Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kaninproduktion  (läst 2387 gånger)

trassla

• Gäst
kaninproduktion
« skrivet: 19 apr-16 kl 11:52 »
Man hör att det finns de som kan leva på sina kaniner.
Jag är nyfiken på om det finns någon lätt kalkyl över detta, vad man kan räkna med för in och utkomster. Jag har räknat med ungefär 120 kaniner.

kurt

SV: kaninproduktion
« Svar #1 skrivet: 19 apr-16 kl 13:48 »
Är du säker på att det gäller kaniner för slakt? Om man producerar ovanliga avelsdjur, så kan man tjäna betydligt mera med en relativt liten besättning under förutsättning att man producerar raser av arter som marknaden just då är intresserade av.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #2 skrivet: 19 apr-16 kl 15:16 »
Visst går det att leva på slaktkaniner.

Dock ärendet ett räknestycke att räkna hem det.
1) vad kan du få för dina slaktdjur?
2) vad kostar det att föda upp djuren till slaktvikt?
3) vad kostar kaninernas boende?
4) om du behöver investeringar inför produktionstart så hur skall det finansieras och vad kommer det innebära i kostnad per kg slaktad kanin.
5) vad vill du ha ut i lön? Med detta så skall du betala skatt, sociala avgifter, pensionsspara.
Kan du betala en avbytare avtalsenlig lön?

Jo...   Hur mycket är du beredd att jobba?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 19 apr-16 kl 16:30 »
Beror på hur du räknar...
Fjäderfän och kaniner

trassla

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 19 apr-16 kl 16:33 »
Kurt - ja, det är produktion för kaniner. Har orangekaniner, och jag märker inte att någon är speciellt intresserad av dessa ovanliga kaniner.

tropfrog

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 20 apr-16 kl 08:17 »
www.kanin.se finns det en kalkyl gjord av dem själva. Sammanfattningen ser ut såhär:

"Summering av överskott blir då ca 173.000:-

Detta på 30 avelsdjur!

Arbetstid ca 25- 30% av full arbetstid.

DET GÖR SIG INTE SJÄLVT UTAN KRÄVER HÅRT ARBETE! MEN DET GÅR!"

Det finns all anledning att misstänka att detta är en glädjekalkyl, eftersom de trots allt är en branschorganisation. Men med rätt lokal i närheten av ett slakteri (eller eget slakteri) tror jag nog att det går att göra en sån verksamhet lönsam. Sannolikt behövs både fler djur och fler arbetstimmar än i ovan exempel. Det stora problemet blir att få avkastning på produkten. Vart säljer man 1000 slaktdjur om året? För att inte tala om 200 skinn.

MVH
Magnus

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 20 apr-16 kl 09:57 »
4 kullar per år och 8 ungar per kull är ingen lätt uppgift.
Bor kaninerna utomhus så får de sällan ungar okt-feb.. Jag har haft honor och hanar ihop hela vintern utan att få några.. I början av mars kommer de första ungarna.  Räknar man på hälften av ungarna..16 per hona så kommer man närmare verkligheten... Nästa problem är att få upp kaninerna till 3.5kg på 16v utan att de blir för feta.. Nästa problem..hur transporterar du till slakteriet?..och hur håller du en jämn leverans när du inte får några ungar under vinterhalvåret..eller kan du få fram ungar  vintertid?.. Hur sköter du vattnet om kaninerna bor ute? Hur och var ordnar du foder och till vilket pris? Räcker 40kr per kanin i foder? Hur snabbt och lätt städar du burar och utfodrar?  Hur motverkar du sjukdomar..värmeslag..rovdjur..veganer..stölder?
Vad har du för fastighet/utrymme? Åkrar? Gödselplatta? Silo? Burkostnader? Boxar? Lösdrift? Hur händig är du och hur värderar du din lön? Jag byggde en rymlig dubbelbur på ben..kostade 1500kr..och då hade jag takplåten..tog säkert 5h att bygga med...håller säkert i 10år med lite underhåll..så då blir det en kostnad på ca 200kr per fack och år grovt räknat....Tänk igenom burarna ordentligt både för städ underhåll hållbarhet  sanering och andrahandsvärde om de skall säljas om du tröttnar.
Jag får inte ihop någon lönsamhet annat än att jag får förstklassigt kött till egna grytan..men jag har heller inte några betesmarker eller stallboxar och får köpa foder till stor del.. tidsmässigt lägger jag en halvtimme per dag i snitt..10-15 avelshonor..tillsyn morgon och kväll..städ och foderköp-fix..   
Fjäderfän och kaniner

Mårran

• Uppland
    • Mårrans kaniner
« Svar #7 skrivet: 20 apr-16 kl 12:41 »
Är du säker på att det gäller kaniner för slakt? Om man producerar ovanliga avelsdjur, så kan man tjäna betydligt mera med en relativt liten besättning under förutsättning att man producerar raser av arter som marknaden just då är intresserade av.

Jo, så sant... Haken är ju att marknaden svänger betydligt snabbare än det tid det tar att få igång avelsverksamheten.. När det gäller kaniner har jag svårt att tro att det någonsin kan bli lönsamt även om man lyckas med konststycket att föda upp det marknaden vill ha.
Min kaninras är det förvisso ett stort sug efter just nu, men att ta så bra betalt att det blir lönsamt lär knappast gå..

Naelinor

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 25 apr-16 kl 08:20 »
www.kanin.se finns det en kalkyl gjord av dem själva. Sammanfattningen ser ut såhär:

"Summering av överskott blir då ca 173.000:-

Detta på 30 avelsdjur!

Arbetstid ca 25- 30% av full arbetstid.

DET GÖR SIG INTE SJÄLVT UTAN KRÄVER HÅRT ARBETE! MEN DET GÅR!"

Det finns all anledning att misstänka att detta är en glädjekalkyl, eftersom de trots allt är en branschorganisation. Men med rätt lokal i närheten av ett slakteri (eller eget slakteri) tror jag nog att det går att göra en sån verksamhet lönsam. Sannolikt behövs både fler djur och fler arbetstimmar än i ovan exempel. Det stora problemet blir att få avkastning på produkten. Vart säljer man 1000 slaktdjur om året? För att inte tala om 200 skinn.

MVH
Magnus

Precis som du redan är inne på, så gäller den siffran endast om man själv driver slakthuset och tar hand om kundkretsen - för kanin består kundkretsen av finare restauranger. Det krävs med andra ord ett kontaktnät och en förmåga att hålla kontaktnätet levande.

Därutöver ingår inte investeringskostnad i att bygga slakteriet i kalkylen - att bygga ett slakthus eller rusta upp en byggnad till således, är inte en billig affär, det kan ta ett tag för investeringen att löna sig.

Vill man endast producera kaniner och sälja till slakthus, får man öka antalet avelshonor avsevärt för att komma upp i samma vinstsiffra - och med det sagt, så gäller det, precis som du säger, att man ska ha hyfsat nära till sitt närmaste slaktställe (under tio mil skulle jag sätta som riktlinje, under 65km om du ska ha hand om djurtransporten själv, för efter 65 km måste du registrera dig som djurtransportör i enlighet med EU:s transportförordning! Och det tycker jag verkar krångligt.)

Och som övriga sagt, det är svårt att få året runt produktion utomhus. Inomhus är det lättare men det kan vara värt att kolla hur värmen i byggnaden ter sig, kaniner värmer inte själva upp utrymmen, till skillnad från andra djur, typ nötkreatur och till och med höns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

620 gäster, 1 användare
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser