På www.kanin.se finns det en kalkyl gjord av dem själva. Sammanfattningen ser ut såhär:
"Summering av överskott blir då ca 173.000:-
Detta på 30 avelsdjur!
Arbetstid ca 25- 30% av full arbetstid.
DET GÖR SIG INTE SJÄLVT UTAN KRÄVER HÅRT ARBETE! MEN DET GÅR!"
Det finns all anledning att misstänka att detta är en glädjekalkyl, eftersom de trots allt är en branschorganisation. Men med rätt lokal i närheten av ett slakteri (eller eget slakteri) tror jag nog att det går att göra en sån verksamhet lönsam. Sannolikt behövs både fler djur och fler arbetstimmar än i ovan exempel. Det stora problemet blir att få avkastning på produkten. Vart säljer man 1000 slaktdjur om året? För att inte tala om 200 skinn.
MVH
Magnus
Precis som du redan är inne på, så gäller den siffran endast om man själv driver slakthuset och tar hand om kundkretsen - för kanin består kundkretsen av finare restauranger. Det krävs med andra ord ett kontaktnät och en förmåga att hålla kontaktnätet levande.
Därutöver ingår inte investeringskostnad i att bygga slakteriet i kalkylen - att bygga ett slakthus eller rusta upp en byggnad till således, är inte en billig affär, det kan ta ett tag för investeringen att löna sig.
Vill man endast producera kaniner och sälja till slakthus, får man öka antalet avelshonor avsevärt för att komma upp i samma vinstsiffra - och med det sagt, så gäller det, precis som du säger, att man ska ha hyfsat nära till sitt närmaste slaktställe (under tio mil skulle jag sätta som riktlinje, under 65km om du ska ha hand om djurtransporten själv, för efter 65 km måste du registrera dig som djurtransportör i enlighet med EU:s transportförordning! Och det tycker jag verkar krångligt.)
Och som övriga sagt, det är svårt att få året runt produktion utomhus. Inomhus är det lättare men det kan vara värt att kolla hur värmen i byggnaden ter sig, kaniner värmer inte själva upp utrymmen, till skillnad från andra djur, typ nötkreatur och till och med höns.