Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Åtgärda uppfart hur  (läst 1396 gånger)

kaskelottas

• Gäst
Åtgärda uppfart hur
« skrivet: 03 apr-16 kl 13:27 »
Uppfarten från vägen till mutt hus är bara vanlig gräsmatta som blivit nånslags väg, just nu bara geggiga djupa hjulspår, vågar inte ens köra upp längre med bilen för det är stor risk att fastna bedömmer jag.

Frågan är hur åtgärdar man detta på rätt sätt? Jag ser framför mig en torr fin lite upphöjd grusväg upp till huset. Men hur gör man ska man gräva bort material innan man lägger grus? Hur djupt isf?
Gräsmattan runt "vägen" är starkt tjälskadad och har blivit väldigt kullig, så det verkar bli svårartad tjäle här, hur skyddar man uppfarten mot det? Finns det nån förebyggande åtgärd man kan ta när man anlägger?

MVH

Ett svart får

• Bohuslän
SV: Åtgärda uppfart hur
« Svar #1 skrivet: 03 apr-16 kl 13:31 »
Gräv ett hål och se vad marken innehåller. Normalt har man ett lager matjord och under det antingen sand, lera, morän eller liknande. Helst skall man gräva bort matjorden och lägga ett lager grövre grus underst, sedan finare material på toppen som är bra att köra på. Diken på sidorna. Ja, det är enormt mycket jobb att göra en bra väg.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 08 apr-16 kl 08:35 »
Låter som fåret har varit med förr :) ! Även om det kostar en slant är det väl värt pengarna att ha bra väg till sitt hus. Men det blir en förgjordad massa matjord över, den kan du fundera på vad du vill göra med.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Gottfrid

• -
« Svar #3 skrivet: 08 apr-16 kl 22:02 »
Jag skulle lånat en grävare och grävt ur en halvmeter eller så.Lagt fiberduk i botten och en dräneringsslang eller två så man slipper diken.Lagt lite grövre kross och sen finare material uppepå.På så vis har vattnet nån stans att ta vägen .

Dela detta:

* Inloggade just nu

441 gäster, 3 användare
Melis, Bender, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser