Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad har hänt med den jästa honungen?  (läst 6747 gånger)

christelle

• Blekinge
SV: Vad har hänt med den jästa honungen?
« Svar #20 skrivet: 13 nov-15 kl 12:05 »
Öppnade den sista burken oxå nu och där kommer en svag jästdoft som försvinner efter att den stått öppen en stund, smakar inte jäst. Tyvärr är det bara en 500 g burk så jag får mjödexperimentera nästa jäsning, hmm vilket jag iof sig själv skulle kunna få igång genom att blanda (för mycket) vatten i honungen och sen vänta tills den spontant jäser?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Halte

• Östergötland
« Svar #21 skrivet: 13 nov-15 kl 12:13 »
Ja testa att blanda den i ett par liter ljummet vatten.. :)
När man jäser glögg vet jag att många använder bara en bunke/hink och sedan gladpack/plastfolie över så det blir tätt och sedan sticker de lite hål i plasten. Efter vad jag förstått ska övertrycket från jäsningen göra att inte syre tar sig in. Nackdelen är väl att man inteser lika lätt om det verkligen jäser som om man har ett jäsrör. Men man borde ju kunna se bubblor/skum på ytan efter koldioxiden när det börjat jäsa ett tag.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

christelle

• Blekinge
« Svar #22 skrivet: 13 nov-15 kl 12:18 »
Ska få tag i en spann med lock så sätter jag ett jäsrör i locket och testar brygga på den sista burken  :D
Tack för hjälpen  ;)

Halte

• Östergötland
« Svar #23 skrivet: 13 nov-15 kl 12:21 »
Ska få tag i en spann med lock så sätter jag ett jäsrör i locket och testar brygga på den sista burken  :D
Tack för hjälpen  ;)

Kul! Skriv gärna om utvecklingen sen! :)
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

christelle

• Blekinge
« Svar #24 skrivet: 13 nov-15 kl 16:32 »
Blandat 500 g honung med 1 l vatten i en spann med lock och jäsrör så nu är det bara att vänta på att gudadrycken går igång  :)

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
« Svar #25 skrivet: 13 nov-15 kl 19:57 »
Jag gör ett försök att återgå till ämnet för den här tråden, vilket lämnats för länge sedan...

Till att börja med så kan honungen ha jäst ANTINGEN av att vattenhalten var för hög då den skördades och burkades, ELLER så har den haft undermåliga lock/förvarats i fuktigt utrymme. Honung är nämligen, liksom trä, hygroskopisk, d.v.s. den tar upp/avger vatten från/till sin omgivning.

När det sedan gäller varför den möjligen avstannat igen i jäs-processen, så tror jag liksom fler nämnt, att koldioxiden som bildats satt stopp för fortsättning då det inte fått plats mer.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

christelle

• Blekinge
« Svar #26 skrivet: 13 nov-15 kl 21:06 »
Tror det var 4 st 500 g burkar i en tappning på ca 20 kg och den låg bra i vattenhalt och jag upptäckte i våras att den jäst, den förvarades i torrt, mörkt och ganska svalt utrymme över vintern.

Jag hade även en burk Whiskey honung som jäste men det är mer förståeligt för den mätte över 20 % så det var en liten koll om den skulle hålla - vilket den då inte gjorde så i år har jag skippat den smaken.
Hade varit väldigt intressant att forska ut orsaken till jäsningen för kommande tider.
Locken var nya liksom burkarna, slungrummet är minutiöst städat, ingen får tex gå in med skor, kontaminerat material är åtskilt från rent osv, dock hade jag ett barnbarn och svärdotter som publik under tappning så ...

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #27 skrivet: 14 nov-15 kl 21:40 »
Ibland bara händer det märkliga saker. Förra året fick jag en burk i retur på rapsskörden. Köparen trodde det var en osynlig spricka i glaset för i ena nederkanten, stort som en valnöt hade honungen "läckt ut" från en oöppnad burk. Närmare koll visade att den hade jäst, men bara precis där i hörnet. Burken var tappad från ett parti med den torraste honung jag någonsin fått, 14,5-15%. Och det var nya burkar tagna direkt ur inplastning så det kan inte varit en vattendroppe som råkat hamna där. Och det kan inte vara en muterad jästsvamp för resten av burken har behållit sin kristallisation. Jag har ingen förklaring.

Små

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 16 nov-15 kl 08:25 »
Kanske fanns det lite fukt kvar i ett rör eller ventil, inte helt omöjligt att fukthalten då blir över 19% lokalt i några ml i en burk honung.

christelle

• Blekinge
« Svar #29 skrivet: 25 nov-15 kl 10:01 »
Kan meddela att det blev en jättegod söt mjöd av den jästa burken, dock fick tillsättas en pytteliten bit bakjäst för att den skulle jäsa ut.

Dela detta:

* Inloggade just nu

638 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser