Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vedeldad köksspis  (läst 15615 gånger)

amillacan

• Skåne
vedeldad köksspis
« skrivet: 29 okt-15 kl 01:48 »
Jag bygger om i mitt kök och vill gärna installera en stor vedeldad köksspis i gjutjärn. Jag har letat på nätet men hittar ingen riktigt stor. Någon här som har tips om en stor köksspis. Gärna märke och modell. Tack på förhand.
Lever livet på landet på en 1800-tals skånegård i behov av renovering. Händig sambo och barn finnes. Odlar grönsaker. Finns Dansksvenska gårdshunar, Åsbohöns och katter.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: vedeldad köksspis
« Svar #1 skrivet: 29 okt-15 kl 08:42 »
Husqvarna 3027! Vedspisarnas vedspis :) .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 29 okt-15 kl 10:58 »
Husqvarna 3027! Vedspisarnas vedspis :) .

Det är ju den lille av dem...

Prisklass? Begagnat? Nytt? Designkrav?

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 29 okt-15 kl 12:00 »
3026 då? ;)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Rubensgården

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 29 okt-15 kl 12:45 »
3027 är en lättviktsspis med ganska liten massa. Det borde göra att den får högre verkningsgrad eftersom värmen leds igenom snabbare. Det är ju också en någorlunda modern spis. Ska kunna värma 150 m2. Försvaret sålde ut en massa vedspisar för ett tag sedan. Lite olika modeller. Annars ser man ju mycket på Blocket.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 29 okt-15 kl 15:19 »
Å andra sidan är ju 3026 och 3027 ganska välisolerade på sidorna, så det är egentligen bara hällen som avger strålningsvärme till rummet. Men det beror ju på vad syftet med vedspisen är - vill man i första hand laga mat på den med minsta möjliga vedåtgång (och utan att det blir odrägligt varmt i köket på sommaren) eller vill man ha den som värmekälla som i nödfall också går att använda för matlagning?

olivia.k

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 29 okt-15 kl 17:29 »
När jag läste trådstarten tolkade jag frågan som om denne vill ha en spis i rent gjutjärn. Har jag fel? Den ni föreslår ovan är väl en emalgerad gjurtjärnsspis från 1940-talet?

Det är sällan man ser några stora gamla gjutgjärnsspisar på blocket. Jag har dock sett husqvarna nr 25 på blocket några gånger och den är stor.

"En spis nr 28 eller 27 är avsedd för det lilla hushållet, 26:an för den vanliga bondgården och en 25:a - en enorm pjäs som väger nästan 150 kilo - för det riktigt stora köket med kapacitet för hushåll med fler än 15 personer."

http://www.byggnadsvard.se/byggnadskultur/skorsten-kakelugn-och-eldstäder/järnspisen-allt-utom-lysande

ca

« Svar #7 skrivet: 29 okt-15 kl 18:28 »
Gjutjärnet i sig är mer en nostalgikänsla och förbränningsmässigt ligger de vanliga gamla h-qvarna,kockum,thermia,klaverström,ankarsrum,nävekvarn mfl. långt efter de modernare spisvarianterna. Eldar man bara nån enstaka gång eller bara när det är strömavbrott och dessemellan ser den som en assessoir till huset finns en del charm med dem men som brukbar värmekälla för dagens livsstil.....nä nä. Det var förr som det alltid satt nån med en sprucken kaffekopp och stoppade in småpinnar var 7:nde minut som den var av nöden tvungen. Var man borta 10 min hade det slocknat. AGA-spisen började så smått likna nåt och finns i nytillverkning om nån har råd. En köksspis är gjord för att laga mat på och har som regel en effekt på 4-6 kw som i huvudsak är koncentrerat till kokplattorna där det ska lagas mat. Ska man värma huset väljer man en kökspanna som kopplas till radiatorsystemet.

Gottfrid

• -
« Svar #8 skrivet: 29 okt-15 kl 18:39 »
Varför inte en tullikivi?? Då har du en vedspis som håller värmen .

ca

« Svar #9 skrivet: 29 okt-15 kl 19:04 »
Tulikivi 1200 kg med bakugn är ett bra val. Men kostar en del initialt

Rubensgården

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 29 okt-15 kl 19:12 »
Det finns ett antal i 3027 storlek på blocket nu. Tycker de är ganska vanliga. Olivia.k har en poäng i att de emaljerade har högre verkningsgrad. Har själv uttryckt mig just så och det blev en del förvirrning på grund av det. De nyare spisarna har en plåtmantling som är emaljerad. Det är där skillnaden ligger. Även gjutjärnsspisar kan vara emaljerade och jag ser ingen anledning att de skulle ha högre verkningsgrad på grund av emaljeringen. Rätta mig gärna.

tropfrog

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 29 okt-15 kl 19:22 »
Jag har sett en typ av värmedriven fläkt som man sätter på spisen. Då presterar spisen ganska så bra som värmekälla också. Ganska så fiffigt. Så fort spisen blir varm så sätter den igång och sprider behaglig varme i hela rummet. Det tog inte lång tid att höja temperaturen i 15 kvm kök. När man skall använda spisen till matlagning är det bara att ta bort den. Jag mins dock inte vad den hette eller var den kom ifrån. Kanske någon annan vet?
Mvh
Magnus

blizzard

« Svar #12 skrivet: 29 okt-15 kl 19:58 »
Gjutjärnet i sig är mer en nostalgikänsla och förbränningsmässigt ligger de vanliga gamla h-qvarna,kockum,thermia,klaverström,ankarsrum,nävekvarn mfl. långt efter de modernare spisvarianterna. Eldar man bara nån enstaka gång eller bara när det är strömavbrott och dessemellan ser den som en assessoir till huset finns en del charm med dem men som brukbar värmekälla för dagens livsstil.....nä nä. Det var förr som det alltid satt nån med en sprucken kaffekopp och stoppade in småpinnar var 7:nde minut som den var av nöden tvungen. Var man borta 10 min hade det slocknat. AGA-spisen började så smått likna nåt och finns i nytillverkning om nån har råd. En köksspis är gjord för att laga mat på och har som regel en effekt på 4-6 kw som i huvudsak är koncentrerat till kokplattorna där det ska lagas mat. Ska man värma huset väljer man en kökspanna som kopplas till radiatorsystemet.

+1 på den

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #13 skrivet: 29 okt-15 kl 20:33 »
Det kan finnas skäl att påminna om en tidskriftsartikel som jag tror att jag har länkat till i någon tidigare vedpistråd.
http://runeberg.org/tektid/1937a/0448.html

Beträffande Husqvarna 3026 och 3027 så ingår både gjutjärn och stålplåt i de konstruktionerna. Hällen, inre stommen, ugnslådan och allt material som direkt kommer i kontakt med rökgaser är av gjutjärn, men alla ytterplåtar, ugnslucka, värmeskåp mm är av stålplåt.

TW

• Finland
« Svar #14 skrivet: 29 okt-15 kl 21:02 »
I Finland har man oftast en cirkulationskanal i muren bakom vedspisen. Den fungerar i princip som en kakelugn. Då man kokar mat sommartid öppnar man sommarspjället och släpper upp röken i skorstenen genom en genväg. Vintertid har man sommarspjället stängt och öppnar vinterspljället då man eldar. Då cirkulerar röken och värmer hela muren. På det viset får man ut väldigt mycket värme ur en vanlig Högfors N:o5 som i sig själv är en enkel gjutjärnsspis.

Om du satsar stort på vedspis tycker jag du skall satsa på en finländsk murning med cirkulationskanal.

Nu känner jag inte till alla märken och modeller i Sverige men här i Finland är Högfors N:o1 den största vedspismodellen som finns. De var tänkta för storkök på institutioner och för riktigt stora gårdar där mycket arbetsfolk skulle utspisas i åkertiden. Jag har sett några stycken och de är enorma. Det finns två eldstäder en i var sida och ugnen däremellan. Ovanpå är det 5 eller 6 kokplattor med hällringar. Den största är så stor så man kan koka potatis i en 30literskastrull minst.

En annan typ av spis som jag tycker du skall titta närmare på är en murad vedspis med gjutjärnshäll ovanpå. De förekom i nybyggen ännu efter kriget men vanligast var de i vedspisarnas barndom på 1910-talet. Invändigt fungerade de som en vanlig vedspis men det mesta var murat av tegel. Ungstaket var en gjutjärnsplatta och luckorna var av gjutjärn. Man fick köpa färdiga satser med alla gjutjärnsdelar så det var bara att mura. En sådan spis går att bygga med större eldstad och så magasinerar den värmen bättre än en vanlig järnspis.

« Senast ändrad: 29 okt-15 kl 21:30 av TW »
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

kurt

« Svar #15 skrivet: 29 okt-15 kl 22:21 »
Alla verkar förutsätta någon form av funktionalitet. Men idag är det ju allra vanligast att man av estetiska skäl installerar en äldre vedspis, sedan behöver den inte fungera tekniskt,  man kanske inte ens behöver ha en rökkanal! TS har ju inte förklarat vad/om den skall användas till

Rubensgården

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 30 okt-15 kl 07:05 »
Det kanske inte handlar om vilken tid man lever i utan vilket liv man väljer att leva. Vi lagar all mat på vedspis vintertid och det är vår enda ugn förutom den stora murade bakugnen. Tror många andra här hör det samma.

Nuffield

• Västerbotten
« Svar #17 skrivet: 30 okt-15 kl 09:45 »

Skitsnack!

Elda ett ilägg klenare ved, ca 5 cm. När det brunnit ut till glöd går det fint att stoppa in så grova bitar som ryms i luckan. Ja det går att lägga in grövre också om man lyfter på en platta. Grov, torr björkved brinner betydligt länge än 7 minuter.

Vet dem som fyllt varmvattenberedaren med grus och ugnen med täljsten för att magasinera värme men har inte provat själv så jag kan inte säga hur det fungerar.

Vilken spis jag eldar i? Husqvarna 726.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 30 okt-15 kl 09:58 »
Intressant denna skillnad mellan Finland och Sverige. Undrar varför det smarta draget att lägga in en sommar och en vinterkanal inte användes i Sverige?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #19 skrivet: 30 okt-15 kl 10:07 »
Man kan även lägga stenar - tegel eller vanliga stenar utifrån - på och omkring eldstaden.  När man inte behöver värmemagasinet längre, tar man bara ut dem!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser