Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Badkarl :-)  (läst 2907 gånger)

Pontus

Badkarl :-)
« skrivet: 13 apr-07 kl 11:33 »
Badkarl tänkte jag bli och då gärna i ett hemmafixat badkar av natursten och betong :)

Det som jag är lite osäker på är hur jag ska göra för att slippa skav på rumpan... med andra ord hur ska jag behandla ytan i karet. Putsa, måla eller något annat?
Behöver jag behandla ytan på något sätt för funktion/hållbarhet?
Vilken slags fuktspärr kan vara lämplig i övergången mellan stenen och träväggar/golv?
Många frågor men framförallt har jag en vacker bild i huvudet av ett gediget kar med organiska former och perfekt passform för min smäckra kropp ;D

Det finns kanske någon som redan gjort något liknande...

Pontus

Skytten

• Skåne
Re:Badkarl :-)
« Svar #1 skrivet: 13 apr-07 kl 11:39 »
Med rätt betong behövs ingen fuktspärr. Det går att måla men med lite skrovlighet behöver du inte skrubba dig sä fasligt mycket för att bli ren.

Tänk på vikten, du kanske behöver ett fundament under.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Eulalia

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 apr-07 kl 11:49 »
oj vilket kul projekt!
Jag skulle nog gjuta in nåt glatt i rumpregionerna, kakel kanske?
Eller ännu hellre slipade stenar! Eller ännu enklare, små bastmattor fyllda med nåt vattenbeständigt..

I botten stenar i mjuka former, varför inte akvariesten? skön massage för fötterna, lite medelhavskänsla. Funkar litegrann som ett filter också, fast det kanske blir svårt att rengöra?

Ska du ha uppvärmt vatten i det?
Gjut in slangen i själva badkaret, varv på varv!

håll oss uppdaterade!

Eulalia

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 apr-07 kl 11:55 »
...och slangen ska gå från en tunna som fylls med vatten och får stå i solen!

ojsan, det var ju ditt projekt inte mitt ! sorryyy  :-[ ;D

Linnea-maria

• grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
« Svar #4 skrivet: 13 apr-07 kl 12:52 »
Glasmosaik i glada färger?

kan själv

Pontus

« Svar #5 skrivet: 14 apr-07 kl 00:58 »
Jätteroligt med så många svar redan!!!

Citera
Med rätt betong behövs ingen fuktspärr. Det går att måla men med lite skrovlighet behöver du inte skrubba dig sä fasligt mycket för att bli ren.

Tänk på vikten, du kanske behöver ett fundament under.
Vad är då rätt betong, det vet dom kanske på bygghandeln... Vikten blir nog inga problem då badrummet eller rättare sagt hallen som ska bli badrum, har ingen krypgrund som resten av huset utan den står i princip rätt på backen så det får badkaret oxå göra.

Citera
Ska du ha uppvärmt vatten i det?
Gjut in slangen i själva badkaret, varv på varv!

Har en liten ide om att låta badkaret liksom flyta ut i golvet och göra även det av natursten och betong och dra varmvattenledningen några varv i golvet, det skulle ju gå att göra så i badkaret oxå. Fast det blir nog lite mycket massa att värma upp...

Citera
...och slangen ska gå från en tunna som fylls med vatten och får stå i solen!

Tanken är att slangen ska komma från en vedeldad massugnsliknande sak som jag inte heller hunnit bygga ännu... Först ska det fixas avlopp och uterum och . . .

Citera
I botten stenar i mjuka former, varför inte akvariesten? skön massage för fötterna, lite medelhavskänsla. Funkar litegrann som ett filter också, fast det kanske blir svårt att rengöra?
Vad menar du med akvariesten Eulalia?

Citera
ojsan, det var ju ditt projekt inte mitt ! sorryyy    
Mitt projekt-ditt projekt, kreativitet och skaparglädje är ingens och allas!

Citera
Glasmosaik i glada färger?
Absolut glasmosaik i glada färger, jag har en god vän som gör någon slags glasbitar som hon bränner i ugn med olika mönster och färger och metall och andra saker i. Det skulle passa perfekt! Tack för iden!

Tack för alla förslag och tips!

Pontus

Stallbacka gård

« Svar #6 skrivet: 14 apr-07 kl 16:51 »
Hör eller kolla upp på nätet om betong till simbassänger. Vanlig betong kommer dra åt sig fukt om man har vatten direkt på. Jag tror det är ett speciellt tillsats medel man blandar i betongen för att den ska avisa vattnet. Annars om du ska ha mosaik i karet lägg då en fuktspärr (det är det bästa och lättaste) mellan betongen och mosaiken, finns i bygghandeln. Och skall du ha natur sten så måste du impregnera stenen lite då och då mot vattnet. Har själv natur sten i min dusch. Lycka till..
« Senast ändrad: 14 apr-07 kl 16:55 av mtias »

Bo

Fast det blir ju kallbad
« Svar #7 skrivet: 14 apr-07 kl 19:36 »
med ett så tungt kar. Värmen försvinner direkt ner i betongen.

Rabarbervin

• Medelpad
« Svar #8 skrivet: 06 sep-07 kl 14:39 »
Jag tror det är ett speciellt tillsats medel man blandar i betongen för att den ska avisa vattnet.

Det speciella tillsatsmedlet som gör betongen vattentät heter Sika (finns säkert fler sorter) och finns att köpa där du köper betongen!

Lars Pers Maria

• -
« Svar #9 skrivet: 08 sep-07 kl 21:33 »
Är det ingen mer än jag som undrar om inte vi alla pratar om BADKAR? Ämnet: "BADKARL" betyder väl en karl (man) i ett bad eller som hjälper till vid bad... Det vore nå't! Som en man i byrålådan, som Lill Lindfors. Att ta till när han behövs...
Eller? en man som bygger badkar. Eller...
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 3 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser