Jag vill inte klaga på din utmärkta skiss Ex, men finns det någon mer detaljerad förklaring på hur en sådan byggnad är uppbyggd?
Jag funderar nämligen på att bygga en helt ny hölada om jag inte på ett smart sätt kan retroanpassa lagården vi har.
Det finns säkert ritningar att få tag på i böcker om lantbruksbyggnader. Annars är det ju inga jättekonstigheter, och jag bifogar en ny, sne och vind skiss

.
Det som är problemet med tak är ju att du måste kunna hålla ihop konstruktionen, så inte taket pressar ut väggarna. ( röda pilar på skissen)
Därför sätter man då in tvärbjälkar på lämplig höjd som är till för att hålla ihop det hela.
Ska du då in med en hiss så kan du inte ha bjälkarna i vägen, och då får man försöka hitta en triangelkonstruktion nån annanstans, som fyller samma funktion. Och det blir då enligt de rosa bitarna.
Sen har man här i vårt fall förstärkt ytterligare genom dom gröna bitarna som går ner i log-golvet. Det här blir urstarkt, och om väggen skulle försöka kalva ut, så måste den lyfta med sig hela golvet plus att då bryta av dom långa rosa bitarna.
Eller så svetsar man ihop alltihop med stålbalkar... men det är ju inte samma sport