Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad gör ni med er "kasserade" jord?  (läst 1688 gånger)

Gasten

• Småland
Vad gör ni med er "kasserade" jord?
« skrivet: 04 apr-16 kl 18:10 »
Nu är det dags att plocka fram krukor att odla i. I en del av krukorna ligger det jord kvar sen förra odlingssäsongen eftersom jag varit lat. Hur gör ni med jord efter t.ex. tomater när ni har kasserat plantan? Återanvänder ni jorden i någon annan odling? Jag nojar över sjukdomar som sprids via jorden till andra växter. Är tacksam för tips!
Höns och rock n' roll!

tropfrog

• Västergötland
SV: Vad gör ni med er "kasserade" jord?
« Svar #1 skrivet: 04 apr-16 kl 18:18 »
Jag lägger det på komposten. Den kommer inte i kontakt med några växter förrän 3 år och 4 vändningar senare. Rätt eller inte, det vet jag inte.

Mvh
Magnus

Gasten

• Småland
« Svar #2 skrivet: 04 apr-16 kl 18:51 »
Ja, jag har funderat på att göra så med men 3 år är lite väl lång tid för min kompost att bli klar på, tycker jag. Är det nån som vet om det är riskfritt?
Höns och rock n' roll!

tropfrog

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 04 apr-16 kl 19:24 »
Mitt upplägg är så att jag har 4 behållare som komposten flyttas framåt i efterhand som jag skattar i sista steget. Hur länge det legat spelar inte någon roll eftersom jag alltid har färdig 3 år gammal att ta av. Men visst, jag köpte en hel del jord under tiden jag byggde upp det. Men det är längesedan nu.

Ingenting är riskfritt, men jag hoppas att risken är relativt låg.

Mvh
Magnus

Gasten

• Småland
« Svar #4 skrivet: 04 apr-16 kl 20:36 »
Okej, tack då förstår jag.  :) Några fler förslag?
Höns och rock n' roll!

Vitis

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 05 apr-16 kl 13:07 »
Okej, tack då förstår jag.  :) Några fler förslag?

Det enklaste är väl att bara sprida ut den gamla jorden i bäddar/rabatter där man inte odlar tomater (eller potatis) som jordförbättring.

Annars är väl komposten ett bra ställe. Tre år känns lite onödigt länge men tropfrogs system verkar ju smidigt. Alltid bra att tänka "flöde"...

Znibban

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 05 apr-16 kl 15:06 »
Jag brukar samodla mina tomater med Tagetes, de motverkar nematoder. Jag fyller bara på med biokol, kompost, gödsel, stenmjöl ... Naturligtvis tar jag inte allt samma år, utan varierar mig, allt efter tillgång.
Jag vattnar med kompostte, vilket innebär att jag månar om jorden. Har olika grödor på samma yta. Purjolöken tenderar att bli perenn, likaså annan kryddörter, så då planterar och sår jag på lediga platser.

Jobbar med förhöjda bänkar med pallkragar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

441 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser