Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "husmodersknep"  (läst 44684 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Re:"husmodersknep"
« Svar #40 skrivet: 27 jun-07 kl 23:07 »
Trasigt porslin kan man ha som dränering i krukor också istället för lecakulor. Man får krossa det i lämlig storlek först bara.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Erkil

« Svar #41 skrivet: 02 jul-07 kl 19:32 »
Min gammelmormor sade en gång så här:

Om man spiller kaffe eller thé på duken eller kläderna så ska man hälla strösoker i rikligt mängd på fläken. Låt det ligga så i någon timme och sen kan man tvätta som vanligt. Det slösas dock mycket på sockret men...
Det var ganska länge sedan nu men jag tror det var något sådant.
« Senast ändrad: 02 jul-07 kl 19:33 av Erkil »
"Den regering är bäst,
som inte regerar alls."
//Henry David Thoreau

Erkil

« Svar #42 skrivet: 02 jul-07 kl 20:45 »
Kom just i håg att det står i boken "Arbete och redskap" att sockar ska man lägga  saltat vatten, det drar ut både lukt och smuts.
"Den regering är bäst,
som inte regerar alls."
//Henry David Thoreau

gråkråka

• Blekinge
« Svar #43 skrivet: 10 jul-07 kl 15:45 »
För att diska termosen; fjöla ner ett ark hushållspapper, lite hett vatten samt en droppe diskmedel. Skaka, skölj ur, klart. :)
Nihil novi sub sole.
Hellre inre utveckling än yttre inveckling.
Livet består mestadels av logistik och transaktioner, men ävenså av däribland strödda ögonblick av sällhet...

Eulalia

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 10 jul-07 kl 16:04 »
fjöla?

annars brukar jag använda risgryn eller liknande för samma sak..
« Senast ändrad: 10 jul-07 kl 16:06 av Eulalia »

Fritzious

SV: "husmodersknep"
« Svar #45 skrivet: 19 apr-08 kl 22:02 »
Fast nuförtiden stål det väl hur man ska sortera dem på alla förpackningar, även aluminumlocket på smöret?

Och förresten, varför skulle man äta ett äpple på kvällen om tandkrämen var slut? Låter som en idiotisk idé.

Smultronbarn

SV: Re:"husmodersknep"
« Svar #46 skrivet: 11 mar-11 kl 02:18 »
Sedan undrar jag om det finns fler tips mot pälsängrar i skåp och (ja, i stort sett överallt) ? Mina bor gärna bland tidningspapper och är inte rädda för någonting! Lavendel har jag hört ska vara bra, och naturligtvis att hålla rent hemma, men jag skulle behöva någon "dunderkur" (som inte innebär någon fara för mina katter)
/Lena-Fia

Mitt tips är cederolja eller ringar/kulor av cederträ! Antingen hänger du ringar av cederträ på tex klädstängerna eller lägger kulor av cedeträ i lådorna. Annars kan du också smörja cederolja på tex lister mm. Det ska hålla odjuren borta har jag hört. Lycka till!  :)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #47 skrivet: 13 mar-11 kl 22:22 »
Rengöring av igengrodda gamla aluminiumstekpannor med någon slags "non-stick"-beläggning: Varmvatten + handdiskmedel, ställ pannan på spisen på svag värme och låt den sjuda/småkoka flera timmar, skrubba med diskborste då och då, fyll på mer vatten om det börjar sjunka. Diska sedan ur den som vanligt.

Var misstänksam mot recept på fläckurtagning och sånt där det anges att man ska blanda sura och basiska rengöringsmedel (t ex vinäger + bikarbonat som jag såg någonstans tidigare i tråden). De neutraliserar varandra och resultatet löser ingen smuts alls. Då är det bättre att ta ena sorten först, skölja med vatten och sedan andra sorten. En tumregel är att sura medel (vinäger, ättika, kolsyrade drycker, fruktsafter mm) löser kalk, rostavlagringar mm, medan basiska/alkaliska medel (tvål, såpa, lut, soda, aska) är bra på organisk smuts (matrester, svett mm).

Borttagning av färg från småprylar av metall, plast, keramik mm: Kör dem i diskmaskin. Stoppa maskinen mot slutet av diskprogrammet, före första sköljningen, och skrubba/skrapa snabbt bort de upplösta färgresterna så gott det går. Låt sedan maskinen gå igenom programmet färdigt.

Om man alltid kör tvättmaskinen med låg temperatur (40 °C eller lägre) och i synnerhet om man dessutom är snål med tvättmedel, så brukar den börja lukta illa pga mögel. Det slipper man om man kör en 60 eller 95 ° tvätt var tionde eller tjugonde gång. Om du tvättar sällan, låt luckan stå öppen något dygn efter varje tvätt så den får torka upp invändigt. Men det är ingen mening om maskinen ändå går var och varannan dag.
Om man inte utnyttjar förtvätt är det bättre att lägga tvättmedlet direkt i trumman än i tvättmedelsfacket, då riskerar man inte att det gror igen av gammalt fastbakat tvättmedel (stort problem på vissa modeller av tvättmaskiner).

Valkyria

• Utsikt!
    • -
« Svar #48 skrivet: 18 mar-11 kl 13:26 »

Bidrar med mitt favorittips:
Om glaset i luckan på en braskamin har sotats igen så gör man lättast rent det genom att fukta hushållspapper, doppa det lätt i askan inne i kaminen och gno rent glaset. Byt papper vid behov, avsluta med bara fuktat papper  tills det är nästan rent och "polera" med torrt papper allra sist. Den lätta "flygaskan" verkar vara bäst, så sikta på den  ;)
Totalt supereffektivt och rätt billigt...

MVH/S
Jag saknar en "Gillaknapp" på min vedspis

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 18 mar-11 kl 13:39 »
Min föredetta hade för sej (kanske helt riktigt, har jag hört sägas) att snus i blomjorden är bra mot bladlöss, bananflugor och annat elände, så endel av hans begagnade snus hamnade i mina blomkrukor. Det var bara det att han snusade portion, så fortfarande ett par år senare tittar det fram den oförstörbara påsen från en "smurfblöja" under några blad här och var...

I min värld heter det ekorrbinda.

Valkyria

• Utsikt!
    • -
« Svar #50 skrivet: 18 mar-11 kl 13:50 »
I min värld heter det ekorrbinda.

Japp, helt korrekt ;D
Jag saknar en "Gillaknapp" på min vedspis

Nescio

• Västergötland
« Svar #51 skrivet: 09 apr-11 kl 05:47 »

halloj!

stearin tar ja bort genom att lägga ett papper under plagget å stryka från avigsidan av plagget.... starinet smälter in i papperet. pip.
Jag med

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #52 skrivet: 13 apr-11 kl 12:41 »
Kul tråd! :)

Om fingrarna luktar lök efter att man har skurit lök så kan man "tvätta" dem med vatten och något i rostfritt stål, t.ex. diskbänken. Blöt helt enkelt fingrarna och gno dem mot metallen så försvinner löklukten. Finns speciella små "metalltvålar" (outslitbara saker som helt enkelt består av en bit rostfritt stål) att köpa som bygger på detta.

Pannkakor och omeletter blir luftigare med en aning bakpulver i smeten.

Citronsyra utblandat med en skvätt vatten rengör det mesta. Jag brukar fylla vattenkokaren med vatten+2 msk citronsyra och sen bara koka upp den och låta den stå en stund, då försvinner alla avlagringar.

Micron rengör jag genom att ställa in en skål med lite vatten med några skivor citron i (och kanske lite citronsyra) och sen köra några minuter så att ångan från det kokande citronvattnet löser upp smutsen. Sen är det bara att torka ur med en fuktig trasa. Micron luktar gott av det. :)

Om man ska kolla lukten på ett secondhandplagg man tänker köpa (så att det inte luktar svett) så kan man blöta plagget lite försiktigt i t.ex. armhålan så kommer lukten fram.

Ta bort inpyrd svettlukt: Blanda en del 12%-ättika med en del vatten i en blomspruta. Spraya på armhålorna. Häng ut på vädring några dagar tills det har torkat och lukten av ättika har vädrats bort.  Om det inte räcker med en sådan behandling så gör man om den med ren 12%-ättika (blanda alltså inte i något vatten). OBS! Siden tål ej behandlingen.

Gula fläckar vid armhålorna på plagg kan tas bort med galltvål eller tallolja. Fungerar på Linne, Ylle och Bomull (galltvål kan bleka något på bomull). OBS! Fungerar ej på siden. Det här knepet har jag aldrig testat.

ardennerfrälst

• Södermanland
« Svar #53 skrivet: 04 jul-11 kl 10:48 »
Om man haft oturen att spilla ut rödvin på duk, kläder eller matta, ha då  på ett tjockt lager potatsimjöl. Låt allt torka, och rödvinen finns nu i mjölet. OBS: Gör INTE som min far: Han tog av mistag florsocker i stället och resultatet var en jätteklick rosa glassyr på mattan......

Trud

• Uppland
    • Green Stuff
« Svar #54 skrivet: 08 jul-11 kl 17:50 »
Citera
men, diska med såpa har en väninna till mej prövat och hennes te smakade inte gott kan jag lova. Grejen med såpa är ju att den lämnar en liten hinna som inte försvinner när disken sköljs av.

Det är inte såpan som lämnar en hinna. Hinnan är flott.
Att "byta" funktioner på diskmedel och såpa brukar inte funka vidare bra eftersom diskmedel är konstruerat för att lösa upp fett/flott och såpa i första hand har effekt på smuts.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #55 skrivet: 08 jul-11 kl 18:55 »
Såhär i bärtider....

.... röda fläckar tas bort genom att hälla kokande vatten på det. Spänn upp tygstycket över ett glas eller en bunke och häll helt enkelt kokande vatten på (genom) tyget. Fläcken försvinner :D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Malin80

• Småland
« Svar #56 skrivet: 15 jul-11 kl 23:18 »
Sedan undrar jag om det finns fler tips mot pälsängrar i skåp och (ja, i stort sett överallt) ? Mina bor gärna bland tidningspapper och är inte rädda för någonting! Lavendel har jag hört ska vara bra, och naturligtvis att hålla rent hemma, men jag skulle behöva någon "dunderkur" (som inte innebär någon fara för mina katter)

Jag läste nånstans om att rölleka och, som du säger, lavendel, skulle vara bra mot ohyra, i mitt fall gällde det klädmal bland mina ullgarner. Jag tog torkad rölleka, hela växten, klippte till lagom bitar och droppade eterisk lavendelolja på den, la det i några tunna tygbitar och hängde upp. Har inte sett någon klädmal sen dess. Värt att prova kanske. Se upp med oljefläckar bara.
Mvh. Malin.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #57 skrivet: 13 feb-12 kl 12:03 »
Ett tips som jag läste för ett tag sedan och tyckte var värt att dela med sig av. Vet inte om det är fler än jag som ibland har trista gulbruna bananer kvar som ingen vill ha? Jag brukar ha de till bakning eller smoothies. Fast det är inte alltid det finns tid till det så en och annnan har hamnat i komposten.

Tipset är, skala och skiva bananen lägg den i en burk och frys in den. Plocka sen fram så mycket du behöver till smoothie eller bakning.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

fastfrusen

• -
« Svar #58 skrivet: 13 feb-12 kl 12:56 »
Ett tips som jag läste för ett tag sedan och tyckte var värt att dela med sig av. Vet inte om det är fler än jag som ibland har trista gulbruna bananer kvar som ingen vill ha? Jag brukar ha de till bakning eller smoothies. Fast det är inte alltid det finns tid till det så en och annnan har hamnat i komposten.

Tipset är, skala och skiva bananen lägg den i en burk och frys in den. Plocka sen fram så mycket du behöver till smoothie eller bakning.  :)

och om man inte har tid att fiksa med bananerna då. Lägg dom bara som dom är i frysen. Med skal och allt. När man ska använda dom spolar man dem under varmt vatten, och pillar bort skalet. Sen är de bara att skära i bitar, använda till smoothie, bakverk eller glass :)

(denna metod uppfanns efter att sambon hade packat med bananer på skotertur...)
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

segesholm

• Skåne
« Svar #59 skrivet: 13 feb-12 kl 13:31 »
Ohyra och rölleka finns det många användningsområden för. Har läst att man förr torkade rölleka som man sedan placerade på golvet för att sedan sätta fyr på röllekan röken som bildas ska tydligen ta kål på kvalster, löss och all skön ohyra. Man ska sedan tydligen krossa torkad rölleka och strö det på golv och i redena. Har inte provat det men hade tänkt göra det om ohyra blir ett problem.
Maria

Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser