Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninungar  (läst 2109 gånger)

Trassla

• Gäst
Kaninungar
« skrivet: 06 dec-15 kl 23:10 »
Jag har läst på flera ställen, att det är svårt att föda upp kaninungar för hand. Har fem ungar som är 12 dagar, och än lever alla. De är runda och fina om magarna. När är den mest kritiska tiden, eller är det hela tiden, tills de är några månader?

Gille

• -
SV: Kaninungar
« Svar #1 skrivet: 07 dec-15 kl 13:03 »
När började du mata dem? Det mest kritiska har du bakom dig :)
Kaninuppfödare och pelargontant.

Trassla

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 07 dec-15 kl 16:55 »
Samma dag som de föddes, den 24/11. Då kan jag alltså koppla av? Det är ju toppen :)

Gille

• -
« Svar #3 skrivet: 08 dec-15 kl 11:54 »
Samma dag som de föddes, den 24/11. Då kan jag alltså koppla av? Det är ju toppen :)
Du har lyckats bra! Det är nämligen mycket svårt. Härligt när det går bra!  :D
Kaninuppfödare och pelargontant.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 08 dec-15 kl 12:59 »
"Vad skönt att du finns, Trassla!"
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trassla

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 10 dec-15 kl 12:46 »
Tack snälla ni.

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 10 dec-15 kl 16:09 »
Den svåraste tiden är gjord för din kull men det är fortfarande viktigt att de får kontakt med (friska) kaniners avföring för att få en bra bakterieflora. Jag har läst ett arbete om att mata upp kaninungar som en tjej gjorde under sin utbildning till djursjukvårdare. Om jag inte minns fel så löste hon upp bajs och gav ungarna via munnen några gånger (minns inte vid vilka åldrar). Utan de här åtgärderna så finns det risk att de blir väldigt sjuka om de senare utsätts för t.ex. coccidier (som alla kaniner har en mindre mängd av) eftersom de inte har den rätta sammansättningen av mikroorganismer i tarmen.

Det låter lite äckligt men kan vara skillnaden på liv och död i ett senare skede eftersom det alltid finns en risk att kaninungarna lever i en för ren miljö när man föder upp dem för hand. Har du andra kaniner som kan bidra med smutsigt strö?

Men det här har du kanske redan tänkt på.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #7 skrivet: 10 dec-15 kl 23:55 »
Smakar "normala" kaninungar på sin mammas gödselbollar?  Hur vet man om det är någon särskild sorts bollar som det ska vara?  När de vuxna "pseudo-idisslar" väljer de ju noga ut vilka bollar som ska ätas, eller hur?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trassla

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 11 dec-15 kl 22:14 »
Nja mata dem med avföring har jag inga tankar på. Men däremot kan jag lägga in lite gödsel i så fall. Men det finns en del kaniner, som växt upp med " andra kaniner", som dör i coccidos. Hur kan det komma sig i så fall?
Tack för tipsen.

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 12 dec-15 kl 11:54 »
Kaninungar dör/drabbas av coccidios (nu talar jag om gallgångscoccidios) när de antingen utsätts för ett högt parasittryck (genom smutsig miljö eller att mamman har mycket höga parasithalter) eller när det är i nedsatt kondition av andra skäl. Normalt får ungarna en viss "immunitet" genom att utsättas för mammans avföring och klara då ett normalt parasittryck.

Ungarna äter normalt inte mammans bajs utan de får i sig parasiter genom att bo med mamman hela tiden. Att "mata" dem med avföring är ett sätt att koncentrera intaget till några tillfällen. Mest lik en naturlig uppväxt blir det förstås om de får leva i en lagom smutsig miljö med avföring från andra friska kaniner.

Jag har själv handuppfött kaninungar vid flera tillfällen men aldrig från så tidig ålder. De yngsta har varit ca 10 dagar när jag börjat mata dem. Då har jag aldrig brytt mig om att de dem avföring så jag har bara läst mig till denna metod. Men den låter logisk. Tyvärr är min erfarenhet att de små är mycket känsliga i magen, mer än "vanliga" ungar, även sedan de börjat äta fast föda. Möjligen skulle detta ha kunnat mildras med en bajstillsats.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

602 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser