Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Arrendera av skogsbolag  (läst 2454 gånger)

hemul

Arrendera av skogsbolag
« skrivet: 16 dec-15 kl 02:04 »
Hej!  :P

För många år sedan satt jag och dräglade på ett stort skogsbolags sajt. De arrenderade ut fastigheter på sina marker till mycket förmånliga villkor. Jag minns att arrendet var lågt men man förband sig att stå för arbetsinsatsen vid enklare underhåll men bolaget stod för materiel. Om t.ex. ett litet torp behövde målas om så stod de för rödfärgen och man fick själv måla. Det hade massor med hus, med bilder och allt.

Nu kan jag för mitt liv inte minnas vilket bolag det var och att googla ger noll och ingenting. Känner ni till skogsbolag eller andra stora skogsägare som hyr ut sina stugor? Jag vet att SLU äger hus som de hyr ut, men jag lyckas inte hitta några uppgifter om det heller. Frågar för en kompis räkning och det är alltså ingen stor gård han är ute efter, snarare ett torp eller mindre hus. Som sagt var det ett tag sedan, men inte längre sen än att internet fanns. Skulle tro i början på 00-talet.

kurt

SV: Arrendera av skogsbolag
« Svar #1 skrivet: 16 dec-15 kl 04:26 »
Jag skulle bli mycket förvånad om det fanns skogsbolag som fortfarande ägde fastigheter. De allra flesta skogsbolag har renodlat sin verksamhet så att det inte finns utrymme för sidoverksamheter som att hyra ut fastigheter, de gjorde sig av med dem redan på 1970-talet!

Halte

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 16 dec-15 kl 07:00 »
Holmen har kvar torp/gårdar fortfarande i alla fall. Har dock inte se någon sådan sida som efterfrågades i första inlägget.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

kurt

« Svar #3 skrivet: 16 dec-15 kl 09:48 »
Holmen har kvar torp/gårdar fortfarande i alla fall. Har dock inte se någon sådan sida som efterfrågades i första inlägget.

Då är nog Holmen ovanliga:

http://www.holmen.com/sv/Skog/Besok-skogen/Torp-att-hyra/

hemul

« Svar #4 skrivet: 21 dec-15 kl 04:18 »
Tack kurt! Får hålla utkik på den sidan då.

Halte

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 21 dec-15 kl 19:03 »
Tack kurt! Får hålla utkik på den sidan då.
Jag tror du ska prata med han Sydén som är ansvarig för uthyrningen. Ring och kolla lite, kan ju vara så att allting inte ligger ute, eller kanske de har något kösystem som går före annonsering på sidan.
« Senast ändrad: 21 dec-15 kl 19:13 av Halte »
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Dela detta:

* Inloggade just nu

1204 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser