Tipsa på plocksidan i nästa Åter!
Goda nyheter, smarta självhushållarknep och roliga händelser.
Maila petter@alternativ.nu Gärna med bild.
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Närke Självhushållare runt örebro  (läst 3380 gånger)

Tova09

• -
Närke Självhushållare runt örebro
« skrivet: 30 jan-16 kl 23:20 »
Hejsan, jag har blivit ensam på gården. Målet var en självförsärjande liten gård med hästjordbruk, biodynamisk odling, skogsträdgård, växande mångfald, ökad bördighet och mat produktion, i takt med att lånen minskar och kontorsjobbet fasas ut.

Men nu blev det inte så, utan jag är den enda arbetskraften och målet känns plötsligt mycket långt borta. Jag älskar fortfarande tanken, liksom det dagliga arbetet och livet med växter, djur, natur och årstider in på skinnet. Nackdelen är att det är så sårbart och det är för isolerat för ett ensamt barn.

Jag söker alltså människor, ålder och kön är oviktigt, (men visst är det extra välkommet med små barn) som vill dela tankar, idéer, en fika, några timmar på helgen, vardagen, dela trädgårdsland, potatisåker, en körtur med hästen, lammvaka, lära sig plöja me traktor, arbete med höskörden, djurmatning, mocka, plocka ägg, stängsling, vedhuggning, växthus bygge, gödselskottade, skörda, syra, sylta, torka, göra korv, göra ost, karda, spinna och tova ull, samt diverse snickrande. För den som vill dela någon eller fler av gårdens möjligheter, både svett, njutning och avkastning så finns möjligheten här. 

Gården är 13 ha och finns utanför odensbacken. Välkomna!

Grow2Tall

• Värmland
SV: Självhushållare runt örebro
« Svar #1 skrivet: 31 jan-16 kl 11:51 »
Hallå där!

Johannes Falk heter jag, 26 år och kommer från Karlskoga. Jag är själv mycket intresserad av självhushållning men håller tyvärr inte på med det då min nuvarande situation tillåter det. Har studerat vid Sätergläntans träutbildning, så jag är lite lagom händig av mig. Älskar djur, har alltid gjort det och vill gärna lära mig mer om djurhållning på en gård.
Skulle vara riktigt roligt att få träffa lite nytt folk som är inne på samma spår.

Ha de gött!

Tova09

• -
« Svar #2 skrivet: 04 feb-16 kl 13:25 »
Hej Johannes,

Du är välkommen på besök och se hur det är här uppe. Letar du efter boende/jobb på en gård så har jag inte mycket att erbjuda ännu. Idag finns inget boende på gården, och gårdsarbetet är idag inte så krävande. Jag behöver iof nån som vill bygga och snickra. Fler boenden är en av de första projekten att ro i land. Har lite planer på att bygga om-/ut några av husen.

Det finns även möjlighet att starta sitt eget självhushållande för den som har intresse. Har man egen bovagn och endast vill dela mark, djur och gård så finns gott om plats. Det finns även fina grannar i närheten som har eko-kollektiv och ev kan boende finnas hos dem.

Skicka ett mail med kontaktuppgifter om du vill höras mer.

MM7377

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 18 feb-16 kl 19:11 »
Hej!

Det du beskriver låter helt fantastiskt  :).
Vi är en familj (-73 -77 samt två barn 3 1/2 och 2 år, åtta tassar och några fenor)
som har insett att Örebroområdet har allt vi söker i form av natur/miljö, universitet och mindre skolor för barnen.
Drömmen för oss är en ekoby/ekogemenskap, där det finns både enskilt och kollektivt ägande.
Vår tanke är att grunden för oss skall ligga i lönearbete, men att vi till viss del siktar på att bli självförsörjande.

I dagsläget är det mycket som hänger i luften, så vårt första steg är att utforska Örebro kommun och känna oss för.
Jag studerar idag och kommer så att fortsätta några år framöver (distansstudier). Marc arbetar idag som montör,
men studerar också. Siktet för honom är också fortsatta studier, där distansstudier skulle kunna vara ett alternativ,
tills han kan söka maskingenjör i Örebro.

Vi är både födda och uppvuxna på landet. Helrenoverat hus, syltat saftat osv - men vi har massor att lära.
Ärliga, envisa, empatiska, engagerade och inte rädda för att ta i och jobba för det vi vill.
Vårt föräldraskap är nära föräldraskap, genusinriktat, lågaffektivt och engagerat.

Idag bor vi i lägenhet och odlandet begränsar sig till det man kan driva upp på balkongen (chili t ex).
Vår största miljöinsats gör vi nog idag genom att dumpstra och åka kollektivt så mycket som möjligt,
samt att återvinna åtskilligt från gratisrummet. Second hand, när det gäller såväl kläder som möbler.
Pysselprojekten begränsas också till det som lägenheten tillåter, men det blir allt ifrån möbelrenovering
till att måla golv. Vår lägenhet är ev på väg att ombildas och om så sker, är planen att sälja och flytta
snarast.

Drömmen?

Att hitta ett ställe med likasinnade människor, som värnar om såväl människa, miljö och djur.
Innerlig gemenskap i såväl arbete som vänskap. En plats på jorden, där våra barn är omgivna
av andra människor, som delar våra värderingar och där våra barn kan få vara delaktiga i det
som skänker lycka - att kunna gå ut på tomten och plocka ett solvarmt smultron.
Att slippa
förskolor där den minsta barngruppen har 18 barn och de stackars små liven ofta lämnas i ett
skick som många föräldrar inte själva skulle gå till jobbet i (jo, jag är kritisk. Förskolan ligger i
ett område där föräldrarna är ekonomiskt välbeställda och borde ha råd att vara hemma).

Jag drömmer om en trädgårdstomt, där jag kan odla mitt intresse för örter, buskar och bär.
Några hönor som pickar och tillräckligt många tunnland, för att kunna fylla jordkällaren för vintern. 
Sandlåda till barnen och gungor, istället för asfalt och trottoarer.
En verkstad, där familjen både kan mecka och pyssla. 
Doften av nyrökt abborre.

Känslan att kunna möta andra människor, som söker samma värden i livet som oss.
Gemenskap.

Bästa hälsningar från

Mikaela och Marc, Leonard och Maximiliam, Jesse, Molly och hajjen med vänner!

JohannaMaria

« Svar #4 skrivet: 01 mar-16 kl 09:57 »
Hej!
Jag har skickat ett pm till dej men jag vet inte om det kom fram...?

tronjatroll

• Närke
« Svar #5 skrivet: 19 mar-16 kl 19:44 »
Hej

Låter som vi har mycket samma intressen och drömmar. Jag har nordsvenskar som jag brukar i skog, jordbruk och hobby. Har ännu ingen egen gård (men letar) så är mycket på föräldrarnas och vänners marker och hålls =) dessutom är Odensbacken mina gamla hemtrakter =) om intresse finns tittar jag gärna förbi när det passar.... saknar att umgås med likasinnade.
MVH Linnea

JohannaMaria

« Svar #6 skrivet: 23 okt-16 kl 10:58 »
Det verkar som det finns ett trevligt örebrogäng här! Vi kanske skulle dra ihop en liten alternativträff och se vilka vi är?!

Troll.a

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 01 nov-16 kl 19:59 »
Jag skulle supergärna träffa fler likasinnade!!  :)

anjo

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 02 nov-16 kl 22:23 »
Här finns det en till som är mycket intresserad ! F.d bio-dyn. bonde, nu fritidsbonde med två hästar (NSV+Ardenner), jobbar mest i skogen o tränar/rider Parelli inspirerad.....Nu blivande Waldorflärare men vill nog hoppar av tåget o söker efter en klick fina människor som vill jobba o bo tillsammans, skapar kultur, vårdar jorden, skogen o djuren...söker människor som vill lite mera än att bara skaffar sig sin egen lilla lycka och vill bidrar till en bättre framtid :) ...men nu vet jag inte om den här tråden fortfarande är aktuell......

Pigans

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 03 nov-16 kl 16:16 »
Här finns det en till som är mycket intresserad ! F.d bio-dyn. bonde, nu fritidsbonde med två hästar (NSV+Ardenner), jobbar mest i skogen o tränar/rider Parelli inspirerad.....Nu blivande Waldorflärare men vill nog hoppar av tåget o söker efter en klick fina människor som vill jobba o bo tillsammans, skapar kultur, vårdar jorden, skogen o djuren...söker människor som vill lite mera än att bara skaffar sig sin egen lilla lycka och vill bidrar till en bättre framtid :) ...men nu vet jag inte om den här tråden fortfarande är aktuell......

Låter underbart och väldigt likt mina tankegångar!

Skulle hemskt gärna träffa likasinnade i området. :-)

Pigans

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 03 nov-16 kl 16:57 »
Vi kanske kunde få ihop några som ses över en lördag eller lördag-söndag nånstans?

Laga mat ihop, prata, se vad vi är för ena. Och bygga trådar vidare på det..?  :)

anjo

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 04 nov-16 kl 07:06 »
toppen idé :) det vore kul!

Pigans

• Västmanland
« Svar #12 skrivet: 04 nov-16 kl 08:25 »
toppen idé :) det vore kul!

Hoppas att fler vill haka på, detta vore så roligt!!

Pigans

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 13 nov-16 kl 00:11 »
Hallå hallå, folk. Kom igen nu!  ;D

Lofn

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 13 nov-16 kl 11:22 »
Tror ni inte att Tova 09 är ett stort skämt och drömmare som gått under jord så fort intresse visades?

Det finns många orsaker till att man inte skriver, varför utgå från något negativt om personen i fråga?
Saker händer i människors liv.
Du vet ju inte heller vad som sker i PM, som inte syns "utåt".

Lofn

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 13 nov-16 kl 14:25 »
Jaha, bit mig i fingret så jag får känna om du har fått tänder lofn, eller om det är Toka10 du är!

Om du inte får svar från folk (som jag sett du klagat på i andra inlägg)...har du funderat över varför? Varför så ilsken?
Jag har väl inte gjort dig något?

Glömske

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 02 dec-16 kl 20:28 »
Jag är på! Kan behöva träffa lite fler och nya vänner. Det finns fler dörrar att öppna!
Har det bestämts något i pm eller är det en avsomnad tråd?

Lindblomman

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 02 dec-16 kl 20:43 »
Jag är också intresserad, det vore jättekul!!  :)

Teodor Ek

• Närke
« Svar #18 skrivet: 07 jun-17 kl 23:02 »
Verkar inte ha varit så mycket aktivitet här på slutet, så jag provar att bumpa den här tråden... finns det några här som är intresserade av att ses? Jag och min fru håller på å undersöker möjligheterna att starta en ekoby eller liknande i Örebrotrakten, och skulle gärna hitta likasinnade att jobba på projektet med.

Hör av er här eller dra att mail till teo.ek.84@gmail.com

Kramar!

//Teo
Undersöker möjligheten att starta upp eller ansluta till en ekoby någonstans i området Örebro län - Dalarna. Är du intresserad eller vet någon så PMa!

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser