Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kan detta va?  (läst 4855 gånger)

mykee

• Jämtland
Vad kan detta va?
« skrivet: 18 apr-16 kl 15:10 »
Hej!

Vi har tagit över en gård och jag undrar vad detta är.

mykee

• Jämtland
SV: Vad kan detta va?
« Svar #1 skrivet: 18 apr-16 kl 15:11 »
Mer.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #2 skrivet: 18 apr-16 kl 15:31 »
En så kallad hökanon.
Skickar upp höet på skullen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

mykee

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 18 apr-16 kl 15:36 »
Tack!

Hittade även något annat som jag funderar på, är det någon  slags kvarn?

Skogsvilde

• -
« Svar #4 skrivet: 18 apr-16 kl 15:46 »
Troligtvis en sädeskross.
Men inte nödvändigtvis.

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 18 apr-16 kl 16:38 »
Ettan tror jag är en hemmabyggd halmhack. Men nån hökanon är det inte i alla fall.

Tvåan är en kross att krossa spannmålen med.

Skogsvilde

• -
« Svar #6 skrivet: 18 apr-16 kl 17:51 »
Ettan tror jag är en hemmabyggd halmhack. Men nån hökanon är det inte i alla fall.

Tvåan är en kross att krossa spannmålen med.

Helt klart möjligt.   Man skulle behöva stoppa in huvudet och se hur det ser ut inne i den.
Men inte nödvändigtvis.

TW

• Finland
« Svar #7 skrivet: 19 apr-16 kl 08:47 »
Ettan är helt okänd för mig men någon hökanon är det knappast. Den ser ut att hacka sönder någonting och sedan skicka iväg det med fläkten. Jag vet inte varför man skulle bygga en hökanon som hackar sönder höet. Det måste vara någonting annat. Ensilage? Halm? Ingen aning.

Tvåan är en sädeskross.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

mykee

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 19 apr-16 kl 17:36 »
Jag tror inte ettan är något hemmabygge, det står något om "Patenterat" eller "Patent sökt" (minns inte riktigt) på baksidan. Kan försöka ta några fler bilder nästa gång vi är dit om det kan hjälpa.

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
« Svar #9 skrivet: 19 apr-16 kl 20:16 »
Ettan är en typ av hökanon. Den river först/finfördelar halm (eller hö) och blåser därefter upp det dit man önskar.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Prometevs

• Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 20 apr-16 kl 05:52 »
Jag tycker att maskin 1 ser ut som nåt slags hemmabygge. Man har byggt ihop en rivmaskin och en fläkt. Så jag håller med Thomas och TW här ovan.

Att det är patensökt eller patenterat behöver ju bara betyda att någon av delarna är det, inte hela maskinen.

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 20 apr-16 kl 10:29 »
Maskin ett den delen som är gul och i trä ser ut som en halmhack från en gammal stationär tröska och den har man sen kopplat ihop med en fläkt. Så en halmhack som har möjlighet att blåsa halmen en liten bit

TW

• Finland
« Svar #12 skrivet: 20 apr-16 kl 21:06 »
Maskin ett den delen som är gul och i trä ser ut som en halmhack från en gammal stationär tröska och den har man sen kopplat ihop med en fläkt. Så en halmhack som har möjlighet att blåsa halmen en liten bit

Låter logiskt....... jag fattade inte hur du tänkte då du skrev om halmhack första gången.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
« Svar #13 skrivet: 20 apr-16 kl 21:23 »
Möjligheten finns att ettan faktiskt är fabriksbyggd i nuvarande utförande tror jag, dvs, både rivare och fläkt tillsammans. Det kan naturligtvis även vara ett hemmabygge.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

rojo

• Västerbotten
« Svar #14 skrivet: 08 aug-16 kl 21:38 »
Ettan är en halmhack som kopplades till det stationära tröskverket.
Jag var med som liten grabb på 70-talet när min morfar och en massa andra gubbar tröskade.

Senare (på 80-talet) då vi börjat att använda skördetröska användes endast halmhacken för att hacka halmen och blåsa upp den på ladugårdsvinden.
Fläkten brukar ha samma gula färg som halmhacken i övrigt, kanske den lagats av någon anledning

Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser