Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Funderingar kring kaninrummet  (läst 3505 gånger)

Pirella

• Östergötland
Funderingar kring kaninrummet
« skrivet: 20 dec-15 kl 16:39 »
Jag har två kaniner (honor) som bor i ett rum på en altan. Det är nu 7,5 kvm stort, men kan utökas till 10 kvm.
Tanken är att det snart ska flytta in en tjusig kille, och då är det tänkt att de allihop får bo i kaninrummet. Men när behöver jag sen separera hanen från de andra? Så fort det kommer ungar? Eller när ungarna närmar sig könsmognad? Eller inte alls?
Jag kommer troligtvis att slakta ungdjuren vid vecka 16-18.
Behöver unghanarna separeras innan slakt?
I vår kommer de att få ett stort utehägn, så det kommer att finnas gott om plats. Men hur ska jag planera och inreda kaninrummet (och hägnet)?

Neon Knight

• -
SV: Funderingar kring kaninrummet
« Svar #1 skrivet: 20 dec-15 kl 16:56 »
Du kan inte ha hanar och honor tillsammans kontinuerligt, det kommer att bli en kull i månaden. Dessutom är det förbjudet enligt L100. Det bästa är om du kan ge hanen ett eget boende och sätta in honan till hanen vid parning. Honor brukar försvara sitt revis mot "inkräktande" hanar.

Du måste könsseparera ungdjuren innan 12 veckors ålder. Annars riskerar du tjuvparningar.

Honorna skall ha varsin bolåda. Det är inte säkert att de lägger ungarna i lådan, men de måste ha den enligt reglerna. Dessutom skall de ha en hylla att sitta på, till exempel bolådans tak.

Det skall vara strö på golvet. Något förvånande säger reglerna dessutom att det skall vara strö på marken i hägn, men det tror jag är ett misstag från jordbruksverkets sida som ingen någonsin kommer att bry sig om.

Pirella

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 20 dec-15 kl 17:30 »
Ok, men behöver jag då ha fyra utrymmen både inne och ute?
Ett till honorna, ett till hanen, ett till unghonor och ett till unghanar?

Emushka

• Try again. Fail again. Fail better.
    • Skåne
    • Fjädergårdens höns och lantrasdjur
« Svar #3 skrivet: 20 dec-15 kl 18:05 »
Det är inte alls säkert att dina honor vill bo ihop, så det kan vara en bra idé att ha utrymme till att kunna dela på dem om de inte trivs ihop. Inte säkert att de uppskattar sällskap när de har ungar, så sära på dem när de är betäckta för säkerhets skull.
Här finns en liten flock får, ett gäng höns, några kaniner och två bedårande minigrisar. En hund såklart (terrierblandning), tre stallkatter och en jädra massa ungar har vi också!

Pirella

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 01 jan-16 kl 18:59 »
Då kan jag över huvud taget inte ha kaninerna i någon form av koloni alls?
Fem separata utrymmet både ute och inne - det är ju detsamma som att ha dem i burar. Och det vill jag inte...
Hur många dörrar och väggar och slussar blir det?

lilos

• -
« Svar #5 skrivet: 01 jan-16 kl 19:56 »
Honkaninungarna kan kanske vara kvar hos sina respektive mödrar ? Alltså, fyra utrymmen...

Neon Knight

• -
« Svar #6 skrivet: 01 jan-16 kl 20:47 »
Ja, det går ofta bra att låta unghonorna gå kvar hos sin mor fram till slakt. Man bör dock vara uppmärksam på att de kan börja uppfatta varandra som rivaler när ungarna blir könsmogna.

Neon Knight

• -
« Svar #7 skrivet: 01 jan-16 kl 20:51 »
Jag rekommenderar att läsa avsnittet om kanin i L100 som finns att ladda ner från jordbruksverket.se. T.ex. är det inte tillåtet att hålla ungdjur tillsammans med modern.

Pirella

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 01 jan-16 kl 21:52 »
Som jag förstår det rekommenderas också att ungdjuren har 2,5 kvm att leva på från 12 veckors ålder fram till slakt. Tillsammans, alltså. 0,3 kvm per styck. Det är ju helt sjukt...

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #9 skrivet: 01 jan-16 kl 22:00 »
Som jag förstår det rekommenderas också att ungdjuren har 2,5 kvm att leva på från 12 veckors ålder fram till slakt. Tillsammans, alltså. 0,3 kvm per styck. Det är ju helt sjukt...

Tänk till nu.
Alla mått som anges i lagstiftningen är de minsta tillåtna.

Avseende lagstiftning så anser jag att man måste kunna den på sina fem fingrar både framlänges och baklänges för att kunna förhålla sig till den.

Det innebär att trots allt att med en del kreativt tänkande och lösningar så kan du få till något som funkar för dig, kaninerna och den som har till uppgift att tolka lagen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Pirella

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 01 jan-16 kl 22:34 »
Jo, jag har tänkt till.
Och för att den som tolkar lagen ska bli nöjd, så måste hanen ha ett eget utrymme. Sen måste ungar könssepareras, och de får inte gå med sin mamma. Så jag måste ha minst fyra separata utrymmen. Ungarna kanske kommer att vara 4-6 av varje kön, och då känns det ju som om de bör få mest plats. Då får de vuxna djuren typ 1,25 kvm var. Större om man räknar in utehägnet, men hur lätt är det att avgränsa det med nät ich stolpar och dörrar... Och hur ska det gå till rent praktiskt när kaninerna ska gå in och ut...? Det kommer ju att ta flera timmar att dirigera rätt kaniner till rätt avdelning.

Skogsvilde

• -
« Svar #11 skrivet: 01 jan-16 kl 22:46 »
Få se nu.

Det är lite svårt att få till en bra beskrivning. Men tänk så här.

Kaninrummet är i huvudsak vinterboende, men det kan gå att använda det som sommarboende med uteplats. Då kan du antagligen dela upp det i tre utrymmen som fungerar för de permanentboende djuren.

Har du bra med gräsytor som kan betas så är faktiskt betesburar som dom bor i under växtsäsongen antagligen ett enklare alternativ.
Man kan bygga riktigt lätt så att man inte behöver slita allt för mycket när man skall flytta dom.
Och du har en ärlig chans att hålla efter gräsmattan någorlunda för dom rensar riktigt bra i fasta gårdar.
Men inte nödvändigtvis.

Pirella

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 01 jan-16 kl 23:23 »
Jag uppskattar din positiva ton, Skogsvilde.
Själv känner jag mig en smula grinig nu... Jag vet att kaniner inte räknas som flockdjur, men de är inte heller solitärer. Nog trodde jag väl att typ 60 kvm skulle räcka till TRE vuxna kaniner. 10 kvm på en altan och resten utomhus, med träd, buskar, gräs, jordhögar, grenar. Inhägnat, med skugga och massor av gömställen och matställen. Nä, då faller alltihop på att "ungdjur får inte gå ihop med modern". Även om modern befinner sig 10 meter bort...
Hur kan jordbruksverket tro att en skock ungdjur skulle må bättre på 0,3 kvm per skalle...? Det ryms 8 ungdjur på de stipulerade 2,5 kvm.

Hur som helst - beteburar är bra. Enligt mina beräkningar kommer jag ha ca 4 kullar under sommarhalvåret. Ungefär 12 ungar i juni-juli och 12 i aug-sept (om man ska vara genomsnittslig). Hur stora måste burarna vara då? Och hur ofta måste jag flytta dem?

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #13 skrivet: 01 jan-16 kl 23:29 »
Första kullarna ska väl vara slaktade innan de nya är gamla nog för att avvänjas från modern så då behöver du bara en omgång burar till ungdjuren, samt möjligen en extra för de som stått still i växten eller som karantänsbur vid sjukdom.
Du kan ju påverka tiden med hur du släpper ihop hane och hona.

Skogsvilde

• -
« Svar #14 skrivet: 01 jan-16 kl 23:37 »
Regler ställer till en del men det brukar lösa sig.
Vi betar på en äng och med fyra ungar i 2 kvm betes yta i burarna så behöver dom flyttas 2 ggr dag.
Dessa burarna är i tre våningar för att få till det med golvytorna. Och slippa ockupera med bolåda och vattenskål och sånt längst ner.

Vill man helt slippa säkerhetsfodra med hö så bör man flytta ungdjuren oftare i vissa tillväxtfaser.
Vi har Gottlänningar och new zealand red pappa.  Gottlänningarna är som regel ganska skåla i maten och behöver ytterst sällan stödfodras med pellets och liknande. Dock får dom lusern under vintern och kanske några vanlig kaninpellets som godis. Pratar om 5-6 stycken medan hanen får uppåt 40 gram då han magrar av på lättare kost.
Men inte nödvändigtvis.

Pirella

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 02 jan-16 kl 00:06 »
Citera
Första kullarna ska väl vara slaktade innan de nya är gamla nog för att avvänjas från modern
Fast jag behöver ju två, eftersom de måste könssepareras.

Gille

• -
« Svar #16 skrivet: 02 jan-16 kl 09:20 »
Jag rekommenderar att läsa avsnittet om kanin i L100 som finns att ladda ner från jordbruksverket.se. T.ex. är det inte tillåtet att hålla ungdjur tillsammans med modern.
Något jag inte alls förstår varför de har med.  :(
Kaninuppfödare och pelargontant.

Neon Knight

• -
« Svar #17 skrivet: 02 jan-16 kl 09:36 »
Något jag inte alls förstår varför de har med.  :(

Nej, det är väldigt underligt. Jag misstänker att man inte har tagit del av existerande expertis när kapitlet skrevs.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 02 jan-16 kl 10:31 »
Och så skall man inte vara för bokstavtrogen. Om man i första hand ser till djurens bästa och är uppmärksam på om någon lösning inte fungerar praktiskt så skall det mycket till innan myndigheterna kommer och bråkar för att man har ungarna kvar hos honan lite för länge, eller försöker få till en koloni med några honor i en gemensam hägnad. Vi bor ju inte i Skåne ;) 

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #19 skrivet: 02 jan-16 kl 13:19 »
Fast jag behöver ju två, eftersom de måste könssepareras.

Du kan ju släppa ihop alla honkaninungar från båda honorna i en bur och alla hannarna i en annan

Dela detta:

* Inloggade just nu

779 gäster, 3 användare
imlo, ärt, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser