Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ont om jord och vatten  (läst 5963 gånger)

Bojan

• -
Ont om jord och vatten
« skrivet: 25 apr-16 kl 16:51 »
Vi har en stuga som ligger på en ö i västerbotten. Ön består mest av sten och grus.
Även uppe i skogen ser det likadant ut under mossa och ris.
I generationer har komposterbart bara slängts ut i stenröset, vilket förmodligen bara gynnar gnagarna.
Nu undrar jag hur jag ska gå tillväga för att kunna odla där ute på ön? Det gör absolut ingenting om
det även resulterar i massor av blast. Tanken är ju även att det ska byggas en kompost. Vad kan vara lämpligt att odla?

Att köpa massor av säckar med jord och frakta ut finns inte med på önskelistan.
Däremot hoppas jag på mycket kompost och därmed bra jord för framtida bruk.
Vi har även ett vanligt utedass och brukar låta säckarna stå i skogen till dom är lite trevligare, vilket går ganska snabbt
då vi ströar med spån mellan besöken. Detta har vi endast använt till blomrabatter och på tomten, men det brukar
täckas med barr och liknande.

Vi har heller inget rinnande vatten, utan tar med oss i dunk. Till disk och annat använder vi havsvatten.
Kunskapen är en lätt börda

tropfrog

• Västergötland
SV: Ont om jord och vatten
« Svar #1 skrivet: 25 apr-16 kl 18:17 »
Vatten tar du från takavvattningen året runt och förvarar i tillräckligt stor tank.

Mänsklig avföring rekommenderas inte för saker som skall ätas. Men man kan ju odla mycket i blomrabatterna som i sin tur ger mycket till en avföringsfri kompost. Man borde kunna lägga det på en lämplig yta där den får ligga kvar och odla ängsblommor att skörda till komposten.

Självfallet ordnar ni bra kompostbehållare för hushållsavfall som är gnagarsäker.

När ni sen samlat på er en liten hög med er första färdiga kompost så lägg den i en odlingslåda och börja i liten skala. Med era förutsättningar kan det ta lång tid att få till något bra. Kanske ni kan släpa någon säck jord varje gång ni åker dit för att påskynda?

Vad gäller växtval så gå på sådant ni gillar att äta och funkar i er växtzoon. På ett sommarställe tycker jag att man bör ha mycket bär. Jordgubbar i pallkrageodling, hallon, krusbär, vinbär osv. Sånt som mognar när man är där, så att man kan ta hand om det.

Mvh
Magnus

Nina W

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 25 apr-16 kl 18:18 »
Jag har ingen erfarenhet av att börja odla på jordfattiga ställen. Men det första jag kom att tänka på var lövkompost. Finns det lövträd på ön? I så fall kan du ju kratta ihop löven under dom till hösten och släpa hem i säckar. Torv är bättre än spån till dasset, blir bättre jord. Men avföring ska ligga i fyra år innan man använder den till att gödsla sånt som ska ätas. Urin är däremot inte farligt. Har du urinseparett? Blandar du urinen med 9/10 vatten så får du jättefin gödning. Lycka till.

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 25 apr-16 kl 18:23 »
I en artikel för ett par år sedan i en trädgårdstidning (minns tyvärr inte vilken) så fanns ett reportage om en man som odlade alla sina grönsaker i enbart sand, med gott resultat. Enda nackdelen är ett ökat behov av bevattning.

Merparten av alla morötter i Sverige odlas av lantbruksföretag på just sandjord. Grus bör med andra ord fungera fint, men givetvis kan man höja mullhalten genom att blanda in löv och kompost.

När det gäller vattentillgången så borde det väl gå att gräva en enkel brunn på ön? Finns el så köper man en hydroforpump med tank på tex Biltema, finns inte tillgång till el så använder man hink och rep...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 25 apr-16 kl 19:20 »
Här på västkusten rodde fiskarna och fyrvaktarna ut jord med båt till sina grönsaksland på kobbar och skär. Men jag tror de komposterade ganska stora mängder tång också, de var inte dumma på det viset. Du bör göra något liknande, även om det inte finns blåstång i bottenviken finns det kanske andra vattenväxter att ta vara på? Och hur salt är vattnet där uppe, det kanske duger till att vattna grödorna?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #5 skrivet: 25 apr-16 kl 21:44 »
Svårt odlingsläge. Vill ni odla mycket får ni nog fundera på att skaffa odlingsmark på annat håll. Vill ni bara odla lite så kanske det finns möjligheter. Har ni mer mark finns det kanske lite större möjligheter.

Har ni möjlighet att ta tillvara avfall från skogen, inte bara löv utan barr, kvistar, grenar etc? Utan att skövla, men i den mån det kan fungera som landskapsvård eller skogsskötsel. Där kan ni få tag på mycket kompostmaterial, även om det tar lång tid att bryta ned.

Grus och sten innebär mycket låg förmåga att hålla vatten och näring. Att enbart ersätta den bristen med organiskt material är nog knepigt. Finns inte någonstans finkornigare material, d.v.s. sand, mo, mjäla eller lera?

Svarta fårets förslag är bra. Odling i låda kan bli en nödvändighet, men det ger ännu större behov av bevattning. Men samla regnvatten, som tropfrog skrev.

Bojan

• -
« Svar #6 skrivet: 26 apr-16 kl 16:03 »
Om jag skulle få för mig att gräva en brunn så dyker det upp en fråga.
Hur långt från strandkanten kan man tänkas behöva gräva för att få bra vatten? Gärna som vi även kan ha till mat och dryck.
Ju närmare strandkanten desto mindre grävning tänker jag.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 26 apr-16 kl 16:55 »
Frågan är om det ens går att gräva någon brunn, risken är att det bara är ett lager sten och grus ovanpå en bergknalle. Då kan man bli tvungen att låta borra en brunn, om det ens går att få ut en borrigg på ön. Kanske över isen på vintern?

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
« Svar #8 skrivet: 26 apr-16 kl 17:41 »
Om jag skulle få för mig att gräva en brunn så dyker det upp en fråga.
Hur långt från strandkanten kan man tänkas behöva gräva för att få bra vatten? Gärna som vi även kan ha till mat och dryck.
Ju närmare strandkanten desto mindre grävning tänker jag.

Gräv så långt ifrån havsvattnet som det går. Eller hur stor är ön? 100 meter från stranden borde inte vara några problem gissar jag.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Bojan

• -
« Svar #9 skrivet: 28 apr-16 kl 14:19 »
Brunn går att gräva. 100 meter från stranden  ;D Det är en sommarstuga och inte en gård  ;)
Sen är väl tanken att man inte ska behöva gräva ett 6 meter djupt hål.

Frågan kvarstår. Hur långt från strandkanten kan man tänkas behöva gräva för att få bra vatten?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #10 skrivet: 28 apr-16 kl 14:58 »
Problemet med brunnar på öar är att det kan komma in bräckvatten när man börjar ta mycket vatten.  Samla regnvatten, absolut!  Försök gärna bygga tanken så att det går att "diska ur" den då och då, kanske rent av varje år.  Kolla om det går att blanda med havsvatten till mat.  (Tänk då på hygienen, förstås!  Havsvattnet är inte biologiskt dött!)

Var mycket rädda om alla träd, de håller kvar jorden och skyddar huset mot vinden.

Jag antar att löv m m blåser bort från ön nästan innan det hunnit nudda marken?  Även jag tänkte direkt på att samla biologiskt material på stränderna så mycket jag orkade ...  Och ta med er små hinkar med jord och kompostmaterial varje gång ni ändå åker!  Alla måner gör åt, som myggan sa, då hon kissade i havet!

Förresten - Hade vi inte en forummedlem för några år sedan, som bodde på en grekisk ö?  Om någon kan hitta den tråden, så finns nog en del erfarenheter vid det här laget!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

tropfrog

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 28 apr-16 kl 17:12 »
Föresten....om man skall släpa någon köpejord till ön, så tänk om och ta kogödsel på påse istället. I princip samma produkt som säckjord, men mer gödsel och mindre torv. Om man nu skall bära så strunta i utfyllnaden och gå på det väsentliga.

Mvh
Magnus

Pean

• Bohuslän
« Svar #12 skrivet: 28 apr-16 kl 19:18 »
Jag skulle samlat allt material jag kom över. Kolla klippet från skillnadens trädgård, kommer du bara igång att odla lite så får du mer material från blasten. Potatis ger en del blast och växer i vad som helst om det får lite jord närmast sättpotatisen. Gödsla med urin, 1 del urin 9 delar vatten. Täckodling är väldigt bra när du har ont om vatten, avdunstningen minskar, så strunta i komposten och lägg allt på hög. Bokashi är oxå bra det skyndar på nedbrytningen.
 http://blogg.land.se/skillnadens-tradgard/nu-ar-potatisen-planterad-i-tackodlingen/

Peter81

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 28 apr-16 kl 20:26 »
En bekant till mig använder vass till jordförbättring.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #14 skrivet: 28 apr-16 kl 20:28 »
Ta då av vassen ovanför vattenytan, så överlever den bättre.  Jag tänker att nästan allt som flyter iland kan användas.

Hur stor är förrresten er tomt, och hur stor är ön på ett ungefär?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gille

• -
« Svar #15 skrivet: 29 apr-16 kl 08:11 »
Tittat på bokashi? Ska leta efter en särskild länk åt dig...
Kaninuppfödare och pelargontant.

Bojan

• -
« Svar #16 skrivet: 29 apr-16 kl 10:27 »
Älskar detta forum, folk här vill verkligen hjälpa.

Gilbert

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 29 apr-16 kl 11:02 »
Sedan måste man samtidigt vara realist, allt fungerar lixom inte.

tropfrog

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 29 apr-16 kl 11:51 »
Nä, någon enorm självförsörjarodling är väl knappast aktuell. Men att få lite fart på lite bärodling och kanske några potatisar skall väl gå? På sikt kanske lite andra rotfrukter också?

MVH
Magnus

MissT

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 29 apr-16 kl 12:55 »
Finns där gott om sly så kunde du fläta odlingsbäddar. Det är lätt. Där kunde du fylla på med kompost m.m. vad du får tag i. När den första är full så börjar du med nästa. http://www.365slojd.se/projects/flata-en-odlingsbadd

Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser