Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Föl  (läst 7314 gånger)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
Föl
« skrivet: 14 apr-07 kl 16:55 »
Jag kommer att få låna ett sto för avel den här säsongen. Går allt som vi tror så brunstar hon i slutet på veckan och då kör vi igång med insemineringen. Jag är totalt novis på avel trots att jag haft häst i 20 år. Det skulle vara roligt att höra om någon annan också ska ta föl och även lite tips av de som är mer erfarna inom avel.

Insanity

Re:Föl
« Svar #1 skrivet: 14 apr-07 kl 17:05 »
Jag hade gärna tagit föl efter mitt fullblodssto, hon har bra stam och är väldigt vacker.

Dock så är hon extremt svårlastad och jag orkar inte riktigt lägga en halv dag på att lasta henne och göra henne superstressad.

Drömmen hade ju varit att få ut en hingst hit, men det känns inte så lätt :(

Dock så ska vårt inlånade shettissto föla nu i sommar, hon är ordentligt tjock om magen så jag är väldigt ivrig nu.
Fölet ska vi köpa är det tänkt  ;D
Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 14 apr-07 kl 18:05 »
Ska ni seminera hemma eller lämnar du bort henne på stuteri?

Ska du åka bort med henne kan du inte göra så mycket mer än märka grimman ordentligt, avmaska o ge henne extra vitamindos.
Vitaminerna kan du ge henne iallafall. Hon bör vara i ordentlig hull också, fast det är lite sent att göra nåt åt det nu ;)

Jag har jobbat på två större stuterier och pysslat med avel för eget bruk.

I år betäcker vi vår nya nordis ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Falin

• -
« Svar #3 skrivet: 14 apr-07 kl 18:34 »
Jag ska betäcka ett sto i år, kanske två. Precis som tessmoliis säger är det bra om de är i lite "extrahull".

Insanity, du har ju annars nära till en seminstation där du bor. Man kan ju seminera hemma, om man hittar rätt veterinär, fast det blir ju bökigare än att köra till station förstås.

Insanity

« Svar #4 skrivet: 14 apr-07 kl 19:21 »
Menar du Hästak?

Hur mycket bökigare blir det att seminera hemma?
Jag är inte så insatt på det där nämligen  :P

Falin

• -
« Svar #5 skrivet: 14 apr-07 kl 19:43 »
Ja, det var dom jag tänkte på.

Såvitt jag minns måste veterinären som kommer hem till dig vara en seminveterinär, dvs gått seminkursen. Jag tror också det krävs en ansökan från dig till Jordbruksverket, för själva semineringen. Men det är nog säkrast att du kollar direkt med Jordbruksverket.

Insanity

« Svar #6 skrivet: 14 apr-07 kl 19:51 »
Ja, gud det lät bökigt, jag som vill ha allt serverat  :P ;D

Alternativet är ju att jag får träna, träna och träna lastning med henne. Hon går på enkelt på lastbil men sån är ju inte lätt att ordna  :-\

När jag hämtade henne försökte vi i ett par timmar, och efter att hon tagit sönder lyktorna på släpet och stegrat sig så pass att hon höll på att slå över, fick veterinären komma och ge henne lugnande :-\

Efter att hon fått lugnande tog det "bara" 40 minuter, och då var vi fyra stycken som fick hjälpas åt, varav två praktiskt taget fick lyfta in bakdelen på henne.

Ingen lättlastad fröken som du säkert förstår, och det känns onödigt att utsätta henne för den stressen  :(

Norrsken

• -
« Svar #7 skrivet: 14 apr-07 kl 20:55 »
Jag vet en som knallade ett par mil med sitt sto till hingsten, bara för att damen i fråga vägrade gå in i transporten, så allt går om man vill ;) ;D!

När vi skaffade föl hade vi inte haft häst så länge, men eftersom stoet inte var purung och inte hade haft för förut, så blev det så i alla fall. Och "fölis" blir tolv i år, en helt underbar häst! Det tips jag kan ge är läs, läs och läs igen! Om foder, fölning sjukdomar och gud vet allt! Det finns mycket kunskap att hämta. Och det är mycket som kan gå på tok om man gör fel. Vt en som fodrade ihjäl sitt dräktiga sto, och det var inte roligt att se. Den stackars hästen fick verkligen lida i väntan på nödslakt :'(.  Så läs, och använd sunt förnuft!
« Senast ändrad: 14 apr-07 kl 20:56 av drömmare »
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Frances

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 14 apr-07 kl 21:04 »
Man behöver ingen tillstånd för semin hemma, men du måste ha någon GODKÄND mottagarstation för sperman, oftast veterinären tex. eller närliggande stuteri. Alt. att du hämtar sperman på plats.
Stoet måste ultraljudas innan, oftast flera gånger för att veta när det är optimalt för semin. Och även efter för att veta om hon släppt ägget eller om proceduren måste göras en gång till.

Det är bra om du har en seminspillta eller liknande.

Det är helt i sin ordning att använda vet. för ultraljud och annan person som seminerar, som dock INTE behöver vara veterinär men MÅSTE ha utbildningen för semin.

Ja,det är ju svårt att få detta att gå ihop med ett heltidsjobb så för dom flesta är det ett bättre alternativ att lämna iväg stoet. Ägget väntar ju inte, inte heller sperman kan stå tills det passar..

INSANITY: Har ni backat med släpet mot stallingången? Brukar alltid göra susen! O så stänger man stalldörrarna mot släpet o öppnar sidodörren så hästen ser igenom.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Insanity

« Svar #9 skrivet: 14 apr-07 kl 21:43 »
Det var precis så vi gjorde, bakade släpet mot stallgången, för att vi tänkte att de då borde gå lätt.
Hon stegrade så pass att taklampan som satt tre meter upp slog hon sönder  :-\

Sen hade vi två linor och ändå var det stört omöjligt, och hästen var genomsvett och vi med för den delen innan vi gav upp och ringde veterinären som fick komma ut.
Hon blev ju dåsig på en gång, men det tog ändå 40 minuter och fyra personer att få på henne på släpet så hon är en riktig pärs att lasta :(

Frances

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 14 apr-07 kl 22:05 »
Att hon går på lastbil är ju för att det finns mer utrymme ch ev. väggar på luckan. Har ni provat att låna en riktigt hög släp? O tagit bort mellanväggen har ni säkert gjort? Har ni bomull i öronen så hon slipper skramlet?
Då är det bara att ta det lugnt..Stå där o låta henne väldigt stilla närma sig släpet o typ mata o prata o peta benen lite framåt. O när hon är med huvud o hals innanför tar två starka karlar varann i händerna i bestämmer sig att nu ska hon IN. Så är det bara att lyfta o putta in henne, backar hon då så är det kört.

Linor tycker jag ofta är bara bökigt att hålla reda på o nåt annat än superlugnt är aldrig att tänka på.

Lugnande är förresten ingen ide att ge om hästen redan jagat upp sig, det "tar" inte. Vet man att det behövs så ska man börja med det!

Nu är det ovanligt att travhästar är svårlastade men visst händer det. Har haft ett riktigt exemplar en gång, över 170 hög valack som var rädd för sig själv t.o.m. Ingen annan än vi fick in honom i en transport :-\. Dom tränare före oss sa att det inte gick o tränaren efter ringde desperat när dom skulle resa till första tävlingen för han gick inte att lasta.. sen dess har han inte startat...
Ja han förresten gick inte på utan helstängt huvudlag, alltså med skygglappar.

Hoppas det löser sig för eran del så hon blir betäckt ;D

Charlotte

• -
« Svar #11 skrivet: 14 apr-07 kl 22:22 »
 Vi har också haft en sån svårlastad häst... Ett travsto som hoppat ut genom framdörren på transporten någon gång som unghäst och skadat sig och därför bara ville åka lastbil. Det var förenat med livsfara för både häst och oss när man skulle lasta. Vi försökte också med stalldörrstricket men hon kastade sig i vild panik åt alla håll man hann helt enkelt inte med... Ena gången hon skulle till hingsten hyrde vi lastbil... Och sedan var lugnande som gällde. Har hästen sån panik som hon hade så är det inte värt att riskera något tycker jag.
                            Mvh
                         Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Insanity

« Svar #12 skrivet: 14 apr-07 kl 22:25 »
Jag har bara haft henne ett par veckor, så jag har bara testat den lastningen som gjordes då hon hämtades.

Saken är den att hon blivit slagen och är väldigt försiktig med nya människor, man får vara väldigt lugn och varsam och absolut inte höja händer osv, för då blir hon livrädd.
Känner hon inte en, så blir det bara ännu värre, mig fick hon förtroende för på en gång, hon slappnade av jättebra när jag klappade om henne.

Att ställa sig bakom henne och trycka på.. och då utan att hon är drogad är livsfarligt. Hon sparkar, alt kastar sig bakåt, åt sidan osv.
Hon var så envis att hon till och med försökte lägga sig för att komma undan lastningen.

Jag tror absolut inte att hon är rädd för släpet eller för att åka, utan det är något hon bara gett sig f*n på, hon ska inte in i släpet.
Väl i släpet när man kör osv är hon lugn och avslappnad, så länge släpet kör, stannar man protesterar hon.

Hon har tidigare gått som galoppör, importerad från Irland så hon är van att åka lastbil och går på utan problem.. sägs det iaf.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #13 skrivet: 14 apr-07 kl 23:32 »
Ska ni seminera hemma eller lämnar du bort henne på stuteri?

Ska du åka bort med henne kan du inte göra så mycket mer än märka grimman ordentligt, avmaska o ge henne extra vitamindos.
Vitaminerna kan du ge henne iallafall. Hon bör vara i ordentlig hull också, fast det är lite sent att göra nåt åt det nu ;)

Jag har jobbat på två större stuterier och pysslat med avel för eget bruk.

I år betäcker vi vår nya nordis ;D

Vi har en seminstation bra 20 min bort så jag har tänkt åka fram och tillbaka med henne under brunsterna, alternativ lämna henne där bara över brunsten.
Transportsperman kommer från Tyskland och tas upp av DHL.
Vi har verkligen försökt lägga manken till för att få upp henne i hull men hon är rätt svår att få hull på. Jag bedömer henne vara i normalhull i alla fall.
Vilka vitaminer har du gett extra? Hon har en rätt fullödig  foderstat med fri tillgång på grovfoder (dock rätt låg tshalt), eggersman naturmüsli, mineraler, lite olja och lite extra lucern. Jag har också beställt en "rossekur" (antagligen att kasta pengarna i sjön 8) :-[) som kommer på måndag.

Vad ska ni ha för hingst på nordisen?

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #14 skrivet: 14 apr-07 kl 23:35 »
Jag hade gärna tagit föl efter mitt fullblodssto, hon har bra stam och är väldigt vacker.

Dock så är hon extremt svårlastad och jag orkar inte riktigt lägga en halv dag på att lasta henne och göra henne superstressad.

Drömmen hade ju varit att få ut en hingst hit, men det känns inte så lätt :(

Dock så ska vårt inlånade shettissto föla nu i sommar, hon är ordentligt tjock om magen så jag är väldigt ivrig nu.
Fölet ska vi köpa är det tänkt  ;D

Hästak hade flera trevliga hingstar, är det dressyr eller hopp nu är ute efter?
Det ska nog inte vara några problem att hämta sperma bara du får tag i en behörig vetrinär som är villig att seminera hemma hos dig.
När är shettisen beräknad? När börjar du vaka?

Insanity

« Svar #15 skrivet: 14 apr-07 kl 23:40 »
Främst hopp :)

När shettisen ska föla, ja, det undrar jag med.
Gubben som äger henne har ingen koll alls, han skickade iväg henne till hingsten i juli har jag för mig och fick hem henne två månader senare, då tror jag hon hade gått ihop med hingsten på bete de månaderna. Ägaren har ingen koll alls tråkigt nog. Han har ett gäng shettisar som bara går i hagen med daglig tillsyn och inte mycket mer, så det känns inte direkt som hans grej att ha koll på mer än vad dom heter typ, trist nog.
Blev förvånad över att han skickade iväg henne till hingsten och att han ens tog föl på henne, han har typ 7 shettisar till ingen nytta så att säga.

Hon är smällfet iaf (nästan så jag tror det rör sig om två i magen), och jag tror det borde bli dags i början på juni iaf. Jag hoppas på bra tecken när det börjar närma sig så jag är förberedd ordentligt och förhoppningsvis får se födseln :D

Jag är ju nybörjare på det här, med "grannen" sysslar en del med avel så jag hoppas på hjälp från henne :)

Falin

• -
« Svar #16 skrivet: 15 apr-07 kl 09:41 »
Insanity, det enklaste och bästa kanske vore om du kunde samarbeta med Hästak och deras veterinär? Framförallt om du väljer en av deras hingstar...  ;)

Just nu lutar det åt fryst för mitt sto, så jag kör nog henne till Kalmar och en veterinär där som hingsthållaren rekommenderat. Det andra ev. stoet kommer i så fall att gå till en hingst som står på naturlig betäckning, eftersom hon inte varit betäckt innan. Den hingsten står också utanför Kalmar, men chansen att det synkar så att jag kan köra bägge samtidigt är väl obefintlig.  ;D

A9kha

« Svar #17 skrivet: 15 apr-07 kl 12:26 »
Här ska betäckas med i år  ;D
Var och köpte mej ett sto till min hingst i höstas då de andra stona är för gamla.
Så det blir naturlig betäckning fram i Maj-Juni någon gång det är naturligast för dom och de har hunnit få lite gräs ,värme och förhoppningsvis solsken som ger de bästa brunsterna .
Och det kostar desutom mycket mycket mindre ,än semin
.alltså mindre pengar att förlora om det inte blir något .
Så snart kommer damen hem från min dotter som haft henne över vintern också får man kolla brunstintervaller mm
Ska bli spännande  ,hade eget föl sist 1999  ;D
Hm bäst att säga att min hingst är en godkänd sådan A-premierad New Forest
« Senast ändrad: 15 apr-07 kl 12:27 av fredsborg »

Falin

• -
« Svar #18 skrivet: 15 apr-07 kl 12:31 »
Vad roligt att ha båda föräldrarna till fölet själv!  :)

A9kha

« Svar #19 skrivet: 15 apr-07 kl 12:36 »
jaaaaaaaaaa det är det som ska bli så kul  ;D
Förut har jag haft ston och haft andras hingstar på station.
Men nu så hoppas jag  :D
Och det skulle bli ett bra föl med så bra föräldrar
Två linjer jag tycker mycket om  :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

404 gäster, 2 användare (1 dolda)
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser