Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket mat behöver bina?  (läst 8759 gånger)

christelle

• Blekinge
Hur mycket mat behöver bina?
« skrivet: 27 sep-15 kl 23:03 »
Håller på med ett försök att låta bina själva bestämma hur mycket socker de vill ha för sitt vinterbehov.
Ett samhälle har snart dragit ner 24 kg och de andra ligger inte långt efter. Vad säger ni erfarna om sådana sockermängder?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Hur mycket mat behöver bina?
« Svar #1 skrivet: 28 sep-15 kl 06:54 »
Då får du bara arbete med att plocka bort foderramar innan draget startar till våren.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

christelle

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 28 sep-15 kl 08:27 »
Det kan säkert bli så men då använder jag dom sockerramarna till vårens avläggor så det ser jag inte som ett problem. Frågan kvarstår angående hur mycket mat bina kan anse sig behöva? (två lådor LN, starka sh)

Thomas_

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 28 sep-15 kl 09:08 »
16 kg torrsocker i sydsverige.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Znibban

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 28 sep-15 kl 09:15 »
Håller på med ett försök att låta bina själva bestämma hur mycket socker de vill ha för sitt vinterbehov.
Ett samhälle har snart dragit ner 24 kg och de andra ligger inte långt efter. Vad säger ni erfarna om sådana sockermängder?
Jösses var hittar de plats att lägga allt detta? Har du gett de en låda med tomma ramar?

Thomas_

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 28 sep-15 kl 09:53 »
Det får säkert plats ännu lite till, men verkar heltokigt att ge så onödigt mycket...

christelle

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 28 sep-15 kl 10:04 »
Jösses var hittar de plats att lägga allt detta? Har du gett de en låda med tomma ramar?
Nej, och de ynglar förfarande så en kan ju undra  ::)

Det får säkert plats ännu lite till, men verkar heltokigt att ge så onödigt mycket...
Som sagt så är det ett försök och jag har ingen aning om hur det utfaller. När en i allmänhet pratar om invintring och mängden mat så är väl konsensus bland biodlare 20 kg socker till 2 lådor LN och en hink Bifor till 1 låda LN? Sett jämförelsevis till sockermängden sackaros-Bifor så borde väl då två lådor LN ha 2 hinkar Bifor eller? Om i så fall så torde väl 24 kg socker verka ok? Om de nu inte ämnar dra ner ännu mer...

Thomas_

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 28 sep-15 kl 11:18 »
En hink bifor (12kg torrsocker) är för lite för 10 ram LN. Två hinkar till 20 ram LN är för mycket.

christelle

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 28 sep-15 kl 11:50 »
En hink bifor (12kg torrsocker) är för lite för 10 ram LN. Två hinkar till 20 ram LN är för mycket.
Det låter förvirrande men du menar kanske då att två lådor har mer mat sas kvar från egna förråd?
Det samhälle som här är inne på 24 kg är en svärm från den 22/7 och det sh hade således innan dess inga matförråd utan har drivfodrats juli/augusti.

addebadde

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 28 sep-15 kl 17:30 »
Ett starkt samhälle konsumerar mindre mat än ett svagt per bi. Foderkonsumtionen är relaterad till ytan på vinterklotet.  Därför behövs inte dubbelt så mycket foder till två lådors samhälle som till en-låde samhälle.

christelle

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 28 sep-15 kl 18:36 »
Ett starkt samhälle konsumerar mindre mat än ett svagt per bi. Foderkonsumtionen är relaterad till ytan på vinterklotet.  Därför behövs inte dubbelt så mycket foder till två lådors samhälle som till en-låde samhälle.
Intressant och nåt att fundera på. Men..  hur ska jag som biodlare egentligen kunna avgöra hur starka bina är nu (mer än att kolla bistyrkan), hur många som kommer att duka under i vinter/binas åldersfördelning, hur länge och mycket de tänker yngla under hösten, hur tidigt de börjar igen att yngla till våren eller om de ens slutar helt. Jag inbillar mig att bina vet detta bättre än vad jag gör och av den anledningen vill jag testa detta koncept med att de själva får bestämma fodermängden.
Det kanske blir en massa sockerramar över till våren men vad kan annars hända som har en negativ påverkan på bina?

Bilou

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 28 sep-15 kl 20:11 »
Drar de inte in fodret som robotar? Det är ju ganska onaturligt att det finns så mkt mat att dra in så här sent på året. De vet nog inte vad de håller på med eller vad som vore bäst. On du ger mig några kilo choklad då äter jag tills jag blir illamående....

christelle

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 28 sep-15 kl 20:51 »
Drar de inte in fodret som robotar? Det är ju ganska onaturligt att det finns så mkt mat att dra in så här sent på året. De vet nog inte vad de håller på med eller vad som vore bäst. On du ger mig några kilo choklad då äter jag tills jag blir illamående....
Om en har plockat 30-40 kg honung från en kupa så har en ju plockat bort merdelen av vad bina planerat att ha som vinterfoder. Sen ersätter biodlaren honungen med typ 16 kg socker - jag tycker nog inte att det låter riktigt relevant sett till mängden. Att sen tro att bina inte vet vad de håller på med och jämföra sitt eget sockerberoende med binas behov av vintermat är inte heller relevant, tycker jag.

Bilou

• Blekinge
« Svar #13 skrivet: 28 sep-15 kl 21:07 »
Tänkte inte på dem som tar bort så pass mycket. Trodde du också lämnade kvar honung. Jag är inte sockerberoende men tror att jag tycker lika mycket om choklad som bin tycker om socker. Det kanske inte sitter i deras system att det kan bli för mycket mat om de aldrig varit med om det. Men du får gärna experimentera! Altid bra med lite forskning :)

Thomas_

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 28 sep-15 kl 21:54 »
Förra året slog jag mitt rekord, en kupa drog in 138kg. Hur många hinkar Bifor skulle de då fått med ditt haltande resonemang? Jag kan inte begripa varför de ska få mer än sina 14-16 kg torrsocker för att de varit flitiga i somras?

Jano

• Halland
« Svar #15 skrivet: 28 sep-15 kl 22:07 »
Ett bisamhälle som får tillbringa vintern enligt sin natur behöver inte mer foder än 3 kilo från oktober till början på mars. Det är från uppvaknandet på våren tills nektar bjuds i naturen som det mesta av vinterförrådet går åt. Men det rör sig inte om sådana fantasimängder som anges i denna tråd  Den näring de behöver under vintern ska de ha lagrat upp i kroppen innan vinterns inträde.

Znibban

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 29 sep-15 kl 08:18 »
Key, en nybörjarfråga:
Ska jag fortsätta fylla på ballongerna tills de inte vill dra ner mer? De drar ner hela innehållet på ett par dagar. De har fått 15 kg socker hittills.
Tänker att det är lätt att hälla tillbaka det de inte vill dra ner i en tom spann med lock.

Gilbert

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 29 sep-15 kl 08:34 »
Hela frågan känns nästan absurd som den är ställd.

Var i landet bor du? (påverkar fodermängd)
Det går flera kg extra i t ex Norrland och motsvarande mindre i södraste delarna.

Man kan gå efter zon indelningen för växter.

En kall vinter 1 1/2 bifor hink 12 + 6 kg socker.

April i Mellansverige är bidödarmånaden nummer 1 !!!
Då skall man ha resurser att stödfodra på våren - tänk ut en rationell plan. Jag har foderlådan på och det är bara att svätta i.

Hur mycket honung lämnar du kvar? Allt i yngellådorna låter Jag vara kvar. Har man koll på hur mycket i form av delar av ramar som har honung samlat så ingår det också i fodermängden.
4 halvramar honung är en hel del i mitt 3/4 langstroth format. En hel honungsram väger runt 1.7 kg (räkna avrundat 1.5 kg) och då blir det alltså typ 6 kg.

Det är ganska meningslöst att överdosera mycket och lika galet att ge för lite. De flesta samhällen dör av svält på vintern men få biodlare tar upp det som "eget fel" i statistiken. De skyller på möss, fåglar, grävling, Varroan, kreatur etc.

Bilou

• Blekinge
« Svar #18 skrivet: 29 sep-15 kl 10:48 »
Jag tror jag börjat förstå Christelles poäng med det hela; varför samlar de så pass mycket nektar om de bara behöver så liten? Varför kan man ta bort så pass mycket honung och ersätta med bara lite socker? Med andra ord, varför är de så flitiga om det bara är meningslöst?

carusogugge

• Uppland
« Svar #19 skrivet: 29 sep-15 kl 11:47 »
Bin är små insekter som inte har vår förmåga till översikt och planering. Deras instinkt är att samla nektar. En varm sommardag med nektar i varenda blomma kan de inte låta bli att jobba bara för att lagren är välfyllda. Vad ska de göra annars? Det finns ju ett talesätt att vara ”flitig som ett bi”.

Dela detta:

* Inloggade just nu

440 gäster, 2 användare (1 dolda)
sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

Hästar, väder och vind.
i Brukshästar
[Igår kl. 19:12]

Skillnad på electrolux assistenter
i Bröd
[27 jul-25 kl 22:41]

400 kr kvar till mat.
i Ekonomi
[27 jul-25 kl 21:41]

Ramstorlek?
i Biodling
[27 jul-25 kl 18:43]

Myrsyrabehandling och invintring, I vilken ordning?
i Biodling
[27 jul-25 kl 17:45]

Naturlig hygrometer
i Vaktlar
[27 jul-25 kl 11:32]

Mf 4335 vill inte köra
i Meka
[27 jul-25 kl 09:59]

Ta bort potatisblast.
i Grönsaker
[25 jul-25 kl 16:19]

Kombucharecept
i Drycker
[25 jul-25 kl 04:15]

Hur mycket isolerar snö?
i Frukt & bär
[22 jul-25 kl 23:18]

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser