Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Föl  (läst 7340 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Föl
« Svar #20 skrivet: 15 apr-07 kl 15:28 »
Citera
"rossekur

Vad e det?

Vanliga B räcker gott som "extra" ger lite sjuss på brunsten o hjälper vid miljö ombyte.

Det kan vara svårt ibland om man skjutsar dom fram o tillbaks, dom kan stanna upp i brunsten.

Kan även hända när man lämnar direkt vid brunst. Men många gör så o dräktiga blir dom ofta på det viset också! Det är nog svårare på lätt stressade hästar..

Vad vi ska ha för hingst har jag inte bestämt mig för än.. TIPS?

Har iallafall Lovin på förslag.. (Han ägs av en gammal klasskompis föräldrar....) Har ej fått katalogen än, får nog efterlysa den..

Tandtroll är väl annars allas drömhingst, vacker som få o med bra draganlag..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Norrsken

• -
« Svar #21 skrivet: 15 apr-07 kl 21:48 »
Vi har en seminstation bra 20 min bort så jag har tänkt åka fram och tillbaka med henne under brunsterna, alternativ lämna henne där bara över brunsten.

20 min i skelleftetrakten? Det är inte hos Ellinor och Karin i.. vad hette stället.. falmark?? Där blev min lille hoppetoss till för snart tretton år sedan! De påstod att vårat sto var det lättaste de varit med om att få in i seminspiltan, bara att skramla lite med en havrehink! Och jag tror dem, gammeltanten har alltid varit matglad! Om det är där, så kan du hälsa dem från en brun halvblodstant vid namn Wodka, som nu vid 27 års ålder är en glad pensionär!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #22 skrivet: 16 apr-07 kl 18:29 »
Insanity, det enklaste och bästa kanske vore om du kunde samarbeta med Hästak och deras veterinär? Framförallt om du väljer en av deras hingstar...  ;)

Just nu lutar det åt fryst för mitt sto, så jag kör nog henne till Kalmar och en veterinär där som hingsthållaren rekommenderat. Det andra ev. stoet kommer i så fall att gå till en hingst som står på naturlig betäckning, eftersom hon inte varit betäckt innan. Den hingsten står också utanför Kalmar, men chansen att det synkar så att jag kan köra bägge samtidigt är väl obefintlig.  ;D

Vilka hingstar ska du använda och vad har du för stam på stona?

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #23 skrivet: 16 apr-07 kl 18:29 »
20 min i skelleftetrakten? Det är inte hos Ellinor och Karin i.. vad hette stället.. falmark?? Där blev min lille hoppetoss till för snart tretton år sedan! De påstod att vårat sto var det lättaste de varit med om att få in i seminspiltan, bara att skramla lite med en havrehink! Och jag tror dem, gammeltanten har alltid varit matglad! Om det är där, så kan du hälsa dem från en brun halvblodstant vid namn Wodka, som nu vid 27 års ålder är en glad pensionär!

Det stämmer bra! Jag ska komma ihåg att hälsa! :)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #24 skrivet: 16 apr-07 kl 18:34 »
Vad e det?

Vanliga B räcker gott som "extra" ger lite sjuss på brunsten o hjälper vid miljö ombyte.

Det kan vara svårt ibland om man skjutsar dom fram o tillbaks, dom kan stanna upp i brunsten.

Kan även hända när man lämnar direkt vid brunst. Men många gör så o dräktiga blir dom ofta på det viset också! Det är nog svårare på lätt stressade hästar..

Vad vi ska ha för hingst har jag inte bestämt mig för än.. TIPS?

Har iallafall Lovin på förslag.. (Han ägs av en gammal klasskompis föräldrar....) Har ej fått katalogen än, får nog efterlysa den..

Tandtroll är väl annars allas drömhingst, vacker som få o med bra draganlag..

Rossekur är ett fodermedel från Eggersmann, jag klipper in deras info;

"Beta-karotin, förstadiet från Vitamin A, har ett stort inflytande på avelshästars fruktbarhet.
Det höga innehållet av Beta-karotin, 4.000 mg, kombinerat med viktiga vitaminer, mineraler, spårelement och aminosyror understödjer alla specifika fruktbarhetsfunktioner. Hos ston som skall betäckas säkrar / ökar rossekur gulkroppshormonens progesteronssyntes. Rossekur höjer också vitamin A-värdet i stomjölken, på så sätt stabiliseras fölets avföring fortare. Avelshingstars spermiekvalitet förbättras betydligt.

Foderanvisning

Ston 4 veckor före och efter betäckning 100 g (1 mått) dagligen; för bästa resultat fodras även Avelsmüsli eller -pellets. Hingstar 100 g dagligen genom hela betäckningssäsongen.

Sammansättning

35,7 % vetekli, 17,0 % ångbehandlat extr. soja skrå, 7,0 % majs (krossad), 14,5 % Korn, 7,0 % melass av sockerrör, 4,2 % Kalciumkarbonat, 0,8 % DL-Metionin, 0,9 % natriumklorid, 0,4 % magnesiumoxid, 1,5 % bryggeri sädeskorn, 1,0 % Öljäst, 2,7 % L-Lysin-Monohydrochlorid"

Jag har ingen aning om det fungerar men jag tänkte prova. Tyvärr har jag inga hingsttips att dela med mig av annat än i halvblodsaveln. :P

Frances

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 16 apr-07 kl 20:45 »
Nemen det där verkar ju utmärkt tillskott för blivande mamma!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Insanity

« Svar #26 skrivet: 17 apr-07 kl 10:32 »
Mysoxen;

Varför inte köpa henne?  :P

Jag har haft henne i snart 2 månader och vi har blivit jättebra kompisar. Hon gnäggar så fort jag kommer utanför dörren (hagarna är runt huset typ), hon följer mig överallt, och jag har inte märkt på henne alls att hon är en "problemhäst".

Visst hon kan vara grinig när hon äter och när man sätter på täcket osv, lägger öronen bakåt och ser arg ut, men mer gör hon inte. Likaså kan hon veva med bakbenen lite, men inte mer.

Precis som vilken annan häst så tar det tid att lära känna varandra, och då jag ännu inte känner henne till fullo är mitt förtroende för henne inte 100 %, men det hade det säkert inte varit oavsett om hon varit problemfri eller inte.
Jag går inte precis bakom henne och jag är på min vakt då hon kan vara lite "rävig" av sig.

Jag tror säkert inte hon litar på mig till 100 % då jag inte haft henne så länge, men hon visar tydligt att hon tycker om mig-
Väldigt kontaktsökande och älskar när jag borstar henne och klappar om henne ordentligt, samt smeker henne sakta över huvudet.

Visst, hon kommer säkerligen kräva en del jobb, men jag tror och vet att hon kommer bli en jättebra häst, och jag ångrar inte köpet det minsta  ;D

Ska bara få upp henne i hullet lite och komma igång med markarbete, sen blir det uppsittning som gäller, och förhoppningsvis många härliga stunder på hästryggen  ;D
Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

Frances

• Västergötland
« Svar #27 skrivet: 17 apr-07 kl 10:42 »
Jag fick ett "monster" en gång.. "Hästen utan öron.." Man såg aldrig öronen för dom låg slickade längs med nacken jämt..
Hon tyckte det var säkrast att slå först o fråga sen. Hon VAR verkligen livsfarlig.
Jag har också undrat varför jag tog henne. Men fastnade bara för henne o så visste jag hur hon hade haft det.. o så insåg jag inte riktigt HUR galen hon var.
Men ändock så hade jag henne i många år och hon gjorde 7 finfina fölisar åt mig.
Hon var lite snällare när hon var dräktig..
Men det otroliga var att brunsterna gick som en klocka på henne och man hade kunnat seminera efter almanackan o dräktig blev hon med första semin varje gång!
Men inte en chans i världen att det gick att lämna henne på stuteri.Provade en gång, dom swkrattade åt mig när jag frågade om dom kunde ta emot henne, "-Vi har haft den o den hästen som var riktigt elaka.." Efter en månad ringer dom o ber mig hämta fanskapet för hon kommer inte att bli dräktig för ingen kan öppna boxdörren.. Då hade hon stått där mitt i sommaren MED EN LITEN FÖLIS MID SIG. Jag blev så jäkla ledsen... Dom hade försökt svälta henne ihop om att hon skulle gå att locka med mat... Resten gissar ni själva..
Men jag saknar henne inte.. Så länge jag respekterade henne o lät henne vara för sig själv så kunde hon sträcka sig till det som måste göras.. Hade man glömt ta av grimman när hon gick in så hade man inte en chans att ta av den... :(

Falin

• -
« Svar #28 skrivet: 17 apr-07 kl 15:59 »
Vilka hingstar ska du använda och vad har du för stam på stona?

Till Alpen Fürst-Vagabond stoet blir det nog Cortez, det har varit en lyckad kombination på henne tidigare, och hon har själv egna meriter. Det andra stoet är inte mitt ännu, men jag lovar att återkomma om det blir så...  ;) Hon går i så fall till Majim G tror jag.

Har du bestämt dig?

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #29 skrivet: 18 apr-07 kl 00:41 »
Till Alpen Fürst-Vagabond stoet blir det nog Cortez, det har varit en lyckad kombination på henne tidigare, och hon har själv egna meriter. Det andra stoet är inte mitt ännu, men jag lovar att återkomma om det blir så...  ;) Hon går i så fall till Majim G tror jag.

Har du bestämt dig?

Jag har sett väldigt trevligat Cortezavkommor, många av dem dubbeltalanger med både bra hopp och gång. De har också varit bra i huvudet.
Själv kommer jag att ta His Highness (Hohenstein-Donnerhall-Feiner Stern)
Länk till bild;
http://www.jens-meyer.com/cms/thumb/244_his_highness_be_07.jpg
http://www.jens-meyer.com/cms/thumb/244_his_highness_st_07.jpg
http://www.jens-meyer.com/cms/thumb/244_his_highness_kopf_b.jpg

Länk till en fin avkomma efter His Highness - Rotspon - Wolkenstein II

http://www.hengststation-meyer.de/im/Fohlen/Nr34.jpg

Jag hoppas på en dressyrtalang med god exteriör, fin gång och sin pappas trevliga temprament. Steot är efter Master-Herkules-Toreador
« Senast ändrad: 18 apr-07 kl 00:44 av Sar »

Falin

• -
« Svar #30 skrivet: 18 apr-07 kl 14:36 »
Det låter som det kan bli en lyckad kombination, jag är väldigt förtjust i Master! Ska du behålla avkomman?

Vi har idag bestämt oss för att det inte blir Cortez... 7500 för en dos + 6000 (plus moms) i veterinärkostnad är lite för mycket när man tänker på att stoet ändå är 20 i år. Det är ju pengar som är förbrukade, oavsett om hon blir dräktig eller inte, vi ser oss om efter en hingst med 90 dagars eller levande fölavgift istället. Empire VDL ligger bra till nu, eftersom avkomman ska säljas vill jag ha en prestationshingst. Hingstkalendern börjar se tummad ut nu...  ;D

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #31 skrivet: 19 apr-07 kl 10:37 »
Jag ska ha fölet själv som påläggskalv!

Falin

• -
« Svar #32 skrivet: 23 apr-07 kl 12:49 »
Jag fick ju min påläggskalv i fjol, så därför säljer jag nästa. (Om det inte blir ett sto, då blir det jobbigt...  ;))

Såg att HH står på både fryst och transport, vilket har du valt?

Falin

• -
« Svar #33 skrivet: 01 maj-07 kl 05:47 »
Tråkiga nyheter om HH, som fått avlivas.  :-\ Hann du seminera innan, Sar?

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #34 skrivet: 05 maj-07 kl 23:57 »
Nej, hon gick in i brunst just före valborgshelgen så vi skulle vänta för att se om hon hade släppt ägget och då hann han tyvärr gå bort. :'(
Jag har idag skickat in bokningspapper på Quaterback, hoppas på större lycka där. Min Dardelavkomma är tyvärr utdömd och kommer att skjutas imorgon så det känns sannerligen sorgligt och bittert nu, jag håller verkligen tummarna för att det kommer att ta sig!

Balbina

• -
« Svar #35 skrivet: 06 maj-07 kl 01:46 »
Familjen går och väntar på fyra små bebisar efter den egna hingsten.
Hingsten är Isabell och ser ut som en riktig sagohäst.
Hästarna är av rasen welsh mountain och jag hoppas allt går vägen nu och lika fina fölisar som förra året...

Ang. problem hästar som var uppe lite här förut... Bara för att en häst har haft problem innan så innebär inte det att den kommer att bli helt ohanterbar. i höstas köpte jag in en mager stackare som hade en gedigen lista på ägarbyten och problem bakom sig. denna häst var en av de goaste och härligaste hästar jag jobbat med och hon går nu som barnhäst och strosar och njuter av livet. De har inte haft några som helst problem med henne...

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #36 skrivet: 06 maj-07 kl 16:41 »
Kort och presentation

http://www.gerd-sosath.de/en/hengste/quaterback.htm

Videosnutt av honom 3 år gammal

Frances

• Västergötland
« Svar #37 skrivet: 06 maj-07 kl 18:06 »
Citera
Min Dardelavkomma är tyvärr utdömd och kommer att skjutas imorgon så det känns sannerligen sorgligt och bittert nu, jag håller verkligen tummarna för att det kommer att ta sig!

Oj va tråkigt! Utdömd för vadå?

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #38 skrivet: 06 maj-07 kl 22:54 »
Han gick omkull i ridhuset före jul och fick ordentligt ont (vrickningar, lårkakor etc), fick 4 kurer oralt antiinflammatoriskt med några veckors mellanrum och blev stadigt bättre, fick plötligt akut ont i en hov vilket vet trodde var hovböld men visade sig vara en hovbensrotation, två veckor efter detta fick han ett fullskaligt fånganfall på hö, svarade inte på smärtstillande  trots både sprutor och medicin i maten. De har inte haft mycket svar att ge mig men de tror att han var/blev kraftigt insulinresistent. Eftersom han inte svarade på smärtstillande fanns det till slut inget att göra.  :'(
En fruktansvärd förlust för mig, både som en bästa vän och att förlora en häst med så mycket kapacitet. Jag tror faktiskt att jag aldrig kommer att få sitta på något så bra igen.
Jag hoppas sannerligen att det blir ett föl så att jag har något roligt att se fram emot. Just nu känns allt rätt hopplöst. En tröst i sorgen är dock att avlivningen gick så bra. Jag höll honom och han var helt omedveten om vad som skulle ske. En värdig avslutning för en fantastisk sagohäst.

Balbina

• -
« Svar #39 skrivet: 07 maj-07 kl 06:59 »
sar. stackars dig  :'( :'( och stackars din häst.....
en av fölisarna föddes igår. fem veckor för tidigt. han var tyvärr död- placentan lossnade så han hade inte en chans. en liten sagohäst med vacker guldgul färg. fyra vita strumpor och en vacker reelbunden stjuten stjärn.  :'(

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 3 användare (1 dolda)
MuirHill, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser