smutsigt ut..
Köket är jag lite osäker än hur jag ska ...jag har inga små barn...så helst vill jag ha såpaskurat...dock ser jag det smutsar igen då blir det olja eller båtlack.
Såpa är ju lätthanterligt...bata skura av och dra av med en trase...men olja kräver lite mer jobb i början...du får olja riktigt några gånger...mätta golvet...sen dra på olja igen ett par gånger de 2-3 närmaste åren...städning utförs med lätt fuktad trasa..(kan även göras med såpagolv mellan skurningar)
emn fundera lite hur ni lever...finns många djur i köket, småbarn, springer ni in med uteskor, 2ramlar" mat på golvet...saftfläckar...  såpa och oljat golv får lättare fläckar som KAN sugas in i trär och ge missfärgning..en båtlack håller för nästan alls...en färg kan få vissa märken..
men många hade målade trägolv förr!!! det ansågs fint  ;D

Linnea-maria

• grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
« Svar #3 skrivet: 20 apr-07 kl 13:03 »
vi har målat vårat golv i hallen med linoljefernissa som vi har brytit i en rödbrun färg, laserande. Det fungerar bra.
Köksgolvet har jag funderat på att måla med linoljefäg, när vi byter golv där.
Hemma hos ett par kompisar hade man vaxat golvet. Det var snyggt, det ser ut som skurgolv bara att det är lite mer smutsavvisande.
kan själv

Våmhuskullan

• -
« Svar #4 skrivet: 20 apr-07 kl 13:18 »
Citera
Hemma hos ett par kompisar hade man vaxat golvet. Det var snyggt, det ser ut som skurgolv bara att det är lite mer smutsavvisande.

ja det finns en utmärkt såpavax för just detta! Topex såptvättvax heter den! den är helt perfekt att använda till just skurgolv..lite mer lämpad än en ren vax,,fast man kan använda vax...dock kolla så golvet inte torkar ut (har med ph-värdet att göra)

Smilla

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 20 apr-07 kl 17:41 »
hej!
Vi håller på med köksrenovering...och har fint trägolv under, sedan masonit och plastmatta på. Jag ville ju egentligen ha slipat upp trägolvet, med eftersom vi ska ha barn i dagarna...så är det väl inte så praktiskt med matrester och annat mellan springorna...och inte så skonsamt mot små knän att krypa på...så vi lade in laminatgolv på, Alloc, dyrt...men såååå fint...ser precis ut som riktigt klinkers. Så om jag i framtiden vill, så kan jag plocka bort detta golvet, och slipa upp trägolvet...

Mvh Smilla

annan

« Svar #6 skrivet: 21 apr-07 kl 10:21 »
helst inte slipa gamla golv, däremot såpskura, (Inte samma sak som våttorka) annars ruggas träfibern upp och drar bara åt sig mer smuts. såpan gör golven smutsavstötande :D
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #7 skrivet: 22 apr-07 kl 11:17 »
Vi har också plastmatta i vårt kök. Men, när köket ska göras iordning så ska den ut.

Jag vill då ha såpskurat brädgolv där. Vet ej om brädgolvet som ligger underst går att använda men, förhoppningsvis så går det. Kommer att lägga trasmatta framför diskbänk och andra ställen där det är mycket utsatt. Maken var länge inne på att han skulle ha klinkergolv men, han verkar tack och lov ha övergett den idén nu. Däremot så blir det någon form av sten/klinkers framför vedspisen som ska in igen när köket renoveras.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Våmhuskullan

• -
« Svar #8 skrivet: 22 apr-07 kl 13:41 »
Citera
Vi har också plastmatta i vårt kök. Men, när köket ska göras iordning så ska den ut.

Jag vill då ha såpskurat brädgolv där. Vet ej om brädgolvet som ligger underst går att använda men, förhoppningsvis så går det. Kommer att lägga trasmatta framför diskbänk och andra ställen där det är mycket utsatt. Maken var länge inne på att han skulle ha klinkergolv men, han verkar tack och lov ha övergett den idén nu. Däremot så blir det någon form av sten/klinkers framför vedspisen som ska in igen när köket renoveras.

Ja du förlorar inget på att bara skura upp golvet ordentligt!
menar vill du inte ha det så kan du avfetta (ta bort såpan) och lägga något annat..
Om du vill göra det och golvet är kraftigt smutsig kan du höra av dig så kan jag tipsa hur jag gjort hemma samt där jag utfört såna typer av jobb. Det finns maskiner att använda så du slipper skura ihjäl dig!
(håller själv på idag att såpaskura golvet upp...doftar blöt såpa hela huset ;D)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #9 skrivet: 22 apr-07 kl 18:15 »
Ja, det blir spännande att se hur köksgolvet egentligen ser ut under alla lager. Så jag kanske återkommer angående tips på att få det i ordning.  :)  Annars är det brädgolv på hela bottenvåningen. Tyvärr hade förre ägaren lackat dem.  Kanske slipar vi bort lacken i rummen efterhand som de görs i ordning? Vi har lagt nytt golv på verandan dock och det är såpskurat!
« Senast ändrad: 22 apr-07 kl 18:16 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Våmhuskullan

• -
« Svar #10 skrivet: 22 apr-07 kl 18:35 »
Citera
Ja, det blir spännande att se hur köksgolvet egentligen ser ut under alla lager. Så jag kanske återkommer angående tips på att få det i ordning.    Annars är det brädgolv på hela bottenvåningen. Tyvärr hade förre ägaren lackat dem.  Kanske slipar vi bort lacken i rummen efterhand som de görs i ordning? Vi har lagt nytt golv på verandan dock och det är såpskurat!

jag tycker också det är så spännande att kika och hitta under lager  ;D
folk tycker ofta jag är lite udda med just det...att jag älskar att riva och plocka och kika...som att riva tapet efter tapet...och se alla spår tidigare boenden i huset lämna efter sig... ibland hittar man fynd! som sdå jag rev tapeter...typ 8 lager så hörnen var runda t.o.m ...under var pärlspont...liggande och stående...vilket det var i HELA huset tydlige efter lite smygtittande... i hallen visste jag men tänkte det var ett undantag...men jag var så glad  :D

A.Viking

« Svar #11 skrivet: 22 apr-07 kl 19:59 »
Hej, Lollo! I mitt gamla torpkök har jag målat med linoljefärg,för att få ett praktiskt och lättskött golv.Det är antikvariskt riktigt och lätt att bryta fram en färg som du vill ha.Jag målade tre varv med minst ett dygns torktid emellan.Första varvet föttunnade jag med 10% balsamterpentin
Det trixiga är att måla tunt,annars blir resultatet inte bra., och så måste man ju fixa en tillfällig kökslösning någon annan stans medan man målar... Men man får ett fint och hållbart golv! Ett snyggt tips är att måla diagonalrutigt i grått och vitt, där man använder grön umbra som brytfärg till det grå. Lycka till hur du än gör! :)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #12 skrivet: 22 apr-07 kl 23:28 »
Nån gång ska jag ju renovera köket och slita upp plastmattan. I alla andra rum är målet att ha obehandlade trägolv men det känns praktiskt omöjligt i köket. Vill så gärna ha det "antikvariskt riktigt" och inte lacka, men går det att undvika? Vad finns det för smarta lösningar?

På Gysinge finns det en "starkare" olja som håller för mer slitage. Den har vi tänkt använda till vårt hallgolv. Hela vårt hus har trägolv med linoleummattopr ovanpå. I köket kommer vi att måla med linolja och använda trasmattor. I lekrummet blir det såpskurat, det 'r dock det sista rummet vi kommer att göra då vi gärna ser att barnen får göra bort sin "rita- på-golvet-period) innan vi rycker mattan. I matsal,sal och bibliotek finns redan lackat parkettgolv. Hela övervåningens golv blir såpskurat (förutom toan som är klinkrad), har bara hunnit göra nya sovrummets golv, det blev dock toppenbra- sammetslent och skönt att gå på.

louise

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 24 apr-07 kl 09:40 »
Målat är ju faktiskt  inte så dumt. Men hur har du gjort med skåopen? Om man har samma färg på golv och skåp blir det inte lite mycket färg, eller känsla av kompakt.  På en av trösklarna ser jag rester av grått, den färgen hade funkat fint. Men golvet har inte varit målat.

Men att måla golvet hra jag fått för mig är 1700-tal, eller under vilka perioder använde man det?

Svårt men spännande att välja rätt tidsperiod. Mitt hus är byggt i två omgångar. Första delen är en parstuga från 1860-talet, det är där köket ligger. Men sen byggdes det ut på 1910-talet och nu har hela huset fått mer karaktär av sekelskiftesvilla.  Och så har jag ett så fint köksbord med såna där mintljusgröna ben. Och jag är väldigt kär i en skänk  som jag har i köket, som är i nån sorts imiterad trä  i jugendstil. Den ingick i husköpet.  Så jag har varit inne på att hålla mig till sekelskiftet/1910-talet. Men då blir det ju inte målat trägolv..

A.Viking

« Svar #14 skrivet: 24 apr-07 kl 21:12 »
Hej,Lollo!
Målade golv har även förekommit i "vanligare" hus på 1800-talet ,typ bondgårdar, och jag har även sett det i ett hus från tidigt 1900-tal. Vanliga färger har varit gulockra, engelskt rött,och olika bruna och grå nyanser.Ett otroligt vackert golv jag sett (upplockat från en västerbottensgård från Skelleftetrakten) var schablonmålat i eng.rött och svart på gulockra botten.Tidsperiod- ca. 1880-90- tal.
Köksinredningen har jag löst så att jag helt enkelt inte har någon traditionell inredning! Istället har jag gamla högskåp ,en skänk och som skafferi ett slags hörnskåp som kallas kantor här uppe i västerbotten ,och som man förvarade mjölktråg i.
Kvaliten är oöverträffad , och det blir bra mycket billigare än att köpa en ny köksinredning!Jag har också rensat rätt hårt och sålt iväg allt jag inte använder av kökspryttlar.
Det är bara att botanisera runt på bonnauktioner. Och lustigt nog så funkar de gamla traditionella färgerna ihop ,även om det är ett hopplock.
Väggarna är målade med Gysinges matta linoljefärg, ett bra alternativ till limfärg som ju är lite joxig att måla med. Den kan brytas med linoljeförg (Gysinge har små burkar) och målas med schabloner t.ex.Den är dessutom avtorkningsbar..Smart kan vara att sätta upp en pärlspontbröstning om man har småbarn.

louise

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 24 apr-07 kl 22:15 »
Ja just nu lutar det nog åt den där gråa färgen på alltihop.

Jag har hopplock av möbler idag men det blir svårt att få till en bra arbetsbänk. Ett par standardskåp kommer jag nog behöva trots allt, tex till diskbänken och jag hade nog tänkt mig en arbetsbänk med en "infälld" spis. Inga överskåp utan bara hyllor på väggarna. Men mer än det blir det inte och det är möjligt att det blir hemmabygge. Jag vill att alla luckor ska vara pärlspont, byggt på det gamla sättet där liksom skåpsluckan är mindre än själva skåpet. Sen blir det ett par platta skåp från golv till tak längs en vägg för att utnyttja ytan så mycket som möjligt.

A.Viking

« Svar #16 skrivet: 24 apr-07 kl 22:29 »
Låter snyggt tycker jag! Ett stalltips vid b ygge av luckor i pärlspont är att göra stabila kryss+ram på baksidan eftersom pärlsponten lätt slår sig.Luckorna får som ett eget liv beroende på luftfukt och temperatur!

louise

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 25 apr-07 kl 10:22 »
Tack för tips! Det räcker inte med ett "z:a" alltså, så som man gör på ladugårdsdörrar?

A.Viking

« Svar #18 skrivet: 25 apr-07 kl 11:28 »
 Jag gjorde ett "z "från början, men dörren slog sig rejält, så det var bara att göra om...
virkes kvaliten idag är inte som förr i tiden, då man valde ut noggrannare, och därför vrider det sig och slår sig.

louise

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 25 apr-07 kl 12:56 »
köpte du andrasortering eller första? Tänkte jag skulle ta andra, men till luckor kanske det är dumt?

Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 2 användare
gronesmyg, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser