Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Impregnera odlingsbänk?  (läst 5642 gånger)

Hemmusen

• Uppland
Impregnera odlingsbänk?
« skrivet: 29 okt-15 kl 15:04 »
Hej
Är i full gång med att bygga min första varmbänk ;D Jag har köpt virket obehandlad furu, och undrar vad man kan impregnera den med? Med impregnering menar jag något som skyddar virket från att ruttna allt för fort, och som är odlingsvänligt då brädorna kommer ha kontakt med odlingsjord.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Impregnera odlingsbänk?
« Svar #1 skrivet: 29 okt-15 kl 18:23 »
Linolja!   På insidan.   
Andra blandar med i trätjära och lacknafta för att få bra inträngning på utsidan.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Hemmusen

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 29 okt-15 kl 19:02 »
var får man tag i trätjära någonstans?

Vitis

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 30 okt-15 kl 09:15 »
var får man tag i trätjära någonstans?

I färgaffären.  :)

kurt

« Svar #4 skrivet: 30 okt-15 kl 09:40 »
Trätjära innehåller en mängd olika miljö- och hälsofarliga ämnen, som till exempel PAH (Polycykliska aromatiska kolväten), fenoler samt substituerade naftalen- och fenantrenföreningar, bensen, toluen, etylbensen och xylen.

Nikenik

• -
« Svar #5 skrivet: 30 okt-15 kl 12:50 »
Trätjära är också helt naturligt och förnyelsebart. Oftast gjort i Finland eller Sverige.

Finns av bra kvalitet på Biltema.

Bättre att använda balsamterpentin som lösningsmedel än lacknafta. Går också att värma tjäran innan och skippa lösningsmedlet.

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 30 okt-15 kl 13:54 »
Om du inte vill ha tjära, skulle jag inte ta linolja utan kinesisk olja  som finns tex att köpa här: http://www.slojd-detaljer.se/kategorier/tra-metallslojd/ytbehandling-lim/olja-vax/kinaolja-pid9224#Description
den är väldigt bra!
annars värm tjäran i vattenbad evtl. tillsammans med terpentin, men helst utomhus ......

Znibban

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 30 okt-15 kl 15:34 »
En tanke bara...
varför inte använda shellack? Det är ju en naturprodukt som man blandar ut med rödsprit som dunstar och kvar blir bara en skyddande hinna av shellack. Det använder vi till våra bikupor med allt vad det innefattar. Blir dessutom väldigt snyggt!
100 gr shellackflingor kostar 40:-, det blandar man ut med 1 liter rödsprit som får stå över natten så det löser sig ordentligt.
Helt fantastiskt att det kan vara så billligt, såg en film på you tube hur man tillverkar flingorna av en spec. bladlus i Indien. Det var ett otroligt jobb.

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 30 okt-15 kl 16:21 »
En tanke bara...
varför inte använda shellack? Det är ju en naturprodukt som man blandar ut med rödsprit som dunstar och kvar blir bara en skyddande hinna av shellack. Det använder vi till våra bikupor med allt vad det innefattar. Blir dessutom väldigt snyggt!
100 gr shellackflingor kostar 40:-, det blandar man ut med 1 liter rödsprit som får stå över natten så det löser sig ordentligt.
Helt fantastiskt att det kan vara så billligt, såg en film på you tube hur man tillverkar flingorna av en spec. bladlus i Indien. Det var ett otroligt jobb.
jag skulle tro att det beror på att shellack inte tränga in i virket utan lägga sig som en hinna utanpå. virket skyddas men impregneras inte.

kurt

« Svar #9 skrivet: 30 okt-15 kl 18:40 »
Här används orden "naturligt" och "naturprodukt", men trätjära är nu lika naturligt som t ex destillerade petroleumprodukter, och även t ex arsenik är ju en naturprodukt!

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #10 skrivet: 30 okt-15 kl 20:12 »
Alternativet är som jag att anse sargen som förbrukningsvara och byta när den är kass.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

donderboss

• -
« Svar #11 skrivet: 30 okt-15 kl 20:27 »
Linolja er inte bra ,det er mat for svamp! Om du bruker lærk ,och flamberer træet ,då får du rimeligt långtids hålbar trä!
Jeg var inte klar på ,at dom dage der bare kom och gik ,var sjalve livet

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 30 okt-15 kl 21:27 »
Linolja er inte bra ,det er mat for svamp! Om du bruker lærk ,och flamberer træet ,då får du rimeligt långtids hålbar trä!
bra förslag, värmebehandlad virke är mycket hållbarare än 'vanligt' virke

Nikenik

• -
« Svar #13 skrivet: 30 okt-15 kl 22:20 »
Här används orden "naturligt" och "naturprodukt", men trätjära är nu lika naturligt som t ex destillerade petroleumprodukter, och även t ex arsenik är ju en naturprodukt!

Jojo, Cesium 137 är ju också naturligt förekommande om vi ska dra allt till sin spets.

Men när det kommer till trätjära är det en koncentration av alla kemikalier som förekommer i ett träd som gör att det kan överleva och skydda sig ifrån röta. Du tillverkar det av träd, för att användas på träd. Naturens egna träimpregnering.

Finns båtar som är hundratals år gamla som enbart behandlats med trätjära.

kurt

« Svar #14 skrivet: 31 okt-15 kl 04:33 »
Tjäran tillverkas genom torrdestillation av trä vid 500 grader, det sker inte naturligt på jorden förutom just vid den process olja bildas!

Hemmusen

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 31 okt-15 kl 07:27 »
Oj vad mycket svar man fick! Hmm jag köpte rejält virke till ramen just för att överdimensionera för röta, dock synd om den bara håller en eller två max 3  säsonger ändå. Dock så lutar många svar här åt trätjära som bästa impregnering på utsidan och linolja på insidan. Sen det här med naturligt kan man ju diskutera i all oändligthet, människan i sig är inte naturlig längre om man ska dra det till sin spets. Mitt mål med en impregnering är att den ska skydda träet och vara odlingsvänlig dvs inga direkta gifter ska kunna läcka från träet till det vi odlar. Tar man ex tryckimpregneratvirke som inehåller arsenik och koppar så är ju det naturligt förekommande ämnen men skadliga i höga halter i grödor som vi får i oss. Därför faller ex den typ av trä bort för detta bygget. Men trätjära som många säger innehåller ju bara det som träet själv inehåller, sen att det är tillverkat på ett konstgjort sätt är ju en sak man får ta. Men då kommer man till hållbarhets argumentet igen, vad är mest hållbart lite trätjära på ramen som tillverkas genom torrdestillering? Eller köpa onödigt mycket virke för att det ruttnar bort och måste bytas efter några få säsonger? Eller använda lärk som förvisso håller längre, men odlas i europa så man får ta i beaktningen den långa transporten till skillnad mot det svenska furu virket, och hur smutsiga sågverk i framförallt baltiska länder som dessa träd finns i. Så vilket alternativ låter bäst ur hållbarhet och miljö aspekt isåfall?

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #16 skrivet: 31 okt-15 kl 09:07 »
Oj vad mycket svar man fick! Hmm jag köpte rejält virke till ramen just för att överdimensionera för röta, dock synd om den bara håller en eller två max 3  säsonger ändå. Dock så lutar många svar här åt trätjära som bästa impregnering på utsidan och linolja på insidan. Sen det här med naturligt kan man ju diskutera i all oändligthet, människan i sig är inte naturlig längre om man ska dra det till sin spets. Mitt mål med en impregnering är att den ska skydda träet och vara odlingsvänlig dvs inga direkta gifter ska kunna läcka från träet till det vi odlar. Tar man ex tryckimpregneratvirke som inehåller arsenik och koppar så är ju det naturligt förekommande ämnen men skadliga i höga halter i grödor som vi får i oss. Därför faller ex den typ av trä bort för detta bygget. Men trätjära som många säger innehåller ju bara det som träet själv inehåller, sen att det är tillverkat på ett konstgjort sätt är ju en sak man får ta. Men då kommer man till hållbarhets argumentet igen, vad är mest hållbart lite trätjära på ramen som tillverkas genom torrdestillering? Eller köpa onödigt mycket virke för att det ruttnar bort och måste bytas efter några få säsonger? Eller använda lärk som förvisso håller längre, men odlas i europa så man får ta i beaktningen den långa transporten till skillnad mot det svenska furu virket, och hur smutsiga sågverk i framförallt baltiska länder som dessa träd finns i. Så vilket alternativ låter bäst ur hållbarhet och miljö aspekt isåfall?
Jag skulle inte använda lärk om det inte är så att nån har sågat det lokalt. Här uppe har det tex funnits nån som hade lite planterad lärk i sin skog . Då är det OK tycker jag. Dessutom är kärnfuru likabra. Men det är heller inte så lätt att få tag i. Bäst med nån som sågar lokalt.
Impregenera behöver man enligt min uppfattning bara den delen som är under jorden. Det som är ovan jord klarar sig i många år ändå. Men under jorden är det bra med nån form av behandling. Trätjära som du värma in i virket är nog bäst. Sedan kommer 'min' kinesiska tungtree-oil, sist linolja.   
Att det bara är de ämnen i trätjära som finns i trä är ju inte riktigt sant. Under tillverkningen sker kemiska förändringar och ämnen  uppstår som ursprungligen  inte finns. Men nån arsenilk eller koppar uppstår förstås inte.
Vad för virke skaffade du? En grövre dimension är inte per automatik bättre. Den del som är under jorden kan ju suger åt sig en del fukt och då är tjockare plank nästan sämre eftersom den torka ut långsammare. Sedan tycker jag att brädorna inte behöver går jätte djupt ner i backen. Visserligen kan då en del kvickrot söer sig in, men egentligen ät det onödigt. Virket kan i alla fall inte i nån större utsträckning hålla bort kylan från sidan. Det betyder inte att gropen du gräver inte kan eller ska vara djup förstås.
Däremot kan man täcka det hella med nåt på hösten så kylan kryper ner senare, men då måste man tänka på att täcka av den i tid och lägga på locken så at värmen kommer in tidigare. Då får man hoppas att det inte ligger en meter snö på den. ;)

Nikenik

• -
« Svar #17 skrivet: 31 okt-15 kl 13:46 »
Tjäran tillverkas genom torrdestillation av trä vid 500 grader, det sker inte naturligt på jorden förutom just vid den process olja bildas!

På samma sätt som ett stekt ägg är helt onaturligt. När jag steker ägg bildas det massor med nya ämnen. Svavelväten som bryts, krackelering av lipider, maillardreaktioner av proteiner och kolhydrater, förångning etc.  Men det är fortfarande ett ägg...

Lite mer on-topic.
Tjära in insidan tycker jag. Svamp/mögel har väldigt svårt att få fäste i ren tjära. I roslagsmahogny (tjära+linolja) kan svampen ge sig på linoljan.
Enbart trätjära blir också billigare, fast roslagsmahogny torkar snabbare och är lite mer lättjobbad.

Gilbert

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 31 okt-15 kl 13:49 »
Jag har inte målat något på insidan, de håller lika länge för det. Pallkragarna äts upp av mikroorganismer hur du än gör. Har bara använt svart lasyr utvändigt. Det är snyggare så i trädgården.

Som svar är inget dvs enkelt.

Hemmusen

• Uppland
« Svar #19 skrivet: 31 okt-15 kl 14:46 »
Jag har inte målat något på insidan, de håller lika länge för det. Pallkragarna äts upp av mikroorganismer hur du än gör. Har bara använt svart lasyr utvändigt. Det är snyggare så i trädgården.

Som svar är inget dvs enkelt.

Svart lasyr är ju onekligen ganska snyggt^^ Vad har du använt för lasyr?

Dela detta:

* Inloggade just nu

609 gäster, 1 användare
Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser