Ja, jag vet inte vad de heter hos er, men det är glödnätslampor med pump och förvärme jag syftade på.
Du sätter försiktigt eld på glödstrumpan och låter den brinna ut alldeles innan du tänder den, sedan gäller det att inte komma åt den då den blir oerhört skör när den är färdibakad sas... (det är metalloxiderna som är själva glödnätet) Den håller inte för evigt men är ganska enkel att byta då den är mjuk och formbar ny, brukar kosta några tior för en ny strumpa så det är inga jättepengar.
Du bör även kolla alla packningar om du köper en begagnad lampa, de är ganska lätta att fixa på de vanliga modellerna, använd oljebeständigt gummi, en del enklare packningar kan man göra av gamla innerslangar där det inte är kritiskt för läckage av brännstoff eller ånga på heta delar.
Dra åt ganska rejält så att gummit komprimeras ordentligt, men inte onödigt hårt så att gängorna skadas, det skall inte vara så hårt som på en bilmotor, typ tre fingrar eller försiktigt med ena handens insida är en bra regel om man använder hylsnycklar.
Kom dock ihåg att det kan bli ett ganska rejält eldmoln om man råkar flöda lampan på denna typ av lampor.
Vissa typer behöver man tända med en spritlåga som också förvärmer tryckröret.
(Vanliga vekelampor är lätta att renovera, jag brukar också rengöra dem med litet såpvatten först om de är väldigt skitiga, torka dem noga så att de inte oxiderar, är det fastrostade detaljer, tex 5-56 och/eller bensin och låta det ligga och dra in länge, sedan gå över med slipduk i olika finhetsgrader beroende på hurpass angripen metallen är. Sist brukar jag stryka på litet kokt linolja för att skydda mot rost när man är nöjd med ytan. -mindre skador på tanken samt lösa lyktarmar, etc brukar gå att tennlöda om man sliper rent till metallen där man skall löda och tar bort all rost runt (går med en kraftig elektrisk lödkolv om man inte vill använda gas), men Är den för skadad kan man ju alltid ha den som dekoration menar jag.
Har själv renoverat ett gäng gamla fotogenlampor med mycket gott resultat om jag får säga det själv...