Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behöver man kontakta en byggingenjör om man bygger glasveranda?  (läst 1658 gånger)

Edgar84

• Bohuslän
Hallå

Vi har planerat för att bygga till en glasveranda på vårt hus och när jag nu håller på att planera som bäst så uppstår det lite frågor som jag hade uppskattat er input på.

Har försökt läsa på lite i boken "Bygga grund" av Per Hemberg (väldigt bra bok för övrigt).

Situationen är den att vårt hus är tillbyggt. Ursprungliga delen är ett torp från slutet av 1800-talet. Det har byggts på i två omgångar (runt 1970 och 2008). Samtliga delar av huset har krypgrund.

Min tanke är att även glasverandan ska få krypgrund. Gräva ner till frostfritt (Borde inte vara så svårt då vi bor i Västra götaland) lägga lämplig makadam för att bryta fukt/vatten underifrån, dränera, gjuta en sula (armerad) och sen mura en grund i sten (en ägare på 1800-talet var stenhuggare så det ligger lite huggna stenar på tomten.

I boken står det att man ska välja samma typ av grund (generellt) för att den nya delen ska röra på sig lika mycket som den ursprungliga delen.

Min fråga
Läser dock på lite olika ställen att man bör kontakta byggingenjör som kommer och kikar innan man bygger grunden så att man gör den på rätt sätt. Är detta nödvändigt? Hur har ni gjort?

Jag kan känna att just grunden är bra om den utförs på rätt sätt och att det finns massa saker som man inte har en susning om som kan ställa till det.

Skulle uppskatta er input.

/E

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
Finns det kvar några detaljerade ritningar eller arbetsbeskrivningar för tillbyggnadernas grundläggning? I så fall är det kanske enklast och säkrast att följa dem och göra på samma sätt, om de verkar ha stått stilla under årens lopp.
Om dokumentationen inte finns på gården kan den, om man har tur, finnas kvar i byggnadsnämndens arkiv om den har bifogats en bygglovsansökan en gång i tiden.

Edgar84

• Bohuslän
@torbjorn

bra input där torbjorn.

det var tyvärr inte riktigt ordning på torpet innan vi flyttade in så jag har inte sett några ritningar på någon del av huset. men bygglov borde ju ha skickats in 2008 så jag får kontakta byggnadsnämnden.

ska kika på det.

kommer sannolikt betyda väldigt mycket för den fortsatta planeringen.

men i övrigt så tänker du att man gör att på samma sätt som vid typ senaste tillbyggnaden? Byggnaderna har inte satt sig så att jag som lekman kan se det från utsidan. du tänker att om man gör på samma sätt så borde det funka? i boken bygga grund var det ju typ bara om det skiljde väldigt mycket mellan ursprunglig byggnad och tillbyggnad som det var nödvändigt att göra olika grunder. typ om en stod på berg och den andra på lera. har lite svårt att tänka mig att det skulle vara så här, för i övrigt så funkar det ju om man gör likadan grund.

återigen. tack för ditt svar.

andtol

• Gäst
Ska du gjuta en platta (sula) och ändå ha krypgrund?

Jag förstår inte hur du tänkt göra grunden och golvet.

Ett svart får

• Bohuslän
Ska du gjuta en platta (sula) och ändå ha krypgrund?

Jag förstår inte hur du tänkt göra grunden och golvet.
Inte en platta, man brukar bara gjuta en 30-50cm bred sula som man murar upp grunden på. Kanske bredare om man skall a huggen granit istället för leca. Det blir helt enkelt en plan och stabil yta att mura grunden på.

Själv hade jag inte kontaktat byggingenjör, jag hade provat mig fram.

Edgar84

• Bohuslän
Hallå

Tack för era svar

Jag tänkte mig som ett svart får skrev. visste inte att den behövde vara större om man murar med granit. Kanske överdimensionerar den då det är ganska lite som ska gjutas ändå.

Är väl inne på att strunta i ingenjören.
Tack för er input

/E

Ett svart får

• Bohuslän
Nja, den behöver inte egentligen vara bredare för att man murar med natursten, men de grunder av huggen granit jag sett här i Bohuslän har varit betydligt bastantare än vanliga lecablock på 15-20cm bredd. Sulans dimension beror helt enkelt på dimensionerna på det som skall muras på den.

Dela detta:

* Inloggade just nu

738 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser