Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  stödfodra, myrsyra och minska utrymmet?  (läst 1842 gånger)

maartenm

• Gäst
stödfodra, myrsyra och minska utrymmet?
« skrivet: 20 mar-16 kl 20:31 »
Min första vår som biodlare... Är såklart nojig över allt som kan få fel nu på våren.

Ett samhälle invintrades på två lådor. Nu sitter de uppe i övre lådan, jag misstänker på vikten att nedre lådan är uräten. Uppifrån ser bina ut att täcka fem/fem och en halv kakgator. De har minst tre ramar foder kvar. Jag hade glömt varroainlägget i kupan efter oxalsyran i höstas, och nu när jag kollade i mars var det säkert 1000 nedfallna kvalster (oxalsyrabehandling + vinterdöda kvalster alltså). Vid myrsyrabehandlingar i somras var det inga enorma mängder nedfallna kvalster. De har rensflugit, troligen redan i februari.

Jag har inte kunnat gå in och kolla om drottningen är igång än, pga kylan, utan bara tittat genom täckskivan.

Mina funderingar :
* minska ner till en låda nu, för värmehållning?
* stödfodra, nu eller snart?
* det lär ju behövas en kompletterande myrsyrabehandling nu i vår - när gör jag bäst den? Är det tillrådligt att oxalsyrabehandla nu?
* något annat att fundera över?

hofboss

• Centrala Skåne
    • Skåne
SV: stödfodra, myrsyra och minska utrymmet?
« Svar #1 skrivet: 20 mar-16 kl 21:07 »
Har dom foder så gör inget, dom klarar det bäst själv och ev "hjälp" får komma när det blir varmare.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #2 skrivet: 20 mar-16 kl 21:13 »
Mitt råd är att hålla dina klåfingriga nybörjarfingrar så långt borta från bina som möjligt. Har de bara foder så klarar de sig bäst själv.

Att hantera eventuella varroaproblem (vilket du inte vet om du har) på våren är vanskligt och ska bara tillgripas i yttersta nödfall. Är din oxalsyrabehandling väl utförd klarar de sig helt säkert fram till korttidsbehandling med myrsyra efter skörd.

christelle

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 20 mar-16 kl 22:05 »
Tre foderramar är väl runt 5-6 kg kg socker? Dumt att ta bort det kommande yngelrummet (nedre lådan) om de inte tom redan satt igång. Oxalsyra ska bara användas när det inte finns några täckta yngel i kupan.
Se till att de har lätt åtkomligt och mycket grunt vatten i närheten - vatten är det första bina hämtar när yngelsättningen drar igång.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

maartenm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 24 mar-16 kl 16:51 »
Jag håller väl mina klåfingriga nybörjarfingrar borta, då   :)

Men hur länge räcker tre foderramar? Det kan vara någon ram till, jag har bara snabbtittat.

Och det här med värmehållning - jag har universalbotten, och i "idéboken" om den står att bakre gallret kan ersättas med en planka, särskilt på våren. Hur gör ni andra som har universalbotten? http://www.pixonia.com/universalbotten2011.pdf

olof

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 24 mar-16 kl 22:07 »
Men hur länge räcker tre foderramar? Det kan vara någon ram till, jag har bara snabbtittat.

En bra bit in i april när det är säkrare att kolla.

Citera
Och det här med värmehållning - jag har universalbotten, och i "idéboken" om den står att bakre gallret kan ersättas med en planka, särskilt på våren. Hur gör ni andra som har universalbotten? http://www.pixonia.com/universalbotten2011.pdf

I mina kupor på UB blir bisamhällena ca 2 veckor försenade jämfört med vanlig nätbotten. Har du inte bina vid höstraps spelar det ingen roll, då kommer du inte att märka något. Jag har aldrig stängt till dem. Men så använder jag dem oftast inte heller längre.

Små

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 25 mar-16 kl 10:00 »
I mina kupor på UB blir bisamhällena ca 2 veckor försenade jämfört med vanlig nätbotten.
Har du någon tanke om vad det är som gör att de kommer igång tidigare med vanlig nätbotten, jag antar att det är luftväxlingen men hur

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 25 mar-16 kl 21:30 »
 (:)läs o lär
Mitt råd är att hålla dina klåfingriga nybörjarfingrar så långt borta från bina som möjligt. Har de bara foder så klarar de sig bäst själv.

Att hantera eventuella varroaproblem (vilket du inte vet om du har) på våren är vanskligt och ska bara tillgripas i yttersta nödfall. Är din oxalsyrabehandling väl utförd klarar de sig helt säkert fram till korttidsbehandling med myrsyra efter skörd.

olof

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 26 mar-16 kl 08:33 »
Har du någon tanke om vad det är som gör att de kommer igång tidigare med vanlig nätbotten, jag antar att det är luftväxlingen men hur
Jag förmodar att det är pga den överdrivet stora ventilationen i UB. Denna botten behöver en massa extra arbete och moment för att fungera bra. På våren behöver man stänga baktill, på hösten behöver man sätta in extra lister i flustret för att inte mössen ska gå in, baksidan kan trilla ut under vintern och ge mössen fritt tillträde, plåten på baksidan tål inte myrsyra utan rostar. Högbotten i sig tycker vissa är bra och jag kan väl köpa argumenten om man har ett så stort ramformat man bara har en låda i yngelrummet. Har man två blir det genast svårare att flytta ramar mellan yngellådorna eftersom det blir mer eller mindre vildbygge under. Jag har sagt det förr och kommer att säga det igen, UB är i mitt tycke en skitbotten och t.o.m. en plywoodskiva med tre tunna lister på ovansidan är överlägsen.

Jano

• Halland
« Svar #9 skrivet: 26 mar-16 kl 09:33 »
 Är det någon som kan tala om varför denna botten lanserats? Vad är egentligen orsaken till att använda en sådan ?

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser