Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snabbtorkning av lök  (läst 1105 gånger)

bladhis

• Västergötland
    • www.prastakvarna.se
Snabbtorkning av lök
« skrivet: 07 okt-15 kl 20:54 »
Min frösådda lök har stått grön och fin ända tills nu, men att få den torr utomhus såhär års utan att den fryser är ju ett vågspel. Har ett gammalt torkskåp som jag funderar på att använda men är rädd att det kan bli för varmt. Hurpass värme tål lök utan att skadas. Har några 100 kg som behöver torkas. Några andra ideer?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Snabbtorkning av lök
« Svar #1 skrivet: 07 okt-15 kl 23:36 »
Hittade detta:
”Helst bör löken torkas i strängar på fältet, men om varmluftstorkning blir nödvändig ska
temperaturen inte överstiga 20 grader.”
http://www.slu.se/Documents/externwebben/overgripande-slu-dokument/popvet-dok/faktatradgard/pdf01/Tr01-01.pdf

Eget tänk: De brukar ju torkas på marken om de mognar i tid. Detta kan vara nån gång juli-okt. Den tidigare  skörden gäller lök från sättlök. Då kan det vara mycket mer än 20C på marken när solen ligger på. Samtidigt sägs att åtminstone i sydligare länder så kan det bli för varmt för lök som ligger på marken i solsken och värme. Jag tror det ska mycket till för att den risken ska finnas i Sverige även om löken skördas i juli eller augusti. Nämner detta bara som en tänkbar hållpunkt för hur mycket värme de tål.

För övrigt: Hur stor har du fått löken?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #2 skrivet: 07 okt-15 kl 23:42 »
En idé är att i möjligaste mån använda solvärme. Om du t.ex. har växthus kanske de kan torka där om det inte är fuktigt där inne, samt om du öppnar luckor och dörrar lagom mycket och har en fläkt som blåser på dem? Men på natten bör de nog inte vara där. Alltså en del besvär att flytta på dem gång på gång. Eller mot en mörk södervägg?

bladhis

• Västergötland
    • www.prastakvarna.se
« Svar #3 skrivet: 08 okt-15 kl 06:33 »
Har dem liggandes på pallar med nätbotten just nu, funderar på att plasta in sidorna ställa två byggfläktar under och lägga på ett tak borde funka...

Blev faktiskt bra storlek även om jorden jag odlar i är alldeles för mager för lök. Minst lika bra skörd som med förkultiverade, men senare. Därav detta torkproblem..,

Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 2 användare (1 dolda)
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser