Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Storskalig varmbänk - Kwh beräkning för 1m3 kompost/gödsel  (läst 1321 gånger)

Abysseri

  • Inlägg: 40
    • Södermanland
Bor i en liten rullande byscha april-oktober. I år när jag flyttar ut vill jag samtidigt starta igång ett passivt växthus på ca 15kvm.

Det finns ett stall i närheten där jag kan hämta "obegränsat" med höstgödsel.

Så jag tänkte försöka skapa ett litet värmebatteri av det som behövs för att få en effektiv nedbrytning.

Frågan är, går det kontrollera denna process på något sätt?

Jag är lite kluven på om det är bra att isolera sidorna av ett sådant batteri, för att kunna höja tempen ytterliggare. Eller om det bara gör att batteriet bryts ned snabbare och mer okontrollerat?

Är det någon som har ett hum av vad 1 kubik kan generera i kwh?  Jag inbillar mig att en kubik kan avge effekt motsvarande 200W i säkert en månad. Det blir ju en totalsumma på närmare 150kwh.

Är det mer effektivt att dra vattenslingor direkt i batteriet och cirkulera in i en ack.tank eller vore det bättre att ha en tank inne i batteriet, som i sin tur också håller en jämnare temp?

Lite extra tankar och siffor:
Jag har tanke att jag behöver 3kw en riktigt kall natt, och att en kall natt uppstår 15 gånger under start av säsong. 3x8x15 = 360Kwh eller 24kwh under en natt. På diverse sidor o klipp ser jag ofta att ett gödselbatteri kan generera ca 50 grader i centrum. Om vattentempen är 15 grader så behöver jag ha en tank som kan rymma 724Liter. Lite väl optimistiskt att ha så stor tank i en kubik compost och hoppas att det räcker. Men kanske 250L som buffert?

En annan sak som jag undrar är hur snabbt en compost kommer upp i värme om jag skulle montera dit isolerade sidor/topp då jag vet att nästa natt kommer bli extra kall.

Många frågor, mycke tjat. Men det är häftigt om det går använda gödslet!

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: Storskalig varmbänk - Kwh beräkning för 1m3 kompost/gödsel
« Svar #1 skrivet: 08 feb-16 kl 14:39 »
Kan inte hjälpa till med några siffror tyvärr, men följer med spänning tråden! Det jag kom att tänka på är att du kanske kan styra farten på processen (alltså effekten) med hjälp av syretillgång?
Typ att du antingen med en fläkt eller nåt slags passivt ventilsystem kan syresätta gödselbädden, och att när tillförseln stryps så går processen ner i lågvarv. Det blir förstås en viss tröghet i systemet, men jag tycker det verkar som att komposter börjar stånka och ånga rätt kort efter att man rört om (eller vattnat) ifall den legat orörd länge.
Men det finns säkert riktiga kompostexperter här på forumet som snart kommer med bättre svar.
Lycka till!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 5 användare (1 dolda)
von tratt, Rävenvarg, skogaliten, praktejder

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser