Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trepunktslyften lyfter upp slåttern  (läst 4026 gånger)

Filip.K

• Västerbotten
Trepunktslyften lyfter upp slåttern
« skrivet: 06 sep-15 kl 21:38 »
Efter att ha lagat allt som kan gå sönder och har gått sönder på slåttern så är det bara tuta och köra OM det inte vore för att trepunktslyften lyfter upp slåttern efter att jag har kört en liten sträcka på kanske 5 m. Detta gjorde den inte innan alla delar på slåttern bestämde sig för att krångla. Får för mig att den gör det för att de blir för tungt eller jäklas det bara för mig? Ska slipa knivarna imorgon men fungerar det inte efter det så ställer jag undan skiten så tacksam för hjälp 

hugor

• Södermanland
SV: Trepunktslyften lyfter upp slåttern
« Svar #1 skrivet: 06 sep-15 kl 21:57 »
Vad är det för traktor? på tex grålle finns inget flytläge på lyften, utan ju större motstånd i lyftarmarna desto högre lyfter den. Om man för spaken till hydraulen lite åt vänster förbi "spärren" och helt i botten försöker den inte lyfta alls, då stannar armarna i botten. Hoppas det kan vara till någon hjälp!

Filip.K

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 07 sep-15 kl 04:21 »
Det är en Ferguson 135.
Den stannade så fint förut och åkte endast upp när det av någon anledning samlades alldeles för mycket på den

TW

• Finland
« Svar #3 skrivet: 07 sep-15 kl 10:23 »
Det låter som om du har fumlat med spakarna. Jag har nämligen varit med om någonting liknande ett par gånger.

Lyftsystemet på min MF 165 är en litet grövre och kraftigare version baserad på samma konstruktion så nu förklarar jag hur det fungerar på 165 så måste du själv leta efter rätt märkningar och spakar på din 135. Funktionen är exakt likadan men spakarna kan se litet annorlunda ut.

MF 135 har två lyftspakar. "Position" och "Draft".
Spaken "Draft" finns längre ut mot skärmen. Vid plöjning reglerar man plöjningsdjupet med den. Tryckstångsfästet känner av trycket i tryckstången och reglerar lyftarmarna upp och ned så att trycket hålls konstant. Draft spaken ställer in vilket tryck den skall hålla i tryckstången. I översta läget lyfter den upp redskapet i topp och i nedersta läget ligger redskapet på backen utan att lyftas.
Då man plöjer ställer man in spaken Position på högsta höjden som man vill lyfta plogen till då man lyfter den och svänger på vändtegen (strax före toppläge på lyften) och så kör man bara med spaken Draft.

Spaken Position finns längre in från skärmen. Nästan alla normala redskap (bland annat slåttermaskin) körst med den. För att den skall fungera måste spaken Draft vara i högsta läge. Det vill säga så långt bakåt det går på MF 165. Bakre halvan av rörelseområdet Position håller redskapet på jämn höjd och lyfter redskapet när man drar spalen framåt. Ungefär mitt på spakens rörelseområde finns en markering. Det är toppläget och då man kommer dit med Position regleringen lyfter traktorn så högt den kan och en säkerhetsventil öppnar. Man får inte låta spaken stå i det läget mer än några sekunder.
På främre delen av rörelseområdet för spaken Position finns reglering för konstant lyftkraft. Den används till exempel om man kör med en fyrhjulig vagn och har ett viktöverföringsdrag kopplat till lyften. Konstant lyftkraft innebär att traktornm lyfter med till exempel 500 kilos kraft oberoende om lyften är högt eller lågt. Med en kätting från viktöverföringsdraget till kärrbommen kan man då föra över en del av kärrans vikt på traktorn och då slirar traktorn mindre.

Har du fortfarande problem?

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Filip.K

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 09 sep-15 kl 06:50 »
Det låter som om du har fumlat med spakarna. Jag har nämligen varit med om någonting liknande ett par gånger.

Lyftsystemet på min MF 165 är en litet grövre och kraftigare version baserad på samma konstruktion så nu förklarar jag hur det fungerar på 165 så måste du själv leta efter rätt märkningar och spakar på din 135. Funktionen är exakt likadan men spakarna kan se litet annorlunda ut.

MF 135 har två lyftspakar. "Position" och "Draft".
Spaken "Draft" finns längre ut mot skärmen. Vid plöjning reglerar man plöjningsdjupet med den. Tryckstångsfästet känner av trycket i tryckstången och reglerar lyftarmarna upp och ned så att trycket hålls konstant. Draft spaken ställer in vilket tryck den skall hålla i tryckstången. I översta läget lyfter den upp redskapet i topp och i nedersta läget ligger redskapet på backen utan att lyftas.
Då man plöjer ställer man in spaken Position på högsta höjden som man vill lyfta plogen till då man lyfter den och svänger på vändtegen (strax före toppläge på lyften) och så kör man bara med spaken Draft.

Spaken Position finns längre in från skärmen. Nästan alla normala redskap (bland annat slåttermaskin) körst med den. För att den skall fungera måste spaken Draft vara i högsta läge. Det vill säga så långt bakåt det går på MF 165. Bakre halvan av rörelseområdet Position håller redskapet på jämn höjd och lyfter redskapet när man drar spalen framåt. Ungefär mitt på spakens rörelseområde finns en markering. Det är toppläget och då man kommer dit med Position regleringen lyfter traktorn så högt den kan och en säkerhetsventil öppnar. Man får inte låta spaken stå i det läget mer än några sekunder.
På främre delen av rörelseområdet för spaken Position finns reglering för konstant lyftkraft. Den används till exempel om man kör med en fyrhjulig vagn och har ett viktöverföringsdrag kopplat till lyften. Konstant lyftkraft innebär att traktornm lyfter med till exempel 500 kilos kraft oberoende om lyften är högt eller lågt. Med en kätting från viktöverföringsdraget till kärrbommen kan man då föra över en del av kärrans vikt på traktorn och då slirar traktorn mindre.

Har du fortfarande problem?
Tusen tack! Spakarna var i det närmaste identiska! Nu blev det äntligen klippt

Svart

• tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 09 sep-15 kl 09:06 »
Snyggt jobbat TW!
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser