Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dovhjort som sparkar upp vallen?  (läst 1579 gånger)

Halte

• Östergötland
Dovhjort som sparkar upp vallen?
« skrivet: 26 sep-15 kl 08:38 »
Var ute och jagade lite i morse och på väg hemåt så såg jag två dovhjortar på en av mina vallar (nysådd i våras). Smög ut på dem men utan jaktlycka tyvärr, men när jag gick på vallen såg jag att det fanns en stor mängd mindre hål, typ 10-15 cm i diameter där det såg ut som de sparkats upp. I eller omkring hålen fanns klövspår i dovhjortsstorlek. Kan det vara dovhjortar som gör detta, och i så fall varför?

Hade ju stora problem med vildsvin i vintras på den vallen men de här hålen såg alldeles för små ut för att vara uppbökade av vildsvin. Grävling skulle det ju kunnat vara också men eftersom jag såg klövspår i eller runt varje hål så känns det inte heller så troligt.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

kurt

SV: Dovhjort som sparkar upp vallen?
« Svar #1 skrivet: 26 sep-15 kl 14:11 »
Om det är många hål, så låter det som födosök, och då är det knappast hjort. Det låter ju som något djur som söker insekter eller rötter

Gilbert

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 26 sep-15 kl 14:19 »
Kan ha varit gris tidigare men hjorten krafsar också efter svamp.
« Senast ändrad: 26 sep-15 kl 15:03 av Gilbert »

Halte

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 27 sep-15 kl 20:40 »
Var nog en grävling ändå. Hjortarna hade nog bara trampat runt i hålen den hade bökat upp. Sköt iaf en grävling där i kväll när den hölls på och rumsterade om i min nya fina vall.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Dela detta:

* Inloggade just nu

368 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser