Hur det är med förgasare och bränslesystem beror inte på vad det är för märke på jordfräsen, utan vad det är för fabrikat på motorn som sitter på den.
Jag gissar att det antingen är en Briggs & Stratton eller Tecumseh, om nu fräsen inte är så modern att det är en kinatillverkad Hondakopia som sitter där.
Om det är en B & S -motor, så kan den eventuellt ha en udda förgasartyp som sitter monterad ovanpå tanken, då har förgasaren en inbyggd vakuumstyrd bränslepump som pumpar upp bränsle till en liten kammare varifrån förgasaren suger själv. Ett överströmningshål gör att överskottsbränslet rinner tillbaka till tanken och nivån hålls konstant i den lilla kammaren. Den där förgasartypen kallas Pulsa-Jet.
Men så gott som alla andra motorer (även nyare B & S) som används i sådana här sammanhang har en "traditionell" förgasare med flottörhus, och då är tanken placerad ovanför förgasaren så att bränslet kan rinna till flottörhuset genom självtryck.
I vilket fall, så skulle jag nog föreslå att man börjar med att avsyna förgasaren och rengöra alla munstycken i den grundligt. Om det är en Pulsa-Jet så är det extremt viktigt att det tunna gummimembranet mellan förgasare och tank är helt oskadat och monterat utan att det blir veck någonstans på det. Vid bränslepumpdelen av membranet finns det en fjäder och skyddsring som måste sitta på rätt sida om membranet (det går att montera dem fel!) . På Pulsa-Jet finns det två hål in i förgasarhalsen som man kommer åt efter att ha skruvat ur huvudmunstycket, kolla att även de är rena.
På flottörförgasare är det viktigt att nålventilen tätar bra och inte har tendens att haka fast i sitt säte. Det är också viktigt att packningen runt flottörhuskanten är hel. Om det skulle ha stått vatten i flottörhuset så kan det vara ganska ärgat och fult längst ner, och det kan bli en del jobb med att rensa huvudmunstycket och eventuella sidohål i anslutning till det.
Om det är en O-ring som tätning mellan förgasare och insugningsrör, så kolla att den är hel.
Om det verkar som om motorn får för mycket bränsle och blir sur, så är en möjlighet att tidigare ägare har borrat upp huvudmunstycket för att kunna köra på E85 istället för bensin, i så fall är det bara att gå över till det bränslet.