Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Krav på grisar?  (läst 9102 gånger)

Tuppen

Krav på grisar?
« skrivet: 15 apr-07 kl 03:11 »
Jag skulle vilja ha linderödsgrisar på gården, men frågan är kan man ha grisar tillsammans med höns, får och nöt? Jag har hört att det inte är tillåtet att blanda djur på detta sätt? och om man nu får det vilka krav är det för att hålla livdjur av gris?
Islandshöns, får, fjällkor, kalkoner och kaniner

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Krav på grisar?
« Svar #1 skrivet: 15 apr-07 kl 07:13 »
Nötter kan jag inte uttala mig om, men om en gris ser ett mumsigt proteinpaket framför trynet så vore den ju dum om den inte åt upp det!  Så om Du vill ha fåren och hönsen kvar, blanda inte!!!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

MILLA

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 15 apr-07 kl 11:51 »
Kul att du vill ha linderödsgrisar! Dom behöver en hage med lämpligt staket och ett bo med halm i som dom kan krypa in i. Vi har fasta hus i permanenta hagar som används på vintern, under vår/sommar/höst flyttas dom runt i olika hagar med flyttbara elstängsel och flyttbara hus. Dom är otroliga markberedare och vi använder grisarna till att böka upp där det behövs.  

Det går alldeles utmärkt att ha flera djurslag ihop. Vi har både höns och grisar utan att det har blivit några problem. Naturligtvis så har dom olika bon, hönsen bor i hönshuset och grisarna har sina hus i sina hagar. Hönsen går helt fritt hela dagarna och dom ränner gärna runt benen på grisarna. Dels så äter grisarna ganska slafsigt så dom spiller en del vilket hönsen äter sen så bökar grisarna och det kommer upp en massa gott för en höna. Jag har inte sett några tendenser till att grisarna skulle vilja äta dom. Våran sugga kan bli lite sur om dom kommer för nära hennes kultingar när dom är riktigt små, då kör hon undan hönsen om dom kommer för nära. Visst kunde hon nog bita ihjäl den höna som var dum nog att inte flytta sig, men den hönan fick skylla sig själv.

När det gäller får och ``nötter´´kan jag inte heller utala mig! Man behöver ju inte ha dom tillsammans i samma hagar. Det har ju i alla tider funnits olika djurslag på gårdarna och det har fungerat så varför skulle det inte göra det i dag. Vet inte om det  finns några regler som säger att man inte får, däremot så får man inte blanda olika djurslag i samma stallar om man ska leverera mjölk till mejeriet. Alltså om man har mjölkkor.  

Ha det bra och lycka till!!!!!

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 15 apr-07 kl 19:50 »
Det går alldeles utmärkt ha flera djurslag på samma gård. Dock inte samma hage med grisar, får osv. Grisarna ska helst vara i egen hage med lämpligt stängsel.

Att man inte skulle få ha höns och grisar på samma gård är bara en rekommendation har jag kommit underfund med under åren jag haft djur.

Bifogar en bild jag tog igår på min getabock Asterix och ett par vågade 6 veckors linderödskultingar som tagit sig ut på en promenad utanför stängslet. Lite roligt faktiskt bara det inte blir en vana. :o
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

linderödssvin

« Svar #4 skrivet: 16 apr-07 kl 15:35 »
Jag har haft både gris,häst,nöt,får + lite frigående höns i samma hage.
Grisarna rörde runt och åt upp hästarnas bajsställen. Jättebra att bli av med dom.
Denna röra av djur gick alldeles utmärkt.
Men det är ju inte säkert det alltid går bra kan jag tänka mig.
Camilla
Tänk på att vill du bevara lantraser så köp med genbanksintyg. Gäller alla gamla lantraser.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #5 skrivet: 16 apr-07 kl 19:54 »
Grejen är väl att de är instängda.  Eftersom jag själv har förlorat två killingar som kommit in i grisarnas box av misstag, så ville jag varna.  Jag hittade de små kranierna efteråt!  Å andra sidan har jag liknande (pappers)foton som den ljuvliga bilden ovan, så inte käkar grisarna andra djur HELA tiden.  Men en av mina kompisar hade en sugga som GÄRNA tog sig en höna, om hönan var oförsiktig nog att gå i närheten av trynet.  Smack, gllufs, hönan hann knappt skrika ens.  Mums!

Så jag vill inte rekommendera att ha dem i samma stall; det ska vara flera dörrar emellan.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #6 skrivet: 19 apr-07 kl 10:01 »
Har en bekant som blev av med hälften av sina små lamm till sina utegrisar...
Hade dem lösa på gården...

Sen är det ju de att tex svinen har parasiter som kan drabba tex ungnöt...

Så man bör inte ha nötkreatur o svin i samma hage ...

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 19 apr-07 kl 10:46 »
Vad intressant (men förståss otäckt) att läsa att grisarna ätit hönor och killingar! Jag har aldrig hört något sånt förut. Grisarna är ju själva bytesdjur och därför har de inte det beteendet att jaga. De är allätare så de äter ju allt, men ändå....
Här lär man sig alltid något nytt!
/A

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #8 skrivet: 19 apr-07 kl 11:41 »
Grisarna är ju själva bytesdjur och därför har de inte det beteendet att jaga.

Enligt vem? Tvärt om, hör man ju jämnt hur grisar kniper åt sig och glufsar i sig de djur den kommer åt. At den tar råttor.  Att man ska passa hönsen på gården. Att man ska hålla katten och små hundar borta.

Förresten, säg det om att bytesdjur inte jagar till en näbbmus, så blir han nog uppnosig.

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #9 skrivet: 19 apr-07 kl 12:51 »
Det har väl tyvärr även hänt att grisar dödat människor, men det kanske inte direkt hör till jakten.

Däremot gick inte våra utegrisar på hönsen, men hönsen höll sig på behörigt avstånd hela tiden. :)

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 19 apr-07 kl 13:20 »
Gruff; enligt mig  ;D, nä allvarligt talat så har jag hört det ända sedan jag började intressera mig för grisar.
Men som sagt, jag tycker det var intressant, för jag har aldrig hört det förut.

Däremot har jag hört tvärtom, att man inte ska ha hundar och grisar tillsammans obevakade för att grisen kan väcka en instinkt hos hunden att anfalla, vilket har hänt flertalet gånger enligt vad man kan läsa om på nätet. Gissar att detta kanske beror på ras hos hunden :-)

Jag ska akta mig för näbbmössen!  ;D

/A

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #11 skrivet: 19 apr-07 kl 13:35 »
det är bra att tänka på vild svinen...

de äter ju allt som kommer i dess väg...

även as- själv döa djur...

därför tar man alltid trikin prov om man skjutit vildsvin...

mina ena linderöds sugga äter upp döa smågrisar när hon är ny grisade.....
men de kanske beror på att de "gör rent efter sig"...

(som man säger om kor som äter upp efter börden...)

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #12 skrivet: 19 apr-07 kl 18:38 »
Jag har också hört talas om att grisar kan ta fjäderfän och andra smådjur att glufsa i sig.  :)

Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 3 användare
Berberis, mohammad.mas, torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser