Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Detta med grenar osv efter avverkning...  (läst 12431 gånger)

lantisen

• Fyrbarnsmamma, shettisägare "bondmora-wannabe".
Detta med grenar osv efter avverkning...
« skrivet: 18 apr-07 kl 20:35 »
Bor på liten gård med vedeldning som främsta värmekälla och det går ju åt en del. Har varit ute och gått och sett att där man avverkat ligger det en hel del grenar och större stockar och sly staplade längs vägen. Detta verkar bara få ligga och ruttna ner.

Funderar nu på om man skulle fråga grannen om vi kunde få ta rätt på det, till ved, istället. Vad tror ni, törs man eller är det att snylta? Jag har ingen aning om det är ok eller ej.... men vi kunde ju ta rätt på det själva.

Vad tror ni?

trädman

Re:Detta med grenar osv efter avverkning...
« Svar #1 skrivet: 18 apr-07 kl 22:42 »
Du skriver staplade längs vägen. Är det ris, småträd mm som körts ihop till en välta är det sannolikt det som kallas Grot (grenar och toppar) som är ett bränslesortiment. Det verkar som det på sina håll är eller har varit lite dålig ordning när det gäller väglager och borttransport av grot och jag har sett en del högar som blivit liggande väldigt länge...Beroende på vad skogsägaren gjort upp med köparen kan vältan antingen vara skogsägarens eller någon virkesköpares.

Rent allmänt tror jag det finns många möjligheter att till låg eller ingen kostnad få ta tillvara avverkningsrester och liknande. Det finns skogsägare som tar vara på allt själva eller inte vill ha andra som grejar i deras skog, men många är positiva. Själv har jag ett antal "objekt" där en vedhuggare skulle kunna städa upp efter avverkning och samtidigt enkelt få ihop massor med ved. Men här finns mycket skog och få vedhuggare...

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #2 skrivet: 18 apr-07 kl 22:46 »
Jag tycker absolut inte att det är att snylta.
Har en glad och pigg pensionär som brukar ta reda på grövre röjningsskog efter mig och han sköter sysslan exemplariskt.
Jag blir av med virke som både utgör risk för yngelplatser åt skadeinsekter och får det snygg och prydligt i bestånden utan att för den delen förlora så mycket i gödningshänseende.
Han får gratis ved och en meningsfull sysselsättning (säger han själv iaf).

Däremot tycker jag att det låter lite som att bonnen ev ska skicka iväg "riset" som grotleverans och det får han ju betalt för.
Men fråga gärna,  du kan ju inte få annat än ett ja eller nej,,,,,

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 18 apr-07 kl 23:09 »
Känner till flera som får ta ved i skogen, om det av någon anledning inte ägaren vill ta det till vara, så vill han nog bli av med det, så fråga bara.
En kompis frågade ett gods i närheten och han fick ta sitt årsbehov i anvisad skog för 500 + moms.

Jag tar mest träd på tomter, och det är aldrig frågan om att betala, de är tväretemot mycket tacksamma om det får det gratis eller i alla fall inte de tusentals kronor som en klo och/eller lift med personal kostar att hyra in.

Brukar få betalt så alla omkostnader för vedhanteringen täcks, och
min arbetsinsats betalas då med veden. Vid mycket svåra fall med klättring tar jag lite mer betalt, men bara om jag bedömer att det inte är alltför kännbart för kunden, det finns faktiskt de som inte kan ta ner ett träd som hotar huset, och inte har råd att betala mycket för det.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

lantisen

« Svar #4 skrivet: 19 apr-07 kl 09:48 »
Tackar för svar! Ska fråga bonden och se vad han säger, hoppas på ett ja  ;D

Ursus

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 19 apr-07 kl 12:30 »
Jag skulle inte vilja gå och riva i högar med grot som legat ett tag. Det är nog en hel del mögel i sådant. Personalen på värmeverken har fått mer problem med andningsvägarna sen man började elda sådant läste jag i tidningen.

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 19 apr-07 kl 13:23 »
Jag har eldat med döda träd som haft mögel under lång tid utan problem, men visst finns det risk. Det finns allergier, för mer än svamp på träd, och det kan ju vara skrämmande, men jag äter jordgubbar och nötter, fast jag känner till folk som dött av det.

Har ni läst David Eberhard, I trygghetsnarkomanernas land.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

lantisen

« Svar #7 skrivet: 19 apr-07 kl 13:32 »
Jag skulle inte vilja gå och riva i högar med grot som legat ett tag. Det är nog en hel del mögel i sådant. Personalen på värmeverken har fått mer problem med andningsvägarna sen man började elda sådant läste jag i tidningen.

De högar jag tänker på har inte legat länge alls utan är rätt färska. Skulle nog inte elda mögligt trä, känns inte så kul även om det slunkit med en och annan sån bit ibland...  :-\ Får se hur denna bunt är.

lantisen

« Svar #8 skrivet: 19 apr-07 kl 13:33 »
Jag har eldat med döda träd som haft mögel under lång tid utan problem, men visst finns det risk. Det finns allergier, för mer än svamp på träd, och det kan ju vara skrämmande, men jag äter jordgubbar och nötter, fast jag känner till folk som dött av det.

Har ni läst David Eberhard, I trygghetsnarkomanernas land.

Har inte läst boken men läst om boken  :) Vill gärna läsa den! Verkar bra och mycket tänkvärt.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 19 apr-07 kl 19:16 »
I mina trakter är det vanligt att möbelindustrin köper "black Cherry" av folk för att tillverka möbelfanér.
Ofta tar de bara 1-2/3 del av stammen och lämnar hela toppdelen kvar. Jag brukar erbjuda mig att kapa upp och forsla bort resten.

Mycket energirikt trädslag som betalas bra för som eldningsved.

Jag tycker absolut att du kan erbjuda dig att rensa bort avverkningsrester, tror att de flesta bara blir glada att bli av med dem.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #10 skrivet: 20 apr-07 kl 21:06 »

Vedeldarsjuka kallas det väl.

Å andra sidan finns det studier som visar vetenskapligt att vedeldare lever längre.

Skall bero på att vedeldning frigör antioxidanter som motverkar bla cancer, plus att man får motion och frisk luft under vedinsamlandet och förädlingen.

Ngn som vill skrapa ihop ngn kubik ved runt Sätila så har jag tallgrot.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Lainde

• -
« Svar #11 skrivet: 21 apr-07 kl 11:00 »
Hur många av er som är skogsägare skulle kunna tänka er att släppa loss vanliga privatpersoner i skogen (amatörer), för att hugga ved på rot?.
Jag har blivit tillfrågad ett fåtal ggr men nekat av 2 orsaker.

1: Ansvarbiten om olyckan skulle vara framme.
2: För att undvika rena felhuggningar i gallringsbestånd.

Visst, har man hört talas om där det funkar alldelels utmärkt, men,,,?

Ursus

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 21 apr-07 kl 11:09 »
Ansvarsbiten behöver man inte oroa sig för så länge man inte har anställt vedhuggaren. Att släppa in någon i gallringsskog är väl kanske lite tveksamt, om det inte är nån som kan skogsbruk.

Men det är ju ofta det växer löv längs olika kanter i bestånden, längs vägar, sjöar och åkrar. Där har jag inget emot att släppa in fok som hugger ved, om det är folk som har begrepp att inte förstöra.

Lainde

• -
« Svar #13 skrivet: 21 apr-07 kl 12:52 »
Tänker även på den moraliska delen om något skulle gå snett.
Låt oss säga att det tom går så illa att det slutar med dödsfall?.
Jag personligen skulle ändå känna ett visst "ansvar" och delaktighet i det hela eftersom det är jag som upplåtit marken.

Sedan är det ju givetvis en viss avvägningsfråga från fall till fall hur det kan funka.
Känner man personen i fråga som ska hugga ved?, har han bra skogsvana och kan hantera sågen?, äger han ordentliga skyddskläder?, osv, ja då kan det ju gå an.
Sisten här som kontaktade mig kände jag överhuvudtaget inte till.
Han ville gallra medelgrov björkved efter en strandkant  (omkr 10 m3) med en elsåg och ett elverk,,,,  ::)

"Ja, jag ska bara ha lite ved till sommarstugan"

Tjena!,,,,,,,

Ursus

• Jämtland
« Svar #14 skrivet: 26 apr-07 kl 20:21 »
Tänker även på den moraliska delen om något skulle gå snett.
Låt oss säga att det tom går så illa att det slutar med dödsfall?.
Jag personligen skulle ändå känna ett visst "ansvar" och delaktighet i det hela eftersom det är jag som upplåtit marken.

Sedan är det ju givetvis en viss avvägningsfråga från fall till fall hur det kan funka.
Känner man personen i fråga som ska hugga ved?, har han bra skogsvana och kan hantera sågen?, äger han ordentliga skyddskläder?, osv, ja då kan det ju gå an.
Sisten här som kontaktade mig kände jag överhuvudtaget inte till.
Han ville gallra medelgrov björkved efter en strandkant  (omkr 10 m3) med en elsåg och ett elverk,,,,  ::)

"Ja, jag ska bara ha lite ved till sommarstugan"

Tjena!,,,,,,,

:) Du har en poäng där... Det lät ganska troligt att den personen skulle få en intensiv men srgligt kort karriär som skoggshuggare. Det är ett farligt jobb att jobba med motorsåg, så det gäller att veta vad man håller på med och att inte stressa. Jag känner en kille som fick visiret på hjälmen avslaget när rotändan slog upp efter han hade fällt trädet...

trädman

« Svar #15 skrivet: 27 apr-07 kl 00:30 »
Ansvarsbiten behöver man inte oroa sig för så länge man inte har anställt vedhuggaren. Att släppa in någon i gallringsskog är väl kanske lite tveksamt, om det inte är nån som kan skogsbruk.

Men det är ju ofta det växer löv längs olika kanter i bestånden, längs vägar, sjöar och åkrar. Där har jag inget emot att släppa in fok som hugger ved, om det är folk som har begrepp att inte förstöra.

Ansvarsbiten är inte helt självklar. Som vanligt beror det på. Som jag förstått tolkningen så bör skogsägaren klara sig från ansvar om den som hugger inte utför en tjänst åt skogsägaren. Dvs om det egentligen är en röjning som utförs så skulle det kunna betraktas som om huggaren arbetar åt skogsägaren och denne därför har ansvaret. Jag har dock aldrig hört talas om något fall där en skogsägare har "drabbats" av arbetsgivaransvar för en vedhuggare. Därmed inte sagt att det inte har hänt eller kan hända.

Att sälja en liten rotpost med utstämplade träd och ett tydligt avtal om köp tror jag normalt ska vara ganska säkert för skogsägaren. Även stora skogsbolag säljer ved och även vindfällen på rot till enskilda. Här vill de dock veta att det är någon som har grundläggande färdigheter och inte fullständig novis på området. Elverksmannen skulle nog inte passera...

Jag skulle själv inte släppa ut vem som helst i skogen. Den som är seriös, kan hantera utrustingen skapligt (och har vettig utrusting) kan dock få köpa ved på rot. Det finns många objekt där risken att det blir alldeles galet (skogligt sett) är gansla liten och det går ju alltid att märka på det som ska bort.

Rödjan

« Svar #16 skrivet: 27 apr-07 kl 12:17 »
Vad jag fått höra från Skogsstyrelsen om ansvarsbiten så lyder den (ordagrant): "Om skogsägaren kan sägas ha haft nytta av arbetet, är han eller hon också ansvarig för arbetsmiljön, dvs måste ha sett till att den som utför arbetet följer de föreskrifter som finns gällande skogsarbete, m.m.".

Det är alltså nyttan som bestämmer. Och det går att hävda att skogsägaren har haft nytta av att någon tagit rätt på avverkningsrester, döda träd osv, enligt vad de på Skogsstyrelsen sa till mig. Ett kontrakt som reglerar ansvaret ska man ha om man vill vara helt säker.

(Här i trakten fick en man just bägge benen avslagna av en stam i spänn och fick krypa två timmar till närmsta bilväg, f.ö.)
Har en liten gård. Odlar grönsaker. Har grisar, getter och höns.

Lainde

• -
« Svar #17 skrivet: 28 apr-07 kl 14:55 »

(Här i trakten fick en man just bägge benen avslagna av en stam i spänn och fick krypa två timmar till närmsta bilväg, f.ö.)

Kanske läga att kräva både olycksfallsförsäkring och godkänd utrustning innan man släpper loss vedhuggare på markera?.
"Stämpla ut" gallringen i förväg skulle jag också göra för att slippa felhuggningar och missförstånd.

Gällande skador så känner jag till ett fall där en hyfsat van huggaren fick käkbenet avslaget i samband med avverkning i ett åkerdike.
Det är egentligen ett av de farligare momenten man kan hålla på med, men populärt att skicka iväg efter just "amatörhuggare" eftersom det oftast är dålig kvalite på virket (krokigt och mycket kvist).
Mao så duger det inte till annat än till halvhyfsad ved.

ulfen

• Trapper
    • -
SV: Detta med grenar osv efter avverkning...
« Svar #18 skrivet: 04 feb-08 kl 03:20 »
De flesta skogsbolagen har något som kallas vedkontrakt. Där man kommer överens om område som man kan hämta ved från i form av hyggesrester. Detta gäller röjning, gallring och kalhyggen. Priset är försumbart 300:- inklusive moms

Lainde

• -
SV: Detta med grenar osv efter avverkning...
« Svar #19 skrivet: 04 feb-08 kl 10:37 »
De flesta skogsbolagen har något som kallas vedkontrakt. Där man kommer överens om område som man kan hämta ved från i form av hyggesrester. Detta gäller röjning, gallring och kalhyggen. Priset är försumbart 300:- inklusive moms

Pratar vi 300 per m3 eller 300:- för kontraktet?.

Skulle jag begära 300:- m3 för röj/gallringsstam eller "hyggesrens" så fick jag nog vackert behålla det på marken.

Dela detta:

* Inloggade just nu

665 gäster, 2 användare
Grubblarn, krille69

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser