Här kommer mina tips.
Kolla på John Seymours metod för djupbäddsodling (och gärna de flyttbara miniväxthusen han föreslår). Med några bäddar så borde ni kunna odla det mesta av grönsakerna själva. (Kanske med så få som 8-10 bäddar à tio kvadratmeter). Grödorna kan odlas tätare eftersom jorden är djupare. Dessutom binder jorden fukt bättre eftersom den är så porös.
Tydligen ska det gå att återmineralisera odlingsjord med stenmjöl av vulkaniska bergarter som basalt. Paret Thomson på SEER Centre Trust i Skottland har provat det under många år. Resultatet är grödor som är friskare när de växer och nyttigare mat sedan. Teorin är att man härmar vulkanaska på manuellt vis.
Jag har sprungit på idén om nedsänkta växthus alldeles nyligen. Efter lite frågande och internetsökning så har jag kommit fram till att jag nog bör prova idén så småningom. Kolla gärna tråden om
växthus med jordvärme här på forumet för mer i ämnet.
Om ni har extra jordmaterial (exempelvis efter att ha grävt en walipini) så kan det vara vettigt att fundera på lerbygge i någon form. Bärande väggar som inte behöver isolera mycket kan utföras i pisé (komprimerad jord blir som sandsten) medan lera kan användas till isoleringsmaterial (tillsammans med halm), lersten (obränt tegel) eller mackelering (cob). Har ni massor av sand så man göra block av den med hjälp av bakterier, otroligt nog. Inomhusputs kan baseras på lera. Det finns mycket mer att säga om lerbygge...
Men som sista tips lägger jag fram idén om att lägga till ett par
solugnar på någon av byggnadernas solsida. Det är inte lika enkelt att tillaga maten med sol här som det är kring ekvatorn, men med tillräckligt stor reflektor så är det fullt möjligt. Har själv provat här i Lappland med en "Windshield shade"-strut. Det kostar inte många tior att prova. Vill man inte laga mat med solvärmen så finns det en bra tråd om
enkla solfångare här på forumet. Borde späda ut uppvärmningskostnaderna litegrann.