Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elstängsel fungerar ej vid låga temperaturer?  (läst 1812 gånger)

Myggsjölisa

• Dalarna
Elstängsel fungerar ej vid låga temperaturer?
« skrivet: 10 jan-16 kl 11:39 »
Vi har elstängsel runt vår linderödshage. Denna vecka då vi haft -18 grader, har elen inte fungerat. Blinkar rött. Vi undrar om jorden blir för torr vid låga temperaturer för att fungera? Vad göra?

bokeliden

• Västergötland
SV: Elstängsel fungerar ej vid låga temperaturer?
« Svar #1 skrivet: 10 jan-16 kl 12:40 »
Om det är fruset runt jordspettet så funkar det inte. Ni kan försöka slå ner det djupare, så det kommer nedanför tjälen. Rymmer grisarna får man hälla vatten på jordspettet som akutåtgärd
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

Alexn72

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 10 jan-16 kl 13:33 »
har ni infiltration till ert avlopp så brukar detta hålla sig fuktigt hela året
Dvs om det går så så sätt jordningen där

Annars som redan sagts längre ner eller fler spätt

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 10 jan-16 kl 22:50 »
Jag håller med föregående, när det är som kallast på vintern fungerar jordningen alltid sämre än andra årstider. Helst bör man ha så långa jordspett att man kan slå ner dem till frostfritt djup. När det är tjäle i marken, och den har dålig ledningsförmåga, är det också mer viktigt än annars att ha långt avstånd mellan jordspetten. Ett halvdussin jordspett i en tät klunga blir inte bättre än ett enda spett, men om man ser till att det är minst 2 m, gärna ännu längre mellan dem, så får de chans att göra nytta.

Man bör komma ihåg att när marken är frusen så får ju även djuren dålig kontakt med jord, så även om det är full spänning på stängslet är det inte säkert att de får så kraftiga stötar att de behåller respekten för det. Tjock och torr vinterpäls/borst isolerar också bra.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 10 jan-16 kl 23:02 »
Eftersom det gärna kommer upp snö på nedersta tråden, så kan man koppla den till jord under snötiden.

Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser