Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hemgjord bandslip  (läst 11948 gånger)

DennisCA

• Finland
Hemgjord bandslip
« skrivet: 08 mar-16 kl 09:40 »
Byggde en bandslip nyligen för att vässa verktyg, men jag tror jag kommer att använda den till avverkning av metall också, funkade bättre än jag trodde.

Styrningen av bältet sköts genom att skivar som lagerblocken är monterade på roterar kring sin mittpunkt, med en skruv från sidan så är det enkelt att finjustera.

Blev lite metallarbete här också:

Bältspänningsmekanismen funkar så att jag vevar på där uppe och ökar eller minskar spänningen. Skillnaden i bältstorlekar är stor, kan ta ett 50mm bälte i längder mellan 790-1000mm. Just nu är ett 915mm bälte monterat.

Eftersom spannet är så stort så ändras mittenlinjen mellan det övre och undre hjulet att man måste kunna flytta bakstödet:

Gjort från ett vinkeljärn som jag hittade under terrassen, husbyggarna måste ha lämnat det bakom sig...

Jag är inte nöjd med bordet och bygger om det helt, i metall. Grovt utformat bord i 12mm stål. Håller på och gör ett spår i sidan som gör att jag alltid kan ha bordet nära bandet oavsett vinkeln, det går inte med det nuvarande bordet.

Ja det ska målas också, trä blir så snabbt skitigt.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Hemgjord bandslip
« Svar #1 skrivet: 08 mar-16 kl 10:24 »
Kul! Det påminner om en del maskiner på den här gården. Gamlingarna byggde i trä och använde sparsamt med järn där det behövdes.

Skall nog testa att göra en kilremsskiva i trä till en maskin jag fixar. Trä är ett material jag håller på att återupptäcka och det är inspirerande att se vad du hittar på.

Humle

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 08 mar-16 kl 15:14 »
Häftigt! En sån vore kul att ha :D. Borde gå att lägga till ett tredje hjul och på så vis kunna använda längre bälten. Tycker du borde göra nån uppsamlingslåda för slipdammet. Kanske göra en golvslip? :)
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

TW

• Finland
« Svar #3 skrivet: 08 mar-16 kl 16:10 »
En sund och vettig konstruktion.
Då du har byggt några maskiner till kommer du att se att utförandet inte är perfekt men som förstlingsverk betraktat så är den väldigt bra!

Något tredje hjul skall man helst inte blanda in om man inte har utrustning så man kan gjuta stommen av järn och sedan bearbeta lagerhusen i någon jättemaskin så de fasta axlarna blir exakt parallella. Det är meningslöst att bygga en slipmaskin där bandet kryper av under belastning. Om man vill ha ett längre band är det bara att öka hjuldiametern och axelavståndet så man får en större tvåhjulsmaskin.
Den uppfattningan har jag fått då jag har forskat i ämnet.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

DennisCA

• Finland
« Svar #4 skrivet: 08 mar-16 kl 17:45 »
Jag måste nog säha jag har fått ett annat intryck i den frågan. Jag har observerat att det är väldigt vanligt med både hemmabyggen och proffsmaskiner gjorda i vanligt stål som fler än 2 hjul som fungerar problemfritt. Det går inte att bygga perfekt parallelt men det går att göra hjulen justerbara och bomberade, enda hjulet som inte ska va bomberat är drivhjulet på motorn. Det leder inte till att bältet åker åt sidan heller då.

Men den här maskinen ska bara ha två hjul. Jag ska göra nya remskivor dock, så jag kan ändra varvtalet. Just  nu ligger den nära en Sorby Pro Edge i hastighet, men att kunna gå snabbare med 1000mm metallband kan komma till nytta.

DennisCA

• Finland
« Svar #5 skrivet: 09 mar-16 kl 08:19 »
En sak till som är bra med maskinen är att det sticker ut en bit av skaften på hjulen. Jag hade tänkt trimma bort dem men det funkar så bra att trycka dit ett polerhjul och vips så har man en polermaskin, bra om man vill ta det vassa verktygets egg den sista biten...

Jag tror det kunde även gå att bygga en liten smärgeltillsats som man driver på den här skaftet, som sen enkelt tas bort om det inte behövs. Jag vill gärna få maximal användning ur en maskin.

Svart

• tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 09 mar-16 kl 23:15 »
Läckert!

Bandslip står redan på min att-göra-lista och det här var ju en bra knuff på vägen!
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

bjed0001

« Svar #7 skrivet: 23 mar-16 kl 16:02 »
Roligt att se, planerar att bygga en liknande men tänkte lägga till vattenkylning som man kan se på en del större metall bandslipar. Kanske en spolarvätske pump och "cikulerande" kylvatten.

https://www.youtube.com/watch?v=GS6-TnlnOpY

DennisCA

• Finland
« Svar #8 skrivet: 20 maj-16 kl 06:54 »
Modifierat maskinen, lade en annan motor som hade en färdig trappremskiva, också enfas så jag har mera ställen att plugga i den. Den andra 3-fas motorn behöver nya lager också. Byggde om motormontaget och byggde in den i en fingerfogad låda, sedan gjorde jag så att bandslipen kan glida fram och tillbaka i ett spår ovan på lådan. På så vis spänner man remmen. Använder för tillfället bara en skruvtvinga för att hålla fast den, med tiden ska jag bygga något bättre.

Hela montaget för vinkeljärnet som agerar bakstöd har jag gjort om också, en smidigare design som använder sig av metall. Även ett nytt bord har jag gjort.

Tillverkade det från tre delar som jag sen pinnsvetsade ihop. För att det inte skulle vika och vrida sig av värmen så borrade jag 6st hål i bottenskivan och lade svetsfogarna i hålen, blev som en sorts punktsvets.

Jag hade en 12mm bit med plywood som jag lade mellan de två metallskivorna på toppen, på så vis fick jag ett rakt spår utan att behöva fräsa. Klämde fast allting ordentligt på en tjock och flat metallbit och svetsade ihop.

Nu ska det va några jiggar för spåret.

TW

• Finland
« Svar #9 skrivet: 20 maj-16 kl 16:49 »
Bravo!
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

DennisCA

• Finland
« Svar #10 skrivet: 21 maj-16 kl 09:42 »
Tack, att arbeta med metall är väldigt givande, svårare än trä men väldigt hållbara resultat :)

fredde e

• Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 21 maj-16 kl 11:25 »
Fina byggen Ni gör. Hålla bandet på plats sidledes gör man genom att vinkla axlarna något mot varandra. Är de fasta och paralella, måste man ha ett sidostöd för bandet. Bandrullarna skall vara något  konvexa, alltså ha lite rygg. Bandet vill alltid krypa upp på högsta punkten. Och genom att flytta axlarna lite ur paralelliteten flyttar man bandet i sidled, tex om man vill slipa i en innre vinkel och vill att bandet står över rullen lite åt sidan. 
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

DennisCA

• Finland
« Svar #12 skrivet: 21 maj-16 kl 13:18 »
Jepp det är principen jag använder också

Humle

• Västerbotten
« Svar #13 skrivet: 21 maj-16 kl 13:59 »
Riktigt nice. Funderar på om man kan göra egna slipband och montera i en bandsåg? :D Blir smala band om man inte vill göra nya hjul till bandsågen.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

DennisCA

• Finland
« Svar #14 skrivet: 23 maj-16 kl 08:40 »
Jag kommer att få kapa ner bordet ser det ut som, det blir för långt för att kunna vässa stämjärn, den flata ytan av stämjärnet räcker inte till vid korrekt vinkel. Hade samma problem tidigare och gjorde detta bord ännu mindre, men det var inte tillräckligt litet...

Funkar bra med hyvelbett dock.

Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 2 användare (1 dolda)
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser