Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Drönarslakt  (läst 677 gånger)

Kanin-Eva

• Dalarna
Drönarslakt
« skrivet: 24 sep-15 kl 08:10 »
Det är vår första säsong med bin, därav de, kanske, konstiga frågorna.

Den så omtalade drönarslakten, när (ungefär) äger den rum? Ser man några tydliga tecken? T.ex. en massa döda drönare utanför kupan? Eller är det bara så att det går obemärkt förbi utan andra tecken än att det inte längre finns några drönare i kupan?
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

christelle

• Blekinge
SV: Drönarslakt
« Svar #1 skrivet: 24 sep-15 kl 09:40 »
Här nere är drönarslakten över, finns inga drönare kvar i nån enda kupa. Min helt egensnickrade ovetenskapliga teori är att så länge det finns en oparad drottning nånstans i bigården så finns det drönare kvar. I vart fall har det varit så här.
En ser tydligt hur vaktbina motar ut drönarna, flyger iväg med dem eller tippar dem över flusterkanten när slakten är igång.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Dela detta:

* Inloggade just nu

647 gäster, 2 användare
ärt, Tiiril

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser