Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Linoljefärg inne = skadligt eller ej?  (läst 9054 gånger)

Hadoque

• Gotland
Linoljefärg inne = skadligt eller ej?
« skrivet: 22 feb-16 kl 21:14 »
Vi tänkte måla en vägg hemma hos oss men är lite skeptiska till att måla inomhus då vi har hört mycket om att färgen, och speciellt lösningsmedlet i färgen, avger skadliga och allergena ämnen. Hur är det med linoljefärg? Avger den också mycket otrevliga ämnen? Alternativ?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Linoljefärg inne = skadligt eller ej?
« Svar #1 skrivet: 22 feb-16 kl 21:21 »
Har inte någon riktig koll men vi har i alla fall oljat flera golv inomhus, bland annat sovrumsgolven, och inte är våra barn allergiska.

Men plastgolvsfabrikanterna kanske har bekostat någon professor som tagit fram en rapport om linoljans farlighet...

sonja på slätten

• Halland
« Svar #2 skrivet: 22 feb-16 kl 21:35 »
Linoljan späds  med lite terpentin,  åtminstone de första två skikten,och den luktar ju en hel del när man målar och närmsta tiden. Betänk också att man ska måla tre skikt, och varje målning tar flera dagar att torka, så det blir en lång tid då rummet inte kan användas. I övriga avseenden  är linoljefärg underbart och luktar sedan lite svagt och gott av linoljan. Sedan är det ju en annan sak, och det är vilket pigment som används, men det har ju inte med själva linoljan att göra.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Hadoque

• Gotland
« Svar #3 skrivet: 22 feb-16 kl 21:39 »
Jag tänkte mer på att man kanske använder terpentin som lösningsmedel för linoljefärg och att det isåfall skulle kunna avge otrevliga dunster lång tid framöver... Dock så har vi plastgolv överallt hemma och de dunstar väl friskt de med  :'(
Kan pigmenten avge nått otrevligt också? Typ... kadmium eller nått dylikt härligt!

olivia.k

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 22 feb-16 kl 22:32 »

Alternativ?

Äggoljetempera och limfärg är alternativ till linoljefärg för inomhusmålning.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 22 feb-16 kl 22:59 »
Jag tänkte mer på att man kanske använder terpentin som lösningsmedel för linoljefärg och att det isåfall skulle kunna avge otrevliga dunster lång tid framöver... Dock så har vi plastgolv överallt hemma och de dunstar väl friskt de med  :'(
Kan pigmenten avge nått otrevligt också? Typ... kadmium eller nått dylikt härligt!

Terpentinen tror jag inte är något större problem på lång sikt.
Pigment i modern linoljefärg tillverkad eller såld av seriösa svenska leverantörer behöver man knappast oroa sig över, men förr i tiden kunde det förekomma allehanda tungmetaller. Gröna pigment som innehöll arsenik förbjöds väl redan på 1800-talet, och i Sverige slutade man använda blyvitt inomhus (dock inte utomhus) under tidigt 1900-tal.  Kadmiumhaltiga pigment förekom dock fram på 1970-talet, kanske ännu längre.
Det har också förekommit, åtminstone fram till 1950-talet, att linoljefärg har innehållit små tillsatser av blyföreningar som skulle göra den mer snabbtorkande. Men även de är nog borta idag.

När det gäller plastmattor och de mjukgörare de släpper ifrån sig i luften, så kan man nog räkna med att en matta som är mer än 20-30 år gammal redan har dunstat färdigt och alltså är ganska ofarlig.  Under de senaste 10 åren har man slutat använda de otrevligaste mjukgörarna tack vare EU:s RoHS-direktiv, så moderna plastmattor borde man inte heller behöva bekymra sig över.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #6 skrivet: 22 feb-16 kl 23:39 »
Man måste inte ha lösningsmedel i linoljefärg. Det beror på om man målar på omålat trä eller tidigare målade ytor. Vi har målat tidigare målade ytor med Ottossons linoljefärg inomhus och då utan lösningsmedel. Tar några dagar innan den torkar men, blir bra. Man måste bara vara noga med att måla tunt tunt. Vi använder två penslar av svinborst först en anstrykare och sedan en fördrivare (om jag minns namnen rätt).
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Lermoster

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 23 feb-16 kl 00:18 »
Jag har målat med både linolja, limfärg och äggoljetempera.
Linoljefärg: de matta färgerna innehåller mer lösningsmedel så väldigt bra ventilation behövs. Det är din hjärna som är i farozonen under själva målningstiden och tills lukten är borta. Men sedan en hållbar, tålig och tvättbar yta.

Limfärg: vacker, matt, billig, lätt att måla med. Men inte tvättbar och känslig för slag och skav-märken. Alltså kanske inte rätt när man har småbarn? Har målat köksväggarna med limfärg och pigment från Faluräd Ljus. Blir en snygg rosa färg, sådan som är modern i år igen. "Bröstningen" målade jag i kimrök. Blir snygg blågrå färg. Jag använde benlim som bindemedel och det har funkat bra. Vi har haft målnigen i femton år, men nu är den skamfilad.
I dotterns rum använde jag tapetklister som bindemedel, eftersom hon inte ville ha någon produkt från djurriket på sina väggar. Där kritar färgen mer än i köket, men det kanske var för svag blandning bara?
Största fördelen är att det går fort att måla och är lättare än äggoljetemperan att få bra när man är nybörjare. Största nackdelen är att färgen inte går att måla över. Avskyr skrap-jobb!! Överbliven färg kan bara sparas i torkad form, men det är lite kul. En mjölpåse med färg står hur länge som helst!

Äggoljetempera: tog lång tid innan jag provade, men det här är nu min favorit! Lite svårt att få det snyggt och lagom flammigt när man är ovan vid tekniken, men det blir snyggt, tåligt, drygt och billigt, billigt!!! Pigment, ekologiska ägg och rå linolja. Jag köpte materialet från Av Jord. Deras grundfärg är supersnygg! Målade köksväggarna i bara den, men tre strykningar förstås. Där ser kulören gråbrun ut, som torkad lera. Men köksbordets ben och tallrikshyllan ser ljust gråbeige ut. Kanske för att det är så små ytor på de sakerna? Av Jord har  toppenservice. Även kurser, tror jag. Där får du den hjälp du behöver och de skickar varor över hela landet.

Pigment: trot det fortfarande finns jordpigment som kan vara giftiga, men är inte riktigt säker. Tycker jag läst någonstans att sådana som kromoxidgrönt och kadmiumgult ska man undvika. Men väljer ni exempelvis material från av Jord, så vet de med all säkerhet vad de säljer.
Lycka till med projektet!

malarmaster

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 23 feb-16 kl 07:11 »
linoljefärger inomhus är inga problem avseende emissioner när väl färgen torkat.terpentin kan man undvika inomhus och helt enkelt måla färgen ospädd .

äggoljetempera innehåller ju också linolja och avger också den samma emissioner som linoljefärgen tills den torkat

Limfärg är helt fri från allt men känslig. dock finns alternativet linoljeförstärkt limfärg.
Finns en fabrikant som har den, www.allbackpaint.com, Allbäcks Färg.  Den färgen heter "Linus" ,är lätt att måla/rolla,tålig och tvättbar. ersätter bra en modern plastfärg på vägg inomhus.
En liten andel linolja finns förstås också i denna.

skillnaden mellan moderna färger och gamla är ju att de moderna innehåller massor av kemikalier som under hela färgens livslängd avger emissioner.
Även de svanenmärkta avger men under gränsvärdena som är satta.Ihop med plastinredning,mattor,möbler m.nm lär gränsvärdena inte hålla.
de gamla färgerna avger vissa ämnen under torkprocessen men är sedan stabila. ulf

Hadoque

• Gotland
« Svar #9 skrivet: 01 mar-16 kl 21:21 »
Tack för tipsen!

Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 2 användare (1 dolda)
DrMerkwurdigliebe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser