Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vänja in vid el  (läst 1941 gånger)

asta

Vänja in vid el
« skrivet: 13 apr-07 kl 18:44 »
Om någon vecka kommer årets grisar. 22 kultingar som ska bo hos oss över sommaren och växa till sig.
Förra årets 14 grisar var vana vid el när de kom hit. De höll sig inne hela sommaren, även när strömmen var sämre i slutet av sommaren (överbökad tråd).
Årets grisar är inte vana vid el och när de kommer hit har de inte varit ute förut. Känner mig lite smått orolig när jag läste tråden om de förrymda grisarna. Grisägaren tyckte att vi skulle göra en mindre hage av eltråd och även trästaket utanför så att de springer in i tråden några dagar och lär sig att den gör ont. Räcker det? Är det vanligt att grisarna får panik och springer iväg så där? De vi hade förra året kröp bara in i sitt vindskydd när vi hade knuffat dem av transporten. Hur lugna som helst.
Är det annorlunda om de inte varit ute förut?
Någon som har fler idéer om vad vi kan göra för att få lika lugna och problemfria grisar som vi hade förra året?

louise

• Gäst
Re:Vänja in vid el
« Svar #1 skrivet: 13 apr-07 kl 19:54 »
Jag med de förrymda grisarna har nu lärt mig hur jag borde ha gjort. De flesta ställer brädor längst ner vid marken vid staketet. Då ser grisarna att där är nåt och stannar. Sen nosar de runt lite och upptäcker elen. Till slut har de lärt sig att det gör ont och man kan ta bort brädorna.  De måste alltså ha något som de kan se, annars springer de rätt igenom.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 14 apr-07 kl 05:34 »
Någon som har fler idéer om vad vi kan göra för att få lika lugna och problemfria grisar som vi hade förra året?
Skaffa två suggor!  Låt inseminera dem en gång om året och låt dem vara ensamma för resten.  Då kan Du ha dem hela tiden i samma hage, de lär sina små var stängslet är, alla känner varandra och marken.  Och Du får uppleva Livets Under när kultringarna föds!

Grisar hör till de känsligare när det gäller el.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

• -
« Svar #3 skrivet: 14 apr-07 kl 05:38 »
Är det annorlunda om de inte varit ute förut?
Så klart!  De har ju ingen erfarenhet alls av nånting!  Ju mer en individ har sett av konstigheter, desto mindre blir den imponerad av något nytt.  Vet jag ingenting om var jag har hamnat blir jag också nervös.

asta

« Svar #4 skrivet: 14 apr-07 kl 13:33 »
Skaffa två suggor!  Låt inseminera dem en gång om året och låt dem vara ensamma för resten.  Då kan Du ha dem hela tiden i samma hage, de lär sina små var stängslet är, alla känner varandra och marken.  Och Du får uppleva Livets Under när kultringarna föds!

Grisar hör till de känsligare när det gäller el.

Vi vill inte ha egna grisar. Vi lånar grisar över sommaren. Som självgående jordfräsar ;) Visst är det sött med djurungar, men mycket arbete. På sommaren är det roligt att ha djur och förhållandevis lätt. Att få låna djur på den lätta delen av året är lyxigt. Då slipper man vintern och allt arbete som den medför.

Årets smågrisar är, liksom förra årets grisar, syskon så de känner iallafall varandra då de kommer hit. Vi är igång med att dra elstaket och att sätta plank på de ställen vi tror att risken för rymning är störst. Och så ska vi göra den lilla fållan med både el och rejält trästaket. Förra året bökade de ut en liten gris när de åt en gång så vid matbingarna tänker vi sätta extra förstärkt med träribbor över eltråden.

Sen hoppas vi att de kommer att njuta hela sommaren av den 1 hektar stora hagen de har att böka upp. Det finns gott som blötmark och geggahål, både skugga och soliga backar. Gör de ett bra jobb så blir jag av med mossa och ogräs, harvar och sår nytt och får en fantastisk, ny hästhage.
Förra årets jobb var imponerande! Grisar är grymma!  :-*

linderödssvin

« Svar #5 skrivet: 16 apr-07 kl 15:38 »
Jag har en hage med gunnelbostaket + 2 eltrådar innanför.
Där får dom lära sig vad en eltråd är.
Sen brukar det inte vara några problem.
Lycka till Camilla
Tänk på att vill du bevara lantraser så köp med genbanksintyg. Gäller alla gamla lantraser.

Trollmor

• -
« Svar #6 skrivet: 16 apr-07 kl 19:46 »
Låter som en helt perfekt hage för svin! ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 3 användare
Karlsdotter, torpjens, Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser