Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Installera höhiss i lagården  (läst 2677 gånger)

Mört´n

• Västerbotten
Installera höhiss i lagården
« skrivet: 28 dec-15 kl 18:08 »
Jag skulle vilja installera en höhiss i lagården, men är osäker på om det går.
Jag tänkte göra portar på den ena kortsidan av lagården, det är bara en vägg nu, och sätta en skena för spelet att rulla på uppe efter mittåsen.
Den skenan skulle sticka ut ur lagården så pass långt att jag inte behöver köra in vagnen i lagården för avlastning.
Det är 210 cm mellan mittås och tvärbjälkar där höet alltså måste över, räcker det?
Skenan och spelet tar ju upp några dm i höjdled..
Sugen på te? www.tealovers.se

Moëll i Trädet

• -
SV: Installera höhiss i lagården
« Svar #1 skrivet: 28 dec-15 kl 20:31 »
Jag skulle vilja installera en höhiss i lagården, men är osäker på om det går.
Jag tänkte göra portar på den ena kortsidan av lagården, det är bara en vägg nu, och sätta en skena för spelet att rulla på uppe efter mittåsen.
Den skenan skulle sticka ut ur lagården så pass långt att jag inte behöver köra in vagnen i lagården för avlastning.
Det är 210 cm mellan mittås och tvärbjälkar där höet alltså måste över, räcker det?
Skenan och spelet tar ju upp några dm i höjdled..
Håller takstolen för detta är nog första frågan som bör besvaras. Det du kallar tvärbjälkar, är det vad som i sydsverige kallas hanabjälkar tro? Då är det nog omöjligt, hölasset kläms ihop och växer i höjdled när det lyfts. Banhissar kräver mycket höjd, det enda tänkbara är då en släphiss.
"Kärleken är livets bäste vän"

Ex.

• -
« Svar #2 skrivet: 29 dec-15 kl 01:53 »
210 cm räcker definitivt inte!  Om inte du kör hö med gräsklipparen och hobbyvagn :)

I lagårdar som är byggda för hiss sitter tvärbjälken uppe vid nock, och hissen hänger under den. Sen är det alltså fritt ner till golvet.
För att klara den konstruktionen så är takstolarna lite speciellt utformade, och åtminstone här i vår lagård även ihopkopplade med golvbjälkarna, inte varje, men ca var fjärde takstol.

Avståndet mellan takstolarna är bara drygt nån meter.

Försöker göra en liten skiss...
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Mört´n

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 29 dec-15 kl 10:48 »
Hmm, det var ju synd.
Hur ser en släphiss ut? som dom låter kanske.. ::) men bäst att fråga.

Jag vill inte klaga på din utmärkta skiss Ex, men finns det någon mer detaljerad förklaring på hur en sådan byggnad är uppbyggd?
Jag funderar nämligen på att bygga en helt ny hölada om jag inte på ett smart sätt kan retroanpassa lagården vi har.
Sugen på te? www.tealovers.se

TW

• Finland
« Svar #4 skrivet: 31 dec-15 kl 21:07 »
Skulle du kunna "bloåk in höjji".....som vi säger här....det vill säga "blocka in höet"?

Då har du ett block fastsatt uppe i nocken längst in i höladan. Genom blocket går en vajer. Ena ändan av vajern drar man som en snara kring hölasset och andra ändan sätter man fast i en traktor eller i en vinsch av något slag. Då man kör fram den andra traktorn eller drar in vajern på vinshen så släpas hela hölasset in i ladan.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Ex.

• -
« Svar #5 skrivet: 02 jan-16 kl 09:59 »
Det du beskriver TW, är väl det vi kallar släphiss?

TW

• Finland
« Svar #6 skrivet: 02 jan-16 kl 16:16 »
Kanske det. Jag har aldrig förr hört ordet släphiss.
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Ex.

• -
« Svar #7 skrivet: 06 jan-16 kl 10:13 »
Jag vill inte klaga på din utmärkta skiss Ex, men finns det någon mer detaljerad förklaring på hur en sådan byggnad är uppbyggd?
Jag funderar nämligen på att bygga en helt ny hölada om jag inte på ett smart sätt kan retroanpassa lagården vi har.

Det finns säkert ritningar att få tag på i böcker om lantbruksbyggnader.   Annars är det ju inga jättekonstigheter, och jag bifogar en ny, sne och vind skiss :).

Det som är problemet med tak är ju att du måste kunna hålla ihop konstruktionen, så inte taket pressar ut väggarna. ( röda pilar på skissen)
Därför sätter man då in tvärbjälkar på lämplig höjd som är till för att hålla ihop det hela.

Ska du då in med en hiss så kan du inte ha bjälkarna i vägen, och då får man försöka hitta en triangelkonstruktion nån annanstans, som fyller samma funktion.  Och det blir då enligt de rosa bitarna.
Sen har man här i vårt fall förstärkt ytterligare genom dom gröna bitarna som går ner i log-golvet.  Det här blir urstarkt, och om väggen skulle försöka kalva ut, så måste den lyfta med sig hela golvet plus att då bryta av dom långa rosa bitarna.

Eller så svetsar man ihop alltihop med stålbalkar... men det är ju inte samma sport :)

TW

• Finland
« Svar #8 skrivet: 06 jan-16 kl 16:38 »
Den där stomtypen är en klassiker som finns på de flesta större uthus. Tyvärr var det många som inte förstod sig på hållfasthetslära och ställe till alla möjliga dumheter då de gjorde någon del fel.

De rosa snedstöden på skissen kallar vi tränobein (alltså tranben) och tvärbalken högt uppe i takstolen kallar vi centerträ och takstolsbommarna kallar vi karvilar.
Konstruktionen är väldigt bra från min ingenjörstekniska synpunkt sett. Den är inte så vanlig numera för tränobeinen är ju i vägen för stora traktorredskap som skall in i nutidens uthus men till sommaren blir det faktiskt ett uthusbygge på 8x16 meter med det där stomsystemet här i byn.
Antifacist.

Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser