Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gamla strömbrytare  (läst 3561 gånger)

Daniellindell

• Södermanland
gamla strömbrytare
« skrivet: 16 jan-16 kl 21:32 »
Som mitt tidigare inlägg antydde så har jag börjat att renovera ett gammalt änkeboställe modell lite större.

Idag använder vi inte ovanvåningen innan vi dragit upp värme och isolerat där.

Något jag föll för var de gamla kontakterna på ovanvåningen som troligen installerats på 20-30-talet. Dom är säkert elmässigt förenade med livsfara, men dom passar huset mycket bra. Därför tänker jag mecka isär dom och göra dom säkra.

Finns det någon som säljer den gamla typen av bakelitströmbrytare? Jag söker även kabel som liknar de gamla tennkapslade (?) Kablarna. Jag väljer att ha dom på utsida som dom drog det förr, dels för att jag vill behålla de lerklinade väggarna.

Kontakterna däremot törs jag inte använda, de är helt enkelt för farliga. Är sladden jag ska koppla in belastad, gnistrar det oroväckande och känns inte kompatibelt i ett trähus. Dessutom vill jag ha jordad el...

-Ett problem är bara en lösning i arbetskläder

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: gamla strömbrytare
« Svar #1 skrivet: 16 jan-16 kl 21:39 »
Det kan vara pyssligt att säkra upp gamla brytare men det finns råd.
Kolla söklänken så finns det flertalet ställen att köpa dylika tingestar.
https://www.google.se/search?q=gammaldags+utanp%C3%A5liggande+str%C3%B6mbrytare&rlz=1C9BKJA_enSE590SE590&oq=gameldags+ste%C3%B6mbrytare&aqs=chrome.2.69i57j0l2.8446j0j7&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8&hl=sv#imgrc=_
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 17 jan-16 kl 00:23 »
Man vinner inte mycket ur elsäkerhetssynpunkt på att ha jordade vägguttag i vanliga boningsrum. Så gott som all utrustning som man kan tänkas koppla in på sådana ställen nuförtiden är ju ändå i klass II -utförande (förstärkt isolering), och ska ändå inte skyddsjordas. Om det ändå blir ett jordfel som medför strömgenomgång genom t ex en människa, så löser jordfelsbrytaren med all säkerhet ut innan någon skada har hunnit ske.

Om det gnistrar när man sätter i och tar ut stickproppar ur vägguttag, men uttaget fungerar bra när kontakten väl sitter i, så beror det mer på den utrustning man kopplar in än på uttaget.  Prylar som drar stor startström vid tillslag (t ex en laptopladdare eller annan switchad nätdel) kan ge en gnista och smäll i inkopplingsögonblicket, medan prylar med hög induktans (t ex en del elmotorer, äldre lysrörsarmaturer, apparater med en nättransformator) kan ge gnista när man drar ur stickproppen.

Ett vanligt problem med gamla vägguttag, eller snarare med gamla installationer, är att insatsen i vägguttaget sitter för långt in i förhållande till kåpan/täckbrickan, så att stickproppens stift nätt och jämnt når fram till hylsorna.  Sådant är lätt hänt om det t ex är ett utanpåliggande uttag på en ojämn vägg.

Den gamla kabel du syftar på är s k kuhlo (stavas även kulo) -kabel av äldre typ. Manteln var förr gjord av förtennad järnplåt, under 60-talet gick man över till att måla manteln i en gråvit färg, och fram på 80- eller 90-talet ersattes den av en kabel med en tunn aluminiummantel under ett lager vit plast, som heter EKRK.
Om man ska behålla gammal kuhlokabel så bör man förvissa sig om att ledarisoleringen är av PVC-plast, äldre typer av sådan kabel med gummi- eller tygisolerade ledare är inte alls pålitlig.
En lite lömsk sak med kuhlo är att metallmanteln inte är jordad, så om kabeln får en skada på något ställe (t ex om någon slår en spik genom den) kan manteln på en lång sträcka bli spänningsförande helt oväntat. Av denna anledning får kuhlo (och den modernare EKRK) inte förläggas dolt, den måste vara synlig hela vägen (utom såklart vid t ex golv- och väggenomföringar). Man får måla eller tapetsera över kabeln men inte dölja den t ex bakom lister eller fälla in den i vägg.
Kuhlo och EKRK får bara användas i torra rum inomhus. Vid installationer i t ex källare, garage eller utomhus använder man istället EKK eller EKLK.  Båda dessa är lite grövre, EKK är mjukare än kuhlo och svår att installera snyggt, den vill gärna hänga ner mellan klamren. EKLK är besvärligare att skala och ansluta eftersom den har en s k biledare för att jorda manteln (lär ha dykt upp även på EKRK på de senaste åren).

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 17 jan-16 kl 08:29 »
Det finns ju brytare och uttag som är designade för att se gamla ut, googla "ELKO renova"

TW

• Finland
« Svar #4 skrivet: 17 jan-16 kl 08:36 »
Jag anser att uttag skall vara jordade. Det är väldigt vanligt att man hittar jordad utrustning kopplad till ojordade uttag hemma hos folk och det är ju direkt farligt.

De gamla kopplingsdosorna med inbyggd kopplingsplint har anslutning för bara två trådar (fas och nolla) och inget extra utrymme för egna ombyggnader. Därför duger inte de heller.
Då blir det bara brytarna kvar som kan gå att återanvända om de inte är uppnötta invärtes.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 17 jan-16 kl 09:40 »
De gamla kopplingsdosorna med inbyggd kopplingsplint har anslutning för bara två trådar (fas och nolla) och inget extra utrymme för egna ombyggnader. Därför duger inte de heller.

I Sverige har de gamla kuhlodosorna alltid (åtminstone sedan 30-talet) haft 4 poler i kopplingsplinten. Det behövs ju t ex där en ledning grenar av till en strömbrytare och man behöver fas, nolla och dubbla tändtrådar om det är frågan om trappkoppling eller kronomkopplare.

aralia

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 19 jan-16 kl 23:35 »
Hej !
 byggfabriken har nya gamla elgrejor
http://www.byggfabriken.com/sortiment/strom/
Och här mera i ämnet
http://www.gardochtorp.se/el-pa-nygammalt-satt.aspx?article=4215

Hälsningar Aralia

Rubensgården

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 20 jan-16 kl 05:55 »
Vi har renoverat våra gamla brytare och hittat en i grannens eldashög. Den sistnämnda var av fantastisk kvalitet med gummidämpade ändlägen. Har man tur går det att hitta gamla saker på loppis.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #8 skrivet: 20 jan-16 kl 09:52 »
En sak till när det gäller gamla vägguttag är ju att det är bra om uttagen är petsäkra om det ska finnas småbarn i närheten. I Sverige var det väl några år in på 60-talet som petsäkra uttag började dyka upp, och det är ju efter den svarta bakelitepoken.

Skröpeltorparn

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 20 jan-16 kl 16:54 »
Hej. Jag råder definitivt till att byta all kabel. En föräkringskille jag kände hävdar att många elbränder uppstår något år efter en större ombyggnad. Någnstans har man glömt några gamla kablar som inte bytts och efter en tid med högre belastning när huset används mera "modernt"blir överbelastade och en oförklarlig elbrand uppstår.
Efter att ha sett skicket på elen i mitt hus, 30-60 tals kulo plus 70-tals dolda installationer håller jag med honom. De gamla kablarna har fungerat så länge de låg still. Men när jag renoverat har de äldsta fallit i bitar. De nyare byttes ut då kvaliteten på arbetet inte var betryggande. Dålig kontakt i anslutningar på ledare av alla årgångar visade spår av varmgång på oroväckande många ställen.
Om du uppgraderar elen rekommenderar jag jordning i alla rum. Med den mängd apparater vi har idag ökar det säkerheten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

400 gäster, 2 användare
karsan, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser