Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vilken mat + rede?  (läst 2145 gånger)

Krakel

• Gäst
vilken mat + rede?
« skrivet: 19 apr-07 kl 22:19 »
Nu är det så äntligen dags att göra de sista inköpen innan hönsen flyttar in. Vad är det som behövs?

Jag har köpt kutterspån men behövs halm till redena?
Ska köpa mat och värpfoder - men vad mer? Kol?? Snäckskal?

Har någon tips på var man köper eller hur man fixar ett suuperenkelt och billigt rede (har hört om plastdunkar eller annat...)?

Jag tittar gärna på bilder på era reden om ni har  :)

Har jag glömt något??

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
Re:vilken mat + rede?
« Svar #1 skrivet: 19 apr-07 kl 22:25 »
Verdens enkleste rede kan du lage med 1 planke fra vegg til vegg i et hjørne slik at redet blir trekantet. Super enkelt og billig  ;D
Funker utmerket!  ;D
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Anna

• -
« Svar #2 skrivet: 20 apr-07 kl 12:25 »
Vet folk som använder kopieringspapperskartonger som reden. Klipper bara ett runt hål i ena kortänden. Andra använder gamla bokhyllor som man bara sätter en planka i framkant på hyllorna. Man kan också använda en gamal byrå och såga hål i framsidan på lådorna. Vissa verkar ha stora öppna reden som flera hönor kan ligga i. Själv föredrar jag reden som är så små att bara en höna ryms. Vill en höna ligga och ruva i ett rede så ska det vara så litet att hon kan precis vända sej däri, men inte större, för då kan äggen lättare trilla utanför henne och bli kalla.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

PycklingMamma

• Simma inte motströms, åk motorbåt!!!
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 20 apr-07 kl 12:57 »
Själv använder jag mej av gammla Golf fälgar med massor av halm i 8) Snäckskal är bra att köpa, även sand i en stor balja som de kan bada i. Fälgarna är bra när det e surhönor som vill ligga för då e de bara att ta fälgen å hönan å flytta undan dem ;D
Lycka till med hönsen!!
Det var en gång två älgar som va ute å flög, då sa den ena älgen till den andra:

- Du har en bulle i ögat!!!  Den andra svarar:  - VA? Jag hör inte vad du säger för ja har en bulle i ögat!!!

anemone59

« Svar #4 skrivet: 20 apr-07 kl 20:01 »
Vi köpte en cykelkorg på Myrorna för 20:-
Kartong i botten och sen i med massor av hö.
Hönsen älskar den och när någon ruvat länge lyfter man bara ner den från krokarna på väggen och ställer i ett hörn på golvet. Kan inte vara enklare

Krakel

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 21 apr-07 kl 08:41 »
Tack för alla bra och kreativa tips! Det där med reden verkar vara "man tager vad man haver"...

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
« Svar #6 skrivet: 23 apr-07 kl 20:18 »
Jag gjorde lite enkelt för mig och köpte värpreden på granngården, kostade ca trehundra vill jag minnas. När hönonrna surar använder jag kartonger, som jag bara fixar till lite med saxen, och denna gång har jag tagit gallret av en kanin-inomhusbur, och täckt över en bit med lite tyg.

Sia

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 23 apr-07 kl 22:10 »
Jag provade med banan-kartonger som reden en gång, men mina hönor slet sönder den.  >:(
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #8 skrivet: 26 apr-07 kl 12:37 »
Kreativiteten flödar åt alla håll, hör jag...Golffälgar - det är ju underbart :D !

Själv har jag 2 värpreden; det ena är ett nattygsbord där jag har satt brädor som kant på den nedre hyllan, det andra är Rustas Planteringsbordet Flitiga Lisa, som blivit Värpredet Hönan Agda med hjälp av en byrålåda på undre hyllplanet. Hönsen värper ungefär hälften/hälften i bägge.

(Äger ingen digitalkamera, så jag kan inte lägga ut några tjusiga bilder.)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 1 användare
skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser