Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trädgårdsslang, gummi eller PVC?  (läst 3011 gånger)

DennisCA

• Finland
Trädgårdsslang, gummi eller PVC?
« skrivet: 31 mar-16 kl 14:15 »
Jag ska göra mig av med min skitiga biltema slang som är styv och kopplingarna läcker p.g.a. materialets egenskaper.

Är det någon som använt gummislangar? Börjat kolla på dom efter jag läst mkt gott om dom, mjuka och tåliga. Och gummi är ju gammaldags hederligt material, eller det är intrycket jag har.... Det negativa jag hört är att dom är tunga men det bryr jag mig inte i.

Jag har en gardena slangvinda i PVC redan på 20m och den är ju helt bra förstås...

Gardena säljer även en gummislang:
http://www.gardena.com/se/water-management/garden-hose/premium-gummislang-13-mm-1-2/

Finns det andra? PVC verkar överlägset vanligast.

ensamhet

• Lappland
SV: Trädgårdsslang, gummi eller PVC?
« Svar #1 skrivet: 31 mar-16 kl 14:24 »
Jag har en 40 meter lång 1 tums gummislang som är oljebeständig till högtryckstvätten.
Den är ca 20 år och funkar fortfarande bra och är fortfarande mjuk och smidig.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 31 mar-16 kl 16:42 »
Jag håller med om att PVC är absolut vanligast som trädgårdsslang. Men det finns ju bättre och sämre kvaliteter av sådana slangar. De allra billigaste med mycket gles armering i ett nätmönster ska man inte vänta sig särskilt mycket livslängd av.

Gummi är ett ganska svårdefinierat begrepp idag när så gott som allt gummi är syntetiskt och det egentligen bara är känslan i materialet som avgör om en kemiskt okunnig person föredrar att kalla det för gummi eller plast.
Men slangar som beskrivs som gummislangar är nog oftast onödigt dyra för att ha som trädgårdsslang för hemmabruk, däremot kan de säkert vara bra att ha om de utsätts för hårt slitage, t ex ligger framme på ställen där de ofta körs över av bilar, ofta står med stillastående vatten under tryck i starkt solsken osv.

Om man har billig slang ska man vara noga med att inte ha vattentryck på någon längre tid då slangen inte används, och se till att den inte blir överkörd eller söndertuggad av hundar.
Kopplingarna fryser lätt sönder om man lämnar slangen ute på vintern.

DennisCA

• Finland
« Svar #3 skrivet: 01 apr-16 kl 07:39 »
Ja billiga slangar är jag trött på. Gardenas sortiment har jag bra erfarenheter av.

Dela detta:

* Inloggade just nu

366 gäster, 2 användare (1 dolda)
evigheten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser